نامه شماره ۱۰۳۸۳ مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو

به نام خدا

شماره: ۱۰۳۸۳/ب/۹۷

تاریخ: ۱۳۹۷/۰۸/۰۹

جناب آقای دکتر محمد عبده زاده

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو

باسلام و احترام، انجمن دندان پزشکان عمومی ایران بزرگ ترین گروه دندان پزشکی کشور را تحت پوشش علمی و صنفی دارد و تنها انجمن دارای پروانه صنفی از وزارت کشور است.

در حوزه توزیع کارپول بی حسی موضوعاتی مطرح گردیده که لازم است نکاتی را جهت استحضار تقدیم گردد:

  1. شرکت سهامی داروپخش دارای ۴۰ سال فعالیت بعد از انقلاب درتولید و توزیع می باشد، نباید امروز تولید کارپول و توزیع آن در چنین شرایطی، باعث مشکلات در سلامت دهان و دندان مردم شود. این شرکت از زیرمجموعه های سازمان تامین اجتماعی در چنین شرایطی است ضرورت تعامل و رایزنی از طرف وزارت بهداشت با آن سازمان در اقدامی استراتژیک می طلبد از بروز چنین بحران جلوگیری کند.
  2. انتخابات هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ برگزار و دارای پروانه صنفی از وزارت کشور پس از تایید صلاحیت کلیه اعضاء هیات مدیره می باشد، وجه علمی این انجمن با توجه به تخلفات دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی طبق احکام صادره از دیوان محترم عدالت اداری به عنوان نهاد ضابط بررسی تخلفات دولت می باشد که در (پیوست ۱،۲،۳) احکام صادره دیوان تقدیم می گردد، لازم به ذکر است این پرونده در مرحله پیگیری انفصال خدمت متخلفین طبق حکم قاضی در کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت است.
  3. انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در سال ۱۳۹۷ برگزاری همایش سلامت دهان و دندان با حضور اساتید و کارشناسان کشوری با هدف همکاری در طرح تحول سلامت دهان و همچنین اولین همایش صنفی دندانپزشکان کشور با حضور همکاران دندانپزشک، هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه و توزیع تجهیزات برگزار کرد. کل دندان پزشکان عمومی و متخصص تحت پوشش این انجمن، نیازمند کارپول بی حسی می باشند. وظیفه ما در حمایت از مطب داری، نظارت قاطع بر تولید و توزیع آن با رعایت استانداردهای تعیین شده کالا و ابزار پزشکی طبق اساسنامه می باشد.
  4. اعلام شده که چون این انجمن فاقد پروانه علمی است و کارپول بی حسی دارو بوده و دارو جزء وظایف انجمن های علمی می باشد، توزیع آن با انجمن علمی دندان پزشکی ایران خواهد بود. اولاً انجام اقداماتی مانند توزیع کارپول توسط انجمن های موجود علمی با استناد به اساس نامه آن ها فاقد وجاهت حقوقی است زیرا این اقدام وجه تجاری دارد قطعاً منع قانونی دارد. در حالی که طبق بند ۵ ماده ۵ اساس نامه انجمن های صنفی موظف به این گونه خدمات به اعضاء خود هستند. ثانیا اطلاع دارید که داروخانه ها دارای پروانه کسب تجاری هستند و انجمن صنفی داروسازان ایران بر آن ها نظارت دارد.
  5. اقدامات جریانات سیاسی جناحی حاکم بر کمیسیون انجمن های علمی پزشکی و انجمن دندان پزشکی ایران که قطعاً به ضرر منافع ملی کشور است با دخالت در توزیع کارپول بی حسی، قطعا به ضرر منافع ملی و خدشه دار کردن اعتماد همکاران دندانپزشک است و قطعاً هر کسی مدافع منافع جمهوری اسلامی ایران از جمله مسئولان جمهوری اسلامی ایران با هر بی قانونی در هر سطح باید برخورد کند. انجمن دندان پزشکی ایران مستقر در گیشا پس از انتخابات برای گرفتن پروانه صنفی از وزارت کشور اقدام نکرده است که علت آن را میتوان از مراجع ذیصلاح جویا شد.
    تنها به ذکر این نکته بسنده می کنیم که صلاحیت رئیس فعلی این انجمن در انتخابات شورای شهر تهران و سازمان نظام پزشکی تهران از سوی مراجع ذیصلاح تایید نشده و عدم اقدام برای دریافت پروانه صنفی از وزارت کشور به همین دلیل بوده به علت احتمال جدی لغو پروانه علمی آن انجمن پروانه صنفی  پیگیری نشده است!!!
  6. در شرایط اضطراری کنونی برخوردهای جناحی و حذفی نه در شان وزارت بهداشت و در نه شان جامعه فرهیخته دندانپزشکی کشور است، با توجه به مستندات ارائه شده درخواست می شود دستور فرمائید کلیه توزیع کنندگان کارپول بیحسی اعم از تهران و شهرستان ها با انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در جهت تسهیل دسترسی دندانپزشکان سطح کشور به کارپول بیحسی همکاری نمایند. توزیع فعلی در تهران به شدت مخاطره آمیز بود که انجمن راهکاری موفقی در این زمینه دارد.

انجمن مایل است در جلسات برخورد با بحران های توزیع کارپول و سایر محصولات دندانپزشکی نماینده تام الاختیار خود را اعزام تا از ظرفیت های خود جهت همکاری حداکثر همکاری را تقدیم دارد.

از همکاری جناب عالی و همکاران سپاس گزاریم.

 
  دکتر باقر شهنی زاده
    رئیس هیأت مدیره
 انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

دیدگاهها بسته شده است.