جلسه دبیر محترم کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی با هیأت مدیره انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

جلسه دبیر محترم کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی با هیأت مدیره انجمن دندان پزشکان عمومی ایران در محل انجمن
روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

 

 

بر اساس برنامه‌ریزی دبیر کمیسیون‌های انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مقرر کردند در جلسات هیأت مدیره انجمن های علمی شرکت کنند، در ساعت ۷ صبح این جلسه در انجمن دندان پزشکان عمومی ایران برگزار گردید.
در این جلسه که با حضور اعضاء هیأت مدیره، بازرس و جمعی از کادر مشاوران ارشد و مدیران راهبردی انجمن تشکیل گردید، در حوزه موضوعات کلان حرفه ای و صنفی دندانپزشکی، گفتگو و تبادل نظر گردید.


در ابتدا دکتر حمید ظفرمند (متخصص دندان پزشکی کودکان، متخصص ارتودنسی،دارای MSD &PhD سلامت دهان) که دبیر کمیته سلامت انجمن می باشند، در مورد اهداف کلان سلامت از منظر ملی ناظر بر نهاد بالادستی نظام و برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور مطالب مهمی را مطرح کردند و به تلاش های انجمن دندان پزشکان عمومی ایران برای دستیابی به اهداف مهم ارتقاء سلامت جامعه و نقش ارزشمند دبیرخانه کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرایی کردن این اهداف اشاره کردند.
در این میان درخواست شد که کمیسیون برای حضور و نقش موثر انجمن های دندان پزشکی در حوزه سلامت دهان به عنوان بازرس علمی اجرائی و حرفه ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان ها و نهادهای ذیربط به رایزنی، تعامل و تفاهم کلیدی دست یابد که در این مورد اقداماتی در دستور کار قرار گرفت.


سپس دکتر باقر شهنی زاده (رئیس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران) در مورد شیوه های مدیریت کارهای علمی و تصمیم و تقسیم اجرایی وظایف در کنگره ها، همایش و برنامه های مجازی و حضوری گزارش دادند و مستند به گزارش کتبی وبینارها به خصوص وبینارهای برگزار شده در سال ۱۴۰۱ پرداختند. تعداد وبینارهای انجمن از سال ۱۳۹۹ تاکنون از مرز ۴۰۰ برنامه گذشته است.


سپس در پی آن در حوزه مشکلات مهم اقتصادی در جامعه و در برگزاری کنگره ها و برنامه های حضوری گزارش جامعی از سوی کمیته نمایشگاه؛ آقایان: دکتر اسماعیل ضابطی، دکتر جمشید زمان و دکتر ناصر آخوندان ارائه گردید که با بررسی دقیق جزئیات مطرح شد و به عنوان یک معضل مهم هم در تامین هزینه‌های کنگره ها و هم تحمیل هزینه تبادل نظر گردید.


سپس دکتر مارال قربان زاده در مورد هزینه و تعرفه های مصوب برنامه‌های علمی وزارتخانه و عدم انطباق با هزینه‌های برگزاری این برنامه و نرخ سالن های موجود در حوزه مراکز خصوصی یا تحت نظر وزارت خانه بهداشت یا هتل ها و یا شهرداری تهران به نقد مشکلات فعالیت علمی انجمن با تحمیل هزینه غیرقابل توجیه، پرداختند.
به دنبال آن بحث ناهمخوانی هزینه ثبت نام کنگره و برنامه علمی با تحمیل هزینه مراکز مختلف بحث گردید که لااقل مراکز دانشگاهی سالن های خود را با هزینه مناسب در اختیار انجمن ها بگذارند و یا امکان تأمین منابع مالی انجمن ها از سوی دولت فراهم گردد.

در ادامه مباحث سلامت دهان، هزینه‌های سالن های کنگره و نمایشگاه موضوع تعرفه دندان پزشکی و مطالبات دندان پزشکان از انجمن، دکتر آرش رحیمی و دکتر علیرضا فروزنده بحث کردند و در این موضوع که تنها صنفی که در نرخ گذاری و تعرفه خود نقش ندارد جامعه پزشکی است و در این مورد از سازمان نظام پزشکی هم حمایت شود و هم به دنبال راه چاره و راهکار مناسب بود و به خصوص در تامین ارز واردات کالاهای دندان پزشکی و توزیع آن نظارت سازمان های مسئول پیگیری و تثبیت شود.

دکتر همایون سیگاری در نقش تعمیم عدالت در نگاه به انجمن‌ها در تمام سازمان‌های تابعه وزارت بهداشت به خصوص انجمن فعال و پرکار دندان پزشکان عمومی ایران صحبت کردند.


آقای دکتر سید فخرالدین حجازی دبیر محترم کمیسیون با اشراف کامل به کلیه دیدگاه ها و لایه بندی های کلیه انجمن های علمی گروه پزشکی، برای راهگشایی از ادامه و گسترش فعالیت انجمن توصیه به برگزاری ملاقات‌ها، مکاتبات با مراکز ناظر وزارت بهداشت کردند و مقرر شد که کمیسیون از منافع انجمن و کمک به فعالیت آنها حمایت کند.
دبیر کمیسیون در ادامه در مورد موانع و عوارض تعرفه پزشکی و راه اصولی برای برون رفت از مشکلات آن اشاعه طریق با همکاری متکی بر قانون کردند. ایشان برای جلوگیری از کشیدن جامعه پزشکی به عرصه تقابل های غیر ضروری توصیه و اصرار ورزیدند.
مشارالیه تاکید کردند که با توجه به تغییرات اساسنامه ها که در حال تغییر می باشد بزودی نقش انجمن‌ها پررنگ‌تر و موفق تر خواهد شد.


در این جلسه در مورد توسعه اختیارات انجمن ها و راه های تشویقی عضویت راهکارهایی مطرح گردید. در مورد نحوه برگزاری انتخابات انجمن ها و ساز و کارهای عدالت محور در حفظ حقوق اعضاء و طرح راه اندازی یک خط ویژه و فعال در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری برای تسهیل ثبت روزنامه رسمی فعالیت های انجمن ها بشارت دادند.

این جلسه بیش از دو ساعت ادامه یافت و مقرر گردید نتایج تبادل نظرها و گفتگوها به صورت میدانی و برقراری ارتباط فعال و پویا مراکز ذیصلاح پیگیری شود.

 

پایگاه خبری انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

دیدگاهها بسته شده است.