سیاست انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در مورد نحوه برگزاری دوره‌های جامع

سیاست انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

در مورد نحوه برگزاری دوره‌های جامع

حدود ۱۵ سال پیش اینجانب در مورد حوزه فعالیت پزشکان عمومی متوجه بروز مشکلاتی شدم که این همکاران در چهار چوپ وظایفشان دچار مشکل شده‌اند و حضور موظف علمی‌شان در مطب‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها به‌تدریج مشکل دار‌شده است و یقیناً مطلع هستید که بحث پزشک خانواده چند سال به‌عنوان یک راهکار ارزشی در گردش مدار مدیریت درمان مطرح گردید ولی  با مشکلات اجرایی و تأمین بودجه مسکوت ماند.

هرچند تفاوت ماهیتی بین حوزه توانایی دندانپزشک عمومی و پزشک عمومی است ولی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران به‌سرعت برای ارتقاء کیفی دانش دندانپزشکان عمومی وارد عرصه گردید و دلیل وجودی این انجمن  بر همین اساس مطرح و امروز ضرورت حضور انجمن حیاتی و الزامی گردیده است. انجمن عمومی، با برگزاری کنگره‌های کیفیتی و بخصوص کارگاه‌های عملی توانست در نحوه برگزاری کنگره‌ها تحول ایجاد کند و مباحث تکراری و کلیشه‌ای را حذف و به نگاه ماهیتی و محتوایی موضوعات بپردازد . در این میان برای رسیدن به دوره‌های جامع این اقدامات انجام شد :

۱-     با برگزاری همایش‌های زیبایی دوروزه در مورد کاربرد کمپوزیت در مراحل مختلف،همایش دوروزه لامینت پرسلن، همایش دوروزه جراحی زیبایی لثه، همایش‌های دو روزه اندو، اساس دوره جامع زیبایی را طراحی کرد .و نهایتا این امر منجر به تشکیل دوره جامع یکصد ساعته زیبایی گردید، که با همکاری همکاران متخصص و عمومی بسیار توانمند و علاقمند که سرمایه دندانپزشکی کشور هستند، آغاز گردید. امروز دوازدهمین دوره جامع زیبایی برگزار می شود.

۲-     انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اولین انجمنی بود که اولین همایش سه‌روزه با عنوان ایمپلنت را با دعوت از سایر انجمن‌ها برگزار کرد زمانی که هیچ‌کس به ایمپلنت به‌عنوان یک درمان موفق نمی‌نگریست. مسئولان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران می‌دانست که به‌زودی تب ایمپلنت در دندانپزشکی کشور و توقع مردم از درمان با ایمپلنت غالب خواهد شد و چنین نیز شد. پس از سه همایش سه‌روزه در سه سال ما به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر همایش سه روزه ایمپلنت  باید دوره‌های جامع یکصد ساعته ایمپلنت را برگزار کنیم و این کار را با حداقل امکانات مالی و تجهیزاتی برگزار کرده و موفق شدیم . امسال، سال ۹۵ ششمین همایش ایمپلنت نیز برگزار گردید و پانزدهمین دوره جامع ایمپلنت در حال برگزاری است.

۳-     پس‌ازآن اکثریت کنگره‌های تخصصی بخصوص جراحی، پریو و پروتز موضوع غالب کنگره‌یشان ایمپلنت شد و داستان  امروز را هم، که همه می‌دانید. امروز که صدها موسسه خصوصی و شرکتی فقط ایمپلنت آموزش می‌دهند و به غیر از انجمن عمومی در بین انجمن‌ها هیچ انجمنی دوره جامع را برگزار نکرده است و نمی‌کند. اما شرکت‌ها و مراکز خصوصی و البته وابسته به برخی روساء و اعضا هیات مدیره انجمن‌ها برای تأمین منافع شخصی به آموزش ایمپلنت به اشکال گوناگون اقدام کردند. ما امیدواریم بخصوص انجمن‌های جراحی، پروتز، پریو و شاید برخی انجمن‌های دیگردوره جامع ایمپلنت برگزار کنند.

