رادیوگرافی از استخوان‌های دهان عوارضی ندارد

 

دکتر حوریه باشی‌زاده، دبیر مشاورعلمی رادیولوژی ششمین همایش ایمپلنت:

رادیوگرافی از استخوان‌های دهان عوارضی ندارد/ تأثیر پیش‌بند سربی هنگام رادیوگرافی فک

دبیر علمی ششمین همایش ایمپلنت با اشاره به اینکه رادیوگرافی از استخوان‌های دهان عوارضی را به همراه ندارد، گفت: برای انجام یک ایمپلنت موفق، رادیوگرافی از استخوان‌های دهان ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس،‌ حوریه باشی‌زاده در نشست خبری ششمین همایش ایمپلنت اظهار داشت: برای اینکه یک ایمپلبنت موفق داشته باشیم، باید بررسی‌های لازم از لثه و استخوان‌های دهان انجام گیرد که این مسئله از طریق معاینه کلینکی و رادیوگرافی صورت گرفته تا بتوان قطعه‌ پیچ‌مانند ایمپلنت را داخل استخوان فک قرار داد.

وی افزود: تصویر خوب استخوان را اصولاً براساس روش‌های مبنی بر اشعه ایکس انجام می‌دهیم که رادیوگرافی یکی از ابزارهای تشخیصی کمکی بوده که به یاری دندانپزشکان آمده است و از ۲۰ سال پیش، تکنیک‌های مربوطه برای بررسی ساختار سه بعدی استخوان دهان صورت می‌گیرد.

دبیر مشاورعلمی رادیولوژی ششمین همایش ایمپلنت با اشاره به اینکه پرتوهای یون‌ساز از جمله پرتوهای اشعه ایکس می‌تواند اثرات جانبی برای فرد به همراه داشته باشد، ادامه داد: البته این مسئله در دوزهای پایین عوارض بسیار کمی داشته و برای فرد مضر نیست، چرا که حتی هر نوع قرصی نیز می‌تواند برای فرد اثرات جانبی داشته باشد.

باشی‌زاده با تأکید بر اینکه رادیوگرافی استخوان‌های دهان عوارضی ندارد،‌ گفت:‌ برای استفاده از پیش‌بند یا کلار سربی نظارت رسمی در رادیوگرافی‌ها وجود ندارد ولی با این حال در رادیوگرافی OPG که مربوط به ایمپلنت دندان است، نبود آن مشکل‌ساز نیست، چرا که حتی اگر از این گردنبند سربی استفاده کنیم، ممکن است تصویر رادیوگرافی ارزش چندان نداشته باشد.

وی اضافه کرد: البته برای تصویربرداری از تک‌دندان، استفاده از کلار سربی مشکلی ندارد ولی در رادیوگرافی پانورامیک یا OPG ارزش تشخیصی تصویر از بین می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.