معاون محترم وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو

به نام خدا

شماره: ۱۰۲۱۶/م/۹۷

تاریخ:۹۷/۰۴/۱۲

جناب آقای دکتر غلامرضا اصغری

معاون محترم وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو

باسلام و احترام همانگونه که مستحضر هستید کارپول بیحسی دندانپزشکی جزء اقلام دارویی کشور بوده و مشمول مقررات نظارتی معاونت محترم غذا و دارو و مبارزه با قاچاق می باشد.

در این مورد اخیراً قیمت مصرف کننده این کالای تولید شده در بخش دولتی (یا نیمه دولتی) افزایش چشم گیری داشته و نگرانی از سیر صعودی قیمت آن موجب افزایش تقاضای خرید افزون بر نیاز ضروری در مقایسه با شرایط عادی شده است.

مستدعی است در این مورد موارد ذیل را جهت تنویر افکار عمومی اعلام فرمائید:

  • باتوجه به توزیع کارپول بیحسی از طریق انحصار و تخصیص فروش اختصاصی آن توسط یک شرکت در مزایده، چنین اقدامی قانونی بوده و ضرورت داشته است؟ چرا توزیع مانند بسیاری از داروها از طریق داروخانه ها انجام نمی گیرد؟
  • تاکنون در توزیع این کالا مشکلاتی از قبیل افزایش بی رویه قیمت مصرف کننده و مشکل توزیع عارض نشده بود. چگونه است نظارت و سیستم کنترل در این مورد منفعل شده است؟
  • به قرار اطلاع زمان یکساله قرارداد انحصاری توزیع کالا توسط یک شرکت خاص سپری شده است و اکنون مزایده جدید در حالت انجام می باشد و این شایعه بوجود آمده است که آشفتگی بازار و ایجاد جوی فعلی با هدف برنده شدن شرکت های رقیب طراحی شده است.
  • شبکه توزیع این کالا عطف به سوابق در سالیان سهمیه بندی می تواند مجددا توزیع آن با همکاری اتحادیه صنف تهیه و توزیع کنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی تهران و انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با نظارت دقیق انجام شود و بسرعت در حل بحران موجود این اقدام عاجل صورت گیرد.
  • فهرست شرکت های دندانپزشکی که ارز دولتی ۴۲٫۰۰۰ ریال را دریافت می کنند نیز اعلام فرمائید و این شرکت ها ملزم به رعایت قیمت مصوبه ستاد حمایت از مصرف کننده و اداره کل تجهیزات پزشکی تحت نظارت اتحادیه و انجمن باشند.
  • برخی تولیدات داخلی مانند کارپول که اهمیت استراتژیک داشته و با سلامت مردم رابطه مستقیم دارد لزوم نظارت بیشتری را می طلبد ضمن آنکه برحسب آمار، تولید داخلی مازاد بر مصرف داخلی است. در عین حالیکه علی الظاهر کارپول بیحسی دندانپزشکی از خارج کشور نیز وارد شده است.از عنایتی که در جهت آگاهی افکار عمومی و اقدامات بازدارنده در سیر توزیع کالا یا توزیع ناعادلانه مبذول می فرمائید سپاسگزاریم.

 

دکتر باقر شهنی زاده
رئیس هیأت مدیره
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

 

رونوشت:

  • جناب آقای دکتر رضا مسائلی، ریاست محترم اداره کل تجهیزات پزشکی
  • جناب آقای رضا کلانتری، ریاست محترم اتحادیه صنف تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی تهران

 

دیدگاهها بسته شده است.