۴-     پس‌ازآن دوره جامع اندو به دنبال همایش‌های دوروزه اندو و بازآموزی‌های کارگاهی آن مطرح شد. دوره جامع اندو  به‌صورت جدول ۶۰ساعته توانست در درمان روت کانال یک رویداد تاریخی دندانپزشکی را به وجود آورد که استقبال از آن یعنی کاهش مشکلات عدم موفقیت روت کانال  تراپی دندانپزشکان عمومی و رسیدین به راهکاری کارآمد و موفق بود که این دست آورد نیز در کارنامه ما ثبت شد. امروز نهمین دوره جامع اندو برگزار می‌گردد.

۵-     پس از تب ناخواسته لیزر شرکتی و به‌عنوان یک نمود تبلیغاتی لیزر توسط برخی مراکز آموزشی دانشگاهی ما وارد عرصه لیزر آموزشی شد ولی وابستگی مراکز آموزشی به مراکز خارجی و بخصوص تسلط مطلق شرکت‌ها و آفرهای ویژه مسافرت به خارج و عدم وجود مراکز ناظر آموزشی در چگونگی استفاده از تکنولوژی جدید متأسفانه آموزش دستگاه لیزر نتوانست  در سایر مراکز جای خود را به آموزش دوره جامع لیزر بدهد ما به‌زودی روش جدید کاری را در این مورد بکار خواهیم بست. گر چه علیرغم این مسایل دو دوره جامع ۶۰ ساعته لیزر را با همکاری همه اساتید لیزر کشور برگزار کردیم.

۶-     برگزاری دوره اکلوژن که با دقت و وسواس اساتید پروتز،ترمیمی و جراحی طراحی شد به لحاظ سختی و ناملموس بودن کاربرد آن در دندانپزشکی، طبیعی بود که نیاز آن توسط همکاران دندانپزشک  بخوبی احساس نشود.اکلوژن دوره هزینه‌بر ازنظر اجرایی و مانند بهداشت دهان و دندان نقش‌اش دراقتصاد مطب داری مشخص نیست، بهمین دلیل استقبال نمی‌شود، دوره جامع اکلوژن هم از همان سرنوشت برخوردار شد. این آموزش‌ها باید جزء کوریکولوم اجباری آموزشی دانشکده‌ها شود. دو دوره جامع اکلوژن یکصد ساعته نیز برگزار شد.

به‌هرحال ما به همکاران دندانپزشک عمومی توصیه می کنیم  که دردوره‌های  جامع چه داخلی و چه خارجی شرکت کنند  ما در دندانپزشکی ده تا دوازده  رشته تخصصی داریم که برخی از آن‌ها به‌طورجدی با زیرمجموعه‌های وسیع خود، نقش بسزایی  در راندمان موفق مطب ما دارد مثل ترمیمی، پروتز، اندو، کودکان و پس‌ازآن  جراحی (در ایمپلنت) و ارتودنسی که باید در هرکدام از آنها تا جایی که  می‌توانیم در عمق به دانش خود بیفزاییم. پاتولولوژی، بیماریهای دهان و رادیولوژی جزء نیز درمان و نیازهای حیاتی و الزامی می‌باشد که همه بایدآنها را بخوبی فرا گیریم.

مفهوم این توصیه این است که هر همکار دندانپزشک حداقل دو رشته  مثلاً ترمیمی، پروتز یا اندو و ایمپلنت را انتخاب و در آن با گذراندن دوره‌های  کاملاً علمی و جامع از مراکز تائید شده و استاندارد، توانایی خود را افزایش دهند.

در انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ما دوره‌های جامع  را برگزار می کنیم و برای همین اصرار داریم که سایر انجمن‌ها نیز این کار را انجام دهند زیرا این دوره‌ها با تعداد کم  آموزش پذیر به‌سختی می‌تواند همه را پوشش دهد. ما انتظار داریم که همکاران دندانپزشک عمومی با شرکت در این دوره‌ها توانایی خود را بالا ببرند.

دکتر باقر شهنی زاده

رئیس هیات مدیره

انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.