خمير دندان‌هاي فارمد حاوي فلورايد؛ ويژه دندان‌هاي حساس

خمير دندان‌هاي فارمد حاوي فلورايد؛ ويژه دندان‌هاي حساس

حساسيت دندان عارضه‌اي است که اکثر بيماران به سبب عدم آشنايي کامل، در توصيف آن دچار مشکل مي‌شوند. همچنين تشخيص دقيق آن امري چالش برانگيز است. ويژگي اين عارضه دنداني، درد يا تيرکشيدگي کوتاه، هنگام تحريک دندان حساس با يکي از محرک‌هاي حرارتي، لامسه‌اي، شيميايي و يا تنفس از دهان است.

۱- علل بروز حساسيت دندان:

مکانيسمي که درد ناشي از حساسيت دندان را توجيه مي‌کند يک تئوري هيدروديناميکي است. طبق اين نظريه، هرگاه لايه‌ي محافظ عاج از بين برود، مايع درون مجاري عاجی با محيط دهان در ارتباط قرار مي‌گيرد؛ به اين ترتيب هرگونه تغييرات حرارتی يا تحريک‌هاي الکتروليتي موجب حرکت سريع مايع و انتقال پيام عصبي به اعصاب دندان مي‌شوند. تحقيقات نشان مي دهند که توبول‌ها در نواحي نزديک به پالپ دندان به لحاظ آناتومي پهن‌تر هستند، لذا در اين ناحيه حرکت مايع به سمت رشته‌هاي عصبي با سرعت بيشتري انجام مي‌پذيرد. در واقع، تحريک فيبرهاي ميلين‌دار دلتاي A و انتقال اين پيام‌ها به مغز دندان، دردي تيز و کوتاه در دندان ايجاد مي‌کند که اصطلاحاً به آن «حساسيت دندان» مي‌گويند.

شکل ۱٫ تصوير ميکروسکوپي از توبول‌هاي باز عاج
شکل ۲٫ فلش‌ها، پاسخ به محرک و حرکت مايع را به سمت خارج نشان مي‌دهند

۲- عوامل عمده‌ي موجب بروز حساسيت دندان عبارتند از:

۱-تحليل لثه: عوامل موثر در تحليل لثه شامل مشکلات آناتوميکي دندان، مسواک زدن مکرر و با فشار، بيماري‌هاي لثه و پریودنتال، جراحي پیشرفته لثه،بهداشت ضعيف دهان و دندان، تروماي (trauma) حاد و مزمن کشش، frenum attachment و occlusal trauma و افزايش سن هستند.
۲-تحليل ميناي دندان: از جمله عوامل موثر در تحليل ميناي دندان مي‌توان به «Abrasion» و «Erosion» اشاره کرد.
۳-جرم‌گيري (scaling
۴-درمان يا ترميم ناقص دندان.


شکل ۳٫ تحليل لثه، توبول­هاي باز
۳- شيوع حساسيت دندان
طبق تحقيقات، شيوع حساسيت دندان در ميان بزرگسالان تقريباً ۳۸ درصد گزارش شده و بيشترين گزارشات مربوط به کساني است که پس از جرمگيري (scaling) و درمان بيماري ريشه (root planning) به اين عارضه مبتلا شدهاند.
شيوع حساسيت دندان بيشتر در نواحي باکال (buccal) و سِرويکال (cervical) طوق دندان رخ ميدهد. در واقع، نواحي طوق دندان در سطح باکال و سطوح لبيال (labial) از جمله نقاط بسيار حساسي هستند که سريعتر دچار فرآيندهاي تحليل ميناي دندان مي شوند.

۴- گزينه‌هاي درماني
روش‌هاي درماني جهت کاهش و درمان حساسيت دندان را مي‌توان به دو گروه مجزا با عملکردهاي متفاوت تقسيم‌بندي کرد:

۱-به کارگيري ترکيبات حساسيت‌زدا در منزل،
۲-رفع حساسيت توسط دندانپزشک با به کارگيري روش‌هاي درمان مطبی

