مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو

 

به نام خدا
شماره: ۱۰۴۱۲/ب/۹۷
تاریخ: ۱۳۹۷/۰۹/۰۷

جناب آقای دکتر عبده زاده
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو

با سلام و احترام، امیدوارم تلاش های جناب عالی و همکاران بتواند در این شرایط بحرانی موجب رضایت مردم از مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران گردد، در مورد مشکلات مربوط به تأمین تولید و عرضه کارپول بیحسی کالاهای گروه دندان پزشکی در حوزه تحت امر جناب عالی و همکاران محترم تان موارد ذیل تقدیم می گردد:
۱ -در مورد کارپول بیحسی که عنوان تولید داخلی را در شناس نامه خود دارد طبق اطلاع اپی نفرین و بعضی ملزومات آن، خارج از کشور وارد و اختلال تولید و توزیع به علت این کمبود بوده است. اولاً مشکلات تولید داخلی این محصول بهتر بود تاکنون حل می شد. ثانیاً حداقل برای یک دوره سه ماهه از زمان شروع بحران تحریم به علت خروج آمریکا از پیمان برجام چاره اندیشی می شد تا افت تولید باعث ایجاد جو روانی عدم اعتماد و احیاناً تحریک مصرف کننده برای انبار کردن کارپول بیحسی نمی گردید و همچنین حذف ناگهانی سیستم توزیع داخلی موجود و انتقال آن به یک سیستم ناشناخته جدید نباید صورت می گرفت.
۲-بدیهی است ساده ترین گام برای اصلاح این جو نامساعد در توزیع کارپول باتوجه به عدم تکافوی سهمیه نزد مصرف کنندگان، تسهیل ورود کارپول بیحسی از خارج از کشور که تاکنون انجام شده یا در حال انجام شدن می باشد مانند بسیاری از اقلام مواد و تجهیزات دندان پزشکی واردات آن انجام پذیرد. باتوجه به این که کارپول بیحسی کالای اساسی نیاز دندان پزشکان کشور است. ضمن آن که حمایت از تولید داخلی در اولویت می باشد.
۳- ضمناً اعلام می دارد باتوجه به این که ۸۰ % از دندانپزشکان کشور، دندانپزشک عمومی بوده، انجمن دندانپزشکان عمومی ایران صمیمانه آمادگی خود را برای کمک به توزیع عادلانه کارپول بیحسی همچنان که تاکنون اقدام کرده است، در سطح کشور اعلام می نماید. همچنین این انجمن در تهران و شعب شهرستان ها آماده  ادامه ارائه این خدمات در سطح گسترده به متخصصین دندانپزشکی نیز می باشند. هرچند این اقدام تا رفع بحران توزیع کارپول پذیرفتنی است زیرا که وظایف انجمن مطالبه گری از بخش خصوصی و دولتی به نفع دندانپزشکان می باشد. ورود به عرصه توزیع مستقیم کالا به هر شکل توسط انجمن ها مشکلات خاصی در درازمدت فراهم به وجود خواهد آورد.
۴- اتفاقاً انجمن دندان پزشکان عمومی ایران هم به علت تقاضای متعدد اعضاء و مسئولان شعب و به دلیل جو حاکم در فضای مجازی و با درخواست همکاران دندان پزشک در این کار صنفی مجبور به ورود در صحنه توزیع کارپول شد که باز هم از نظر ما اقدامی موقتی و حضور دائم در آن پذیرفتنی نیست.
۵-در چنین شرایطی وقت و انرژی زیادی از همکاران دندان پزشک در انجمن های دندان پزشکی کشور صرف تقابل های غیرضروری و چالش ناخواسته ای شد که موجب بروز اختلافات یا عمیق شدن آن می گردید. اطمینان داریم علیرغم این که حضرت عالی نیت تان پاک بوده و فردی مقید به اصول حرفه ای، موظف و مسئول هستید ناخواسته در اختلاف صنفی دندان پزشکان وارد شده اید.
