نتیجه موفق بازنگری در مدون های آموزشی توسط انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

نتیجه موفق بازنگری در مدون های آموزشی توسط انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

دکتر ندا اسماعیلی فلاح

       مهمترین خصیصه هر نهاد مدنی­، توانایی ترکیب و توازن شکل­، محتوی و بازتاب ظرفیت انسان­هایی است که در پیکره و ساختار آن نهاد جا گرفته­اند و به بلوغ می­رسند. در محیطی که قابلیت شکوفایی و بذرافشانی را فراهم کند و بتواند ضرورت های تغییرات و تحولات را به هنگام درک کند، انسان­ها می توانند با تکیه بر رشد و ترقی مشارکت جمعی، بلندپروازانه برنامه ریزی کرده و آن را با قاطعیت به موفقیت برسانند.

سالها بود که بحث تکراری بودن و ملال آور بودن بازآموزی های مدون دندانپزشکی از طرف گروه کثیری از همکاران دندانپزشک در سراسر کشور شنیده می شد و بازتاب این واکنش ها و کنش ها در مدیریت اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور از سویی به بار نشست و از سوی دیگر، درک تغییر و تحولات علم و دانش که بسیار شتابان به سیر خود ادامه می دهد توسط انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، ضرورت بازنگری بازآموزی های مدون را در دستور کار قرار داد.

انجمن دندانپزشکان عمومی ایران که به شهادت تاریخ ثبت شده غیرقابل تغییر مستند به اسناد و مدارک، در برگزاری بازآموزی های مدون کیفیت بالایی را هم از نظر اجرای برنامه و هم از نظر محتوی نشان داده است­، قطعاً می تواند بایدها و نبایدهای تغییر بازآموزی ها را مسئولانه تر و تواناتر انجام دهد.

در پی ارسال نامه ای از سوی اداره کل آموزش مداوم (۲۷۳۳۱۶/۶/آ مورخ ۱۰/۶/۸۸)، که انجمن عمومی را مستقیم در تغییر بازآموزی موظف کرد، حجم کاری عظیمی از کار در کنار ده­ها و صدها کار سنگین دیگر در انجمن عمومی بر دوش این انجمن قرار داده شد و انجمن های دیگر تخصصی نیز در این کار مکلف بوده­اند.

ما براساس همان پروتکل وزارتخانه و بخصوص متکی بر ارتباطات گسترده خود ساعت ها، روزها، ماه ها و بیش از دو سال کار سخت و پیگیر، وقت خود را صرف نشست ها، بررسی و امکان تغییر متون بازآموزی ها کردیم.

در این راه ابتدا تمام بازآموزی های موجود ۲۹ گانه شامل: برنامه بازآموزی های ارتودنسی (۲برنامه)، پروتز (۶برنامه)، پریو (۱برنامه)، ترمیمی (۳برنامه)، کودکان (۲برنامه)، جراحی (۴برنامه)، رادیولوژی (۱برنامه)، بیماری­های دهان­(۲برنامه)­، اندو (۶برنامه)، پاتولوژی (۲برنامه) را با دقت و ممارست، با این هدف که کدام مفاهیم و متون علمی در این بازآموزی لازم است همچنان به حیات علمی و بقاء خود ادامه دهند، مطالعه و انتخاب کرده ایم.

سپس به مطالعه اطلاعات مرکز آموزش مداوم جهانی­، انجمن های معتبر بین المللی، دانشکده­ها و …. پرداخته و آنچه را در دنیا در آموزش مداوم مرسوم بوده استخراج و به بررسی آن پرداختیم.

مسئولان انجمن ملاقات­های بسیاری را برای گفتگو با متخصصین و صاحب نظران در جلسات بسیار متنوع منعقد کرده و نظرات همکاران را با دقت و حوصله بررسی و در طرح و تدوین برنامه دخالت داده­اند.

در اینجا بود که مشخص گردید باید ده ها بازآموزی جدید در رشته های ترمیمی، پروتز، اندو، ارتودنسی، رادیولوژی و….. در دستور کار قرار داد و این مهم منجر به افزایش تعداد بازآموزی گردید، که امیدواریم با طرح موضوع­، امکان تغییر عمده در دانش و عملکرد کلیه همکاران دندانپزشک در تمام سطوح برای بازگشایی یک دوران تکوین و ترقی جدید فراهم گردد.

اکنون ما از ۲۹ بازآموزی موجود به سقف ۷۹ جدول در ۱۰ رشته تخصصی و ۳ زیرمجموعه جدید در دندانپزشکی رسیده­ایم که خود شاهکاری بی نظیر و شگفتی آفرین است که نشان می دهد انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در سنگر اول پیشرفت و درک نیازهای علمی دندانپزشکان عمومی کشور­، قرار دارد .

تعداد بازآموزی های ترمیمی از ۳ به ۱۳، بازآموزی اندو ۶ به ۹، بازآموزی ارتودنسی از ۲ به ۷، بازآموزی کودکان از ۲ به ۳، بازآموزی پاتولوژی از ۲ به ۳، بازآموزی پریو از ۱و۲ به ۴، بازآموزی پروتز از ۶ به ۱۶، بازآموزی جراحی از ۴ به ۵، بازآموزی رادیولوژی از ۱ به ۳، بازآموزی تشخیص و بیماری های دهان از ۲ به ۷ بازآموزی افزایش یافت.

علاوه بر بازآموزی­های با گرایش آکادمیک جدید، حدود ۶ بازآموزی مدون در رشته مواد دندانی، ۱ بازآموزی در دندانپزشکی جامعه نگر  و کنترل عفونت و ۲ بازآموزی در اکلوژن و همچنین ۲ بازآموزی  مدون پروتز و یک بازآموزی مدون جراحی با گرایش به ایمپلنت، را طراحی کرده­ایم که خود نمونه و بی نظیر است.

بازنگری بازآموزی مدون و تطبیق آن با آخرین علوم دندانپزشکی جهانی، اقدامی شجاعانه و تحول ساز بوده که انجمن عمومی آن را تقدیم حرفه دندانپزشکی کشور می نماید.

دیدگاه برای “نتیجه موفق بازنگری در مدون های آموزشی توسط انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.