۵- درمان در منزل
به طور کلي، روش‌هاي درماني در منزل ساده، بي‌خطر و مقرون به‌صرفه هستند. استفاده از خميردندان‌ها، ژل‌ها و يا دهان‌شويه‌هاي ضدحساسيت از جمله‌ي اين روش‌ها هستند که به طور کلي با دو مکانيسم:
۱- ممانعت از انتقال عصبي
۲- انسداد توبول‌هاي عاج، درد ناشي از حساسيت دندان را تسکين مي‌دهند.
مطلب شماره ۶ – نقش سن در حساسیت دندان ها
با افزايش سن، لثه‌ها به تدريج تحليل مي‌يابند و ناحيه‌ي گردن دندان‌ها نمايان مي‌شوند. بنابراین عدم محافظت و نگه‌داري صحيح از لثه‌ها و ميناي دندان در اين شرايط، حساسيت و پوسيدگي‌هاي پي‌در‌پي دندان را به دنبال خواهد داشت.

مطلب شماره ۷ – انواع خمیر دندان فارمد:
لابراتوار دکتر اخوي، «خميردندان‌هاي فارمد» را با فرمولاسيوني تخصصي و نوين از ترکيبات فعال و پيشرفته باليني جهت محافظت از دندان‌ها در برابر حساسيت، طراحي و ارائه کرده است. اين محصول متناسب با اولويت و نيازهاي بيماران در ۴ نوع مختلف توليد شده‌اند:

خميردندان ژل فارمد (حاوي ۵% پتاسيم نيترات و ppm1450 يون فلورايد):
  • کاهش دهنده درد ناشي از حساسيت دندان،
  • پيشگيري کننده از پوسيدگي،
  • برطرف کردن پلاک ميکروبي،
  • خوشبو کننده‌ي دهان
خميردندان کامل فارمد (حاوي ۵% پتاسيم نيترات و ppm1450 يون فلورايد و سيترات روي به عنوان ماده‌ي آنتي‌تارتار، آنتي‌پلاک و آنتي‌ژنژیويت):
  • محافظ دندان در برابر حساسيت،
  • کاهش تحريک‌هاي اعصاب دندان،
  • پيشگيري از پوسيدگي،
  • افزايش استحکام لثه و ميناي دندان،
  • ضد پلاک ميکروبي، ضد باکتري و ضد التهاب،
  • خوشبو کننده‌ي دهان
خميردندان سفيدکننده ملايم فارمد (حاوي ۵% پتاسيم نيترات و ppm1450 يون فلورايد و پنتاسديم تري‌فسفات به عنوان ماده‌ي سفيد کننده‌ي ملايم و موثر):
  • تسکين درد ناشي از حساسيت دندان،
  • پيشگيري از پوسيدگي و تشکيل پلاک،
  • محافظت از لثه در برابر التهاب،
  • سفيدکننده ملايم دندان،
  • خوشبو کننده‌ي دهان.
خميردندان نانوی فارمد» حاوي نانوهيدروکسي‌آپاتيت، پديده‌اي نو و بديع جهت برطرف کردن همزمان چندين عارضه دهاني/دنداني است. هيدروکسي‌آپاتيت در مقياس نانو و در فرمولاسيون منحصر به فرد « خميردندان نانوی فارمد» امکانات زير را بطور همزمان در دسترس جامعه دندانپزشکان و مصرف کنندگان قرار مي‌دهد:
  •  امنيت و سازگاري بالاي اين ماده با محيط دهان (هيدروکسي‌آپاتيت ماده سازنده ميناي دندان است)،
  •  جلوگيري از پوسيدگي دندان‌ها،
  • از بين بردن حساسيت دندان بواسطه انسداد تدريجي توبول‌هاي عريان،
  • ترميم تدريجي ميناي دندان،
  • سفيد کنندگي دندان،
  •  خاصيت ضدميکربي و جلوگيري از التهابات لثه.
ادامه ….

مطلب شماره ۸ – تاثیر نیترات پتاسیم خمیردندان فارمد دافع حساسیت:
نيترات پتاسيم
يکي از روش‌هاي حساسيت‌زدايي دندان‌هاي حساس، تغيير غلظت يوني مايع درون توبول‌های عاجی توسط افزايش غلظت يون پتاسيم خارج سلولي و تغيير قطبيت رشته‌هاي عصبي است. با گذشت زمان و تداوم اين شرايط در دهان و دندان، تحریک عصب دندان به تدريج کاهش مي‌يابد و علائم درد مسدود مي‌شوند.