۶-آن چه مسلم است خروج از سیستم توزیع شبکه فروشندگان متعدد مواد، وسایل و تجهیزات که تاکنون در کارشان موفق بوده اند و حتی برای فروش کارپول بین خریداران دندانپزشک، اتومبیل جایزه می گذاشتند با دو بهانه صورت گرفت. یکی این که کارپول دارو است و نباید در فروشگاه توزیع شود در حالی که سال ها این چنین توزیع می شده است.
ضمن آن که قاعدتاً باید کارپول بیحسی اگر دارو است در داروخانه باید توزیع شود، هرچند داروخانه ها فضای شان با فروشگاه های ویژه کالاهای پزشکی چندان تفاوتی ندارد. آیا اهداف دیگری در این روند دخالت دارد؟
بهانه دوم برای این که کارپول بیحسی به انجمن ها داده شود این بود که سرعت توزیع بالا رود. این در حالی است که اساساً ورود در چنین فعالیتی هم با ساختار اجرایی و هم اهداف انجمن ها منافات دارد و انجمن ها درگیر فعالیت تجاری می شوند. وقتی یک جریانی سابقه کار در انجمن ها را ندارد، این چه تکیه گاه حل عاجل مشکل توزیع کارپول است؟  ما به عنوان انجمن راهکارهای بسیار موفق تری را می توانیم پیشنهاد و اجرا کنیم.
جناب آقای دکتر عبده زاده!
این مملکت سال ها است به طریقی مدیریت می شود که بحران کمبود برخی کالاها وارد چرخه عرضه از طریق قاچاق می شود یا انبوه تولید کالاهایی است که مازاد بر مصرف داخلی بوده اما برای صادرات نامناسب می باشد. هر دو قسمت باید مدیریت شود به خصوص تولید داخلی مرغوب و حمایت از صادراتی که کیفیت لازم در رقابت جهانی را دارند.
صمیمانه حضورتان اعلام می شود کمبود کالای دندان پزشکی فعلی و به خصوص کمبود کارپول بیحسی دندان پزشکی ناشی از یک معضل مدیریتی است. بنابراین توصیه می شود که در این مورد به پیشنهادات ذیل توجه کنید:
  1. در هر مناقصه ای انحصار را حذف کنید.
  2. بلافاصله  با واردات کارپول بیحسی از خارج از کشور، جو روانی حاکم را خاتمه دهید.
  3. تولید را در شرایط بحرانی فعلی از وابسته بودن به مواد اولیه استراتژیک بلافاصله به تولید تمام مواد آن در داخل کشور هدایت کنید و تهدید، به فرصت تولید تبدیل شود تا به طور مداوم تولید داروپخش کفاف نیاز داخلی را بدهد.
  4. صادرات منطقه ای کارپول بیحسی را چنان چه  واقعیت داشته باشد، تا حل این معضل به لحاظ سقوط ارزش معادل ریالی دلار متوقف سازید.
  5. شبکه توزیع موجود که هزاران نفر از آن امرارمعاش کرده اند و حتی زیرقیمت مصرف کننده بازار کارپول را عرضه می کردند مجدداً، راه اندازی فرمایید.
در پایان چنان چه صراحت گفتار این جانب موجب رنجش جناب عالی گردیده است، پوزش می خواهم. لازم است خدمت تان عرض کنم این مملکت باید محلی برای زندگی ما مردم که خارج از دایره قدرت هستیم و شما مدیران که صاحب قدرت هستید، باشد. این حق طبیعی ماست.
برای جناب عالی و همکاران در خدمت به مردم میهن مان آرزوی موفقیت داریم.
 
  دکتر باقر شهنی زاده
رئیس هیأت مدیره
 انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

 

نامه به جناب آقای دکتر محمد عبدزاده به شماره ۱۰۳۸۳ تاریخ ۹۷/۰۸/۰۹

 

 

 


 

دیدگاهها بسته شده است.