نقش دندانپزشکان در شناسایی به موقع بیماری‌های دهان و دندان

نقش دندانپزشکان در شناسایی به موقع بیماری‌های دهان و دندان

دبیر مشاور علمی دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: تومور‌های مرتبط با دندان و یا غیر مرتبط با دندان حایز اهمیت است و تشخیص دیر هنگام آن‌ها سبب به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیر و حتی از دست دادن قسمتی از استخوان فک و یا بدتر از آن می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر سمیه علیرضایی در آستانه برگزاری دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با بیماری‌های دهان و دندان افزود: رشته تخصصی بیماری‌های دهان و دندان نسبت به سایر رشته‌های تخصصی دندانپزشکی در مقطع عمومی و تخصصی تفاوت بارزتری با هم دارند.

وی ادامه داد: اکثر دانشجویان و حتی همکاران مقطع عمومی از چارچوب تخصصی این رشته بی‌اطلاع مانده اند و بعضی آن را تشخیص می‌خوانند که البته حق دارند و این کوتاهی من و سایر همکاران در این رشته تخصصی در جهت آگاهی رسانی به همکاران و مردم عزیزمان است.

دبیر مشاور علمی دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: رشته تخصصی بیماری‌های دهان فک و صورت راهی به فضای تلفیقی علوم دندانپزشکی و پزشکی می‌یابد، فضایی که شناسایی و درمان را از کوچک‌ترین زخم‌ها تا زخم‌های سرطانی، از انواع ضایعات سفید و قرمز که گاه برخی از ان‌ها به سرعت به سمت بدخیمی‌ها پیش می‌روند.

دکتر علیرضایی افزود: مراجعه به هنگام بیماران سبب جلوگیری از این بدخیمی‌ها و درمان آن‌ها می‌شود. انواع ضایعات غدد بزاقی شامل خشکی دهان و علایم و درمان‌های آنها، تومور‌های غدد بزاقی، سنگ‌ها و گرفتگی‌ها و اختلالات عملکرد غدد بزاقی که سبب بوجود آوردن مشکلات و بیماری‌ها و گاه درد‌ها و عفونت‌های شدید می‌شوند در حوزه بیماری‌های دهان و دندان است.

وی گفت: همچنین ضایعات و تومور‌های مرتبط با دندان و یا غیر مرتبط با دندان که گاهی در معاینات و رادیوگرافی‌های معمول کشف می‌شوند و تشخیص ندادن به موقع آن‌ها سبب به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیر و حتی از دست دادن قسمتی از استخوان فک و یا گاهی بدتر از آن می‌شود.

دبیر مشاور علمی دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: ضایعات پوستی مخاطی مختلف که گاهی نخستین ضایعه در حفره دهان دیده می‌شود و شروع درمان به موقع آن کمک بزرگی به جلوگیری از گسترش آن می‌کند. انواع ضایعات بافت نرم و مجاورات آن‌ها شامل اختلالات مفصل گیجگاهی فکی صورت و درد‌های ناحیه دهانی فکی صورتی و حتی سردرد‌های بسیاری در حیطه کوریکولوم تخصصی بیماری‌های دهان و فک و صورت است.

دکتر علیرضایی گفت: از طرف دیگر بیماران دچار انواع بیماری‌های سیستمیک شامل مبتلایان به دیابت، فشار خون و همه انواع بیماران نیازمند درمان دندانپزشکی که به علت مصرف دارو‌ها و یا شرایط خاص درمان دندانپزشکی آنان مخاطره انگیز هستند در حیطه تخصصی این رشته تخصصی است.

دبیر مشاور علمی دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: این امر بدون شک نیازمند داشتن عشق به این رشته و گذاشتن زمان در راستای مطالعه و تحقیق و پژوهش زیاد در این رشته است.

دکتر علیرضایی گفت: بدون شک سوار بودن بر علوم کمک درمانی روز مانند استفاده از لیزر‌های مختلف در زمینه درمان ضایعات مطرح شده هم می‌تواند به متخصصین این رشته کمک کند.

وی ادامه داد: همایش‌های معتبر سالانه دندانپزشکان که در آن تمام تخصص‌های دندانپزشکی برای ارایه دانش روز خود برای تبادل اطلاعات و علم روز خود گرد هم می‌آیند بی شک بهترین فرصت برای همه همکاران عمومی و تخصصی در تمام رشته‌های تخصصی فراهم می‌سازد تا گرد هم بیایند و به مبادله علم روز و حتی موضوعات مشترک بین رشته‌ای بپردازند.

دوازدهمین همایش علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۱۹ تا ۲۳ دی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

انتشار یافته در خبرگزاری صدا و سیما

ثبت نام دوازدهمین کنگره علمی سالیانه
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران
http://12thcongress.igda.ir/2766.html
۲۲-۱۹ دی ماه

دیدگاهها بسته شده است.