شکل ۴٫ ممانعت از انتقالات عصبي
جلوگيري از انتقال پيام‌هاي عصبي در پاسخ به محرک‌ها از طريق حضور يون‌هاي پتاسيم خارج سلولي
نيترات پتاسيم، يکي از ترکيبات فعال و موثر در کاهش و تسکين حساسيت دندان است. اين ماده با عبور از کانال‌هاي ميکروسکوپي عاجی و نفوذ به درون توبول‌هاي عاجي، غلظت يون‌هاي پتاسيم را در آن محل را افزايش داده و از دو قطبي شدن فيبرهاي ميلين‌دار A و در نتيجه انتقال پيام عصبي جلوگيري مي‌کنند. از اين رو به‌کارگيري اين ترکيب در «خمير دندان‌هاي فارمد»، مي‌تواند آرامش را در رشته‌هاي عصبي برقرار و درد ناشي از حساسيت را تسکين دهد.

مطلب شماره ۹ – پیشگیری از پوسیدگی دندان با وجود سدیم فلوراید موجود در خمیردندان فارمد
سديم فلورايد
ترکيب ديگر به کار رفته در فرمولاسيون «خميردندان‌هاي فارمد»، سديم فلورايد (NaF) است. حضور اين ترکيب در اين خمير دندان‌ها باعث پيشگيري از پوسيدگي و کاهش حساسيت مي‌شود. سديم فلورايد در بخشي که ميناي سالم دارد با هيدروکسي آپاتايت (ماده‌ي تشکيل دهنده‌ي مينا) ترکيب شده و فلوئور آپاتايت به وجود مي‌آورد که اين ترکيب به مراتب سخت‌تر و مقاوم‌تر از هيدروکسي آپاتايت است. به اين ترتيب فلوئور با مقاوم‌سازي ساختار مينا مي‌تواند فرسايش اسيدي مينا و عاج را محدود کند. از اين رو، استفاده‌ي منظم و پيوسته‌ي «خميردندان‌هاي فارمد»، مي‌توانند به پيشگيري از بروز پوسيدگي در دندان کمک شاياني نمايند.

مطلب شماره ۱۰ – سیلیکا موجود در خمیر دندان فارمد موجب تمیز کردن دندان ها
سيليکا
سيليکاي مورد استفاده در «خميردندان‌هاي فارمد» با خواص سايندگي ملايم، سبب پاکيزگي و حذف بقاياي مواد غذايي و پلاک‌هاي ميکروبي از سطوح مختلف دندان‌ها مي‌شود. تعداد و ابعاد ذرات سيليکاي ساينده در اين خميردندان‌ها، به گونه‌اي خاص، متناسب با دندان‌هاي حساس انتخاب شده که علاوه بر پاکيزکي کامل دندان‌ها، از بروز Abrasion و ساييدگي ناشي از مسواک زدن پيشگيري مي‌کنند. همچنين اين ماده با حذف پلاک‌هاي ميکروبي از سطوح دندان‌ها، محيط دهان و دندان را از التهاب و بيماري‌هاي لثه محافظت مي‌کند.

مطلب شماره ۱۱ – سورفکتانت‌هاي ملايم برای جلوگیری از التهاب لثه در خمیردندان فارمد
در اکثر خميردندان‌ها از «سديم لوريل سولفات» و ساير سورفکتانت‌هاي آنيوني به عنوان عوامل کف کننده استفاده مي‌شود که اين نوع سورفکتانت‌ها، خود باعث تشديد حساسيت دندان و التهاب لثه و مخاط دهاني مي‌شوند. لذا در خميردندان‌هاي فارمد از سورفکتانت‌هاي آمفوتري و آنيوني بسيار ملايم، مانند کوکامیدوپروپیل بتائین و سدیم متیل لوریل تارات استفاده شده که علاوه بر خاصيت پاک‌کنندگي ايده‌آل، از التهاب لثه نيز پيشگيري مي‌کند.
۱۲ – سيترات روي در «خمير دندان کامل فارمد»
«روي» داراي خاصيت ضدميکروبي و ضدالتهابي است و از تشکيل پلاک‌هاي ميکروبي و جرم دنداني جلوگيري مي‌کند. اين ماده قادر است با تبديل ترکيبات گوگرددار به ترکيبات غير فرار، بوي بد دهان را رفع کند.
پس از مسواک زدن با «خمير دندان کامل فارمد»، يون‌هاي روي قادرند روي مخاط دهان و يا بزاق باقي مانده و با اتصال به ترکيبات اسيدي و يا سطح باکتري‌ها از تشکيل پلاک‌هاي ميکروبي جلوگيري کنند.


