طـرح بهداشت کار دهـان و دنـدان، بازگشتی به دهـه شصـت

 

طـرح بهداشت کار دهـان و دنـدان، بازگشتی به دهـه شصـت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، تربیت مجدد بهداشت‌کاران دهان و دندان را با موافقت خود به شورای گسترش ارسال کرد. نخستین بازخورد این ابلاغ در فرایند ارتقاء سلامت دهان و دندان، خبر از شکست تمام طرح هایی است که به وزیر بهداشت پیشنهاد شده ! یا احیانا مخالفت وی با طرح های معقول و علمی توسط دلسوزان نظام سلامت می باشد !!!
طرح چند باره و مردود موضوع بهداشت کاران دهان و دندان به یک تب راجعه تبدیل شده ، که هر از چندگاهی تن و پیکر دندان پزشکی کشور را می لرزاند و یک عده ای در این گیر و دار، تسویه حساب های شخصی و جناحی خود را پیش می برند که آگاهی از نظام سلامت و مسائل آن را ندارند ، اگر چه سال ها هم به صندلی مدیریتی تکیه داده باشند !!!
این که پس از ۳۲ سال (تشکیل وزارت بهداشت) تشکیل دفتر یا اداره سلامت دهان و دندان، شورای سلامت دهان ، حضور دبیر شورای تخصصی و این اواخر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت دهان، در نهایت وزیر بهداشت همه را رها می کند (در واقع قبول ندارد!!!) و بر می گردد به طرح دهه شصت که فقط مناسب آن مقطع بوده و برای دوره محدودی طراحی شده بود!!! متاسفانه این چرخش بیانگر یک پس رفت عظیم طی چندین دهه تجربه در حوزه مهم سلامت دهان می باشد.
چرا وزیر محترم بهداشت و مجموعه مشاورین ویژه رسمی یا غیر رسمی نتوانسته اند راه صحیحی را انتخاب کرده و بجای استفاده از صاحبنظران و دلسوزان (در عوض مشاوره از به ظاهر دوستان) اقدامی برای تدوین طرح کلان کشوری سلامت دهان بنمایند !؟  و امروز به طرح ناکارآمد و صرفا درمانی (بر اساس برنامه آموزشی آن) و حتی غیر مسکن “بهداشت کاران دهان و دندان” متوسل شده اند!!
حال سئوال اینجاست که این مشاورین از کدام سبقه علمی ! اجرایی موفق ! جایگاه اجتماعی مقبول ! برخوردارند که این تفکر را که خلاف نظر کل بزرگان حرفه ، همه اساتید دانشگاه و همه صاحبنظران است را به وزیر محترم دیکته کرده اند؟! یا احیانا جناب وزیر آن تیم اجرایی و مشاورین را در کنار خود ندارند ؟! یا بر فرض محال به علت صرفا اشتغال زیاد به امور پزشکی ، دیگرانی برای ایشان تصمیم گرفته و ایشان فقط تایید کرده اند !؟
وقتی در وزارت خانه یک دندان پزشک به اسم مدیر اداره درمان‌ دندان پزشکی! بتوانند به اداره نظارت بر اماکن، مستقیم نامه ای بنویسید که انجمن ها باید از من مجوز برگزاری کنگره یا همایش بگیرند و مستقیماً با دفتر انتظامی اماکن تماس گرفته و بگوید همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران نباید برگزار شود.!! در این  وزارتخانه خوب این شخص در جایگاه وزیر واقعی است! آیا در قوانین و مصوبه قانون تشکیل وزارت بهداشت تغییر ایجاد شده که فقط به استحضار چند نفر خاص رسیده است ؟؟!
وقتی یک دندانپزشک از حوزه آموزشی وزارتخانه بتواند به اداره سلامت دهان و دندان دیکته کند که شما به همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران نروید و رئیس اداره بهداشت دهان و دندان با انتشار نامه ای آنهم در فضای مجازی بدون تماس با انجمن صرفا در یک سایت خبری جناحی وابسته به این جریان، بگوید، بدون اجازه، اسم مرا نوشته اند، ولی رابط انجمن و همچنین رئیس انجمن جداگانه با وی صحبت کرده و موافقت ضمنی ایشان را برای حضور در همایش داشته اند! بنظر شما تصمیم گیرنده واقعی در این وزارتخانه کیست؟! واقعا همایش سلامت دهان در طراحی فراگیر و کاملا علمی و اجرایی اش برای انتخاب سخنرانان و صاحبنظران و مدیران پانل اشتباه کرده است!!؟؟
وقتی در کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی که متشکل از چند پزشک متخصص در رشته های مختلف است، یک دندانپزشک بتواند نگاه اعضای این کمیسیون را با دروغ ها و اظهارات کذب نسبت به انجمن دندانپزشکان عمومی ایران تغییر دهد!! بنظر شما تصمیم گیرنده واقعی در این وزارتخانه کیست؟! حل مسائل کلان کشوری با نظر جناحی و گروهی تعارض دارد !!
نشان می دهد وزیر محترم بهداشت از تجربیات جهانی، داخلی، نیروهای متخصص توانمند داخلی و دلسوزان جامعه دندانپزشکی بسیار دور افتاده است. نمونه بارز این نگاه غیر کارشناسانه عدم حضور شخص وزیر و یا مشاورین دندانپزشک ایشان در همایش موفق سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران بوده است.
با طراحی برنