پیشگیری از بیماریهای مزمن با توجه به خودمراقبتی امکان‌پذیر است

پیشگیری از بیماریهای مزمن با توجه به خودمراقبتی امکان‌پذیر است

آموزش خودمراقبتی

همدان – کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: پیشگیری از اضافه وزن، چاقی و بیماریهای مزمن با توجه به خودمراقبتی امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم شلیله ظهر نشبه در همایش ۳_۲_۱ غذای سالم با اشاره به نقش خودمراقبتی برای پیشگیری از اضافه وزن، چاقی و سایر بیماریهای مزمن اظهار داشت: برخورداری از زندگی خوب نیازمند توجه به خودمراقبتی به معنی اقدامات آگاهانه و هدفمند است.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان پیشگیری از حوادث و بروز بیماریها را مهم دانست و گفت: خودمراقبتی تغذیه، رعایت رژیم غذایی و برخورداری از وزن مناسب، کاهش مصرف نمک، چربی و روغن به ویژه در نوجوانان اهمیت دارد.

وی اختلالات عضلانی، اسکلتی و کبد و سرطان را از عوارض چاقی عنوان کرد و افزود: چاقی از مهمترین مشکلات سلامت است و کودکان چاق در بیشتر موارد چاقی را در بزرگسالی به همراه دارند و جنبه‌های مختلف سلامتی آنان به خطر می‌افتد.

شلیله با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف غذایی و کم تحرکی ازجمله مشکلات جوامع کنونی است گفت: برای پیشگیری از چاقی نباید هیچ یک از وعده‌های غذایی حذف شود.

وی بر لزوم خوردن صبحانه مرتب، مصرف میان وعده سالم، مطالعه برچسب تغذیه‌ای مواد غذایی، تفسیر درست از وزن بدن و رژیم غذایی اصولی تاکید کرد.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان کاهش مصرف، قند و نمک و چربی را خواستار شد و گفت: به جای خوردن قند و شکر می‌توان از میوه هایی با طعم شیرین مثل خرما استفاده کرد.

وی خوردن یک قوطی نوشابه را معادل مصرف ۱۰ حبه قند دانست و به عوارض مصرف زیاد قند و شکر اشاره کرد.

شلیله با تاکید بر لزوم کاهش مصرف روغن در وعده‌های غذایی گفت: افراد باید روغن مایع گیاهی مصرف کنند که بهترین آنها روغن زیتون، کنجد و هسته انگور است.

شلیله خاطرنشان کرد: با رعایت نکات تغذیه‌ای، دوری از استرس و توجه به ورزش و تحرک بدنی می‌توان تا حد زیادی سلامت فردی را حفظ کرد.

در حاشیه این مراسم مسابقه انتخاب میان وعده سالم در بین دانش‌آموزان برگزار شد و نفرات برتر بر اساس معیارهای داوری ازجمله مواد استفاده شده برای تهیه صبحانه، روش تهیه و ظاهر مناسب، توسط تیم داوری کارشناسان شهرستان همدان معرفی شدند.

لینک منبع: mehrnews.com/news/3883199

دیدگاه برای “پیشگیری از بیماریهای مزمن با توجه به خودمراقبتی امکان‌پذیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.