شکل ۵٫ تاثير خميردندان حاوي «سيترات روي» در جلوگيري از تشکيل پلاک‌هاي ميکروبي و همچنين مقايسه آن با خميردندان فاقد اين ماده پس از ۶ ماه

شکل ۶٫ تاثير خميردندان حاوي «سيترات روي» در کاهش التهاب و تورم لثه و همچنين مقايسه آن با خميردندان فاقد اين ماده پس از ۶ ماه
مطلب شماره ۱۴ : خمیردندان سفید کننده فارمد
پنتاسديم تري‌فسفات در «خميردندان سفيدکننده ملايم فارمد»
فرآيند سفيد کردن دندان‌ها، خود يکي از عوامل ايجاد حساسيت دنداني است. لذا افرادي که دندان‌هاي حساس دارند، براي سفيد کردن آنها همواره با چالش بزرگي مواجه مي‌شوند. بدين ترتيب، «خميردندان سفيدکننده ملايم فارمد»، با در نظر گرفتن شرايط خاص دندان‌هاي حساس و بدون آسيب رساندن به مينا، عاج و يا بخش‌هاي ترميمي دندان، لک‌هاي قهوه‌اي و رسوبات سطحي نامطلوب را از روي دندان کاسته يا حذف مي‌کند.
پنتاسديم تري‌فسفات موجود در اين محصول، يک ترکيب شيميايي با خواص سفيدکنندگي موثر است که از طريق اتصال به مينا و عاج دندان، مولکول‌هاي تشکيل دهنده‌ي تارتار و رنگدانه‌هاي باقي مانده از مواد غذايي ((stain را جذب و با حذف آنها، سفيدي طبيعي دندان‌ها را به آنها باز مي‌گرداند. به علاوه به کارگيري ترکيبات ساينده‌ي ملايم و سفيدکننده در کنار هم، اثرات سفيدکنندگي اين محصول را به تدريج افزايش مي‌دهند.

تحقيقات پي‌در‌پي و آزمايش‌هاي متعدد انجام گرفته در زمينه‌ي توليد خمير دندان‌هاي ضدحساسيت در «لابراتوار دکتر اخوي»، منجر به توليد محصولاتي شده که ضمن کاهش درد ناشي از حساسيت و پوسيدگي دندان‌ها، به افزايش سلامت لثه‌ها، حفظ زيبايي ظاهري دندان‌ها و همچنين زدودن بوي نامطبوع دهان به طور مطلوب و موثر کمک مي‌کنند. از اين رو، مصرف منظم و روزانه‌ي اين محصولات، نياز بيماران مبتلا به حساسيت دندان را در کنترل و کاهش درد ناشي از آن، به خوبي بر طرف مي‌کنند.

موارد مصرف خمیردندان ضد حساسیت فارمد:

لازم به ذکر است که با ۲ بار مسواک زدن در روز، مي‌توان ماندگاري اثر اين محصول را تا ۲۴ ساعت پس از مصرف به خوبي حس کرد.

شکل ۸٫ ساختار يک دندان حساس در شرايط قبل و پس از مصرف
«خميردندان‌هاي فارمد»
موارد مصرف:
مناسب جهت دندان‌هاي حساس

طريقه مصرف:
«خميردندان‌هاي فارمد» را متناسب با نياز خود انتخاب و به‌طور منظم، دو بار در روز استفاده کنيد. براي استفاده در کودکان زير ۱۲ سال، با دندانپزشک مشورت شود. براي کودکان ۶ سال و کوچک‌تر، به اندازه لازم از آن را روي مسواک گذشته و بر مسواک زدن آنها نظارت داشته باشيد تا خطر بلع آن را به حداقل برسانيد. به خاطر داشته باشيد که دندان‌هاي حساس ممکن است نشانه‌اي از يک مشکل زمينه‌اي باشد که نياز به مراجعه به دندانپزشک را مي‌طلبد.

دیدگاهها بسته شده است.