استفاده از قطره آهن سبب پوسیدگی دندان کودک نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی عمومی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ، دکتر ناهید عسکری زاده در آستانه برگزاری دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: شایع‌ترین مشکلات دندان در کودکان مربوط به پوسیدگی است و بر اساس برخی از بررسی‌ها در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی متوسط هر کودک ۵ تا ۶ دندان پوسیده دارد که گاهی این تعداد به ۱۰ تا ۱۵ مورد نیز می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه آمار پوسیدگی دندان در کودکان ایرانی نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، افزود: کودکانی که دارای دندان پوسیده هستند باید هر ۳ تا ۴ ماه یک بار وضع سلامت دندان‌ها و میزان پوسیدگی آنها توسط دندانپزشک بررسی شود.
دبیر مشاور علمی دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: کودکانی که پوسیدگی دندان ندارند نیز باید هر ۶ ماه یکبار توسط دندانپزشک وضع دندان‌ها بررسی تا در صورت پوسیدگی اقدامات درمانی به موقع انجام شود.
وی گفت: گاهی فلورایدتراپی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ کودک نیاز است که پس از ۳ سالگی توصیه کند.
عسکری زاده بر ضرورت آگاهی رسانی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و کاهش آمار آن به ویژه در کودکان تأکید کرد و گفت: مصرف شکلات، نوشابه و انواع فست فود در کودکان و نوجوانان پوسیدگی‌ دندان را افزایش می‌دهد و خانواده‌ها برای پیشگیری میان وعده سالم همچون میوه و خشکبار را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: توجه مسؤولان مدارس و آموزش و پرورش در کنترل بوفه‌ها برای ارائه تغذیه سالم برای کاهش آمار پوسیدگی دندان بسیار حائز اهمیت است و همکاری دولت و انجمن‌های علمی دندانپزشکی در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
دبیر مشاوره دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: بسیاری از پدرها و مادرها تصور می‌کنند که توجه به دندان‌های شیری اهمیتی ندارد زیرا دندان‌ شیری قبل از ۷ سالگی می افتد و دندان های اصلی می روید درحالی که اهمیت دادن به دندان‌های شیری بسیار مهم است و آسیب به آنها می‌تواند مشکلات زیادی برای کودکان به همراه داشته باشد.
عسکری زاده گفت: بعد از یک سالگی کودک، مصرف شیر شبانه به ویژه با شیشه شیر می تواند آمار پوسیدگی دندان را افزایش دهد و پوسیدگی سریع پیشرونده به همراه داشته باشد. این پوسیدگی‌ها می‌تواند باعث عفونت لثه در کودک شود و به لب آسیب بزند که در این صورت کودک دیگر توانایی درست غذا خوردن و گاز گرفتن مواد غذایی را نخواهد داشت، بنابراین اقدام به موقع والدین برای شناسایی دندان پوسیده کودک بسیار حائز اهمیت است تا بتوان اقدامات درمانی را به موقع انجام داد.
وی ادامه داد: همچنین برخی از والدین تصور می‌کنند که استفاده از قطره آهن سبب پوسیدگی دندان کودک می‌شود در حالی که چنین نیست و در صورت رعایت نکردن برخی نکات بهداشتی تنها ممکن است رنگ لبه دندان تغییر کند، بنابراین به والدین توصیه می‌شود بعد از استفاده از قطره آهن به کودک آب بدهند تا رنگ دندان تغییر نکند.
انتشار یافته در خبرگزاری صدا و سیما

ثبت نام دوازدهمین کنگره علمی سالیانه

انجمن دندانپزشکان عمومی ایران
http://12thcongress.igda.ir/2766.html
۲۲-۱۹ دی ماه

دیدگاهها بسته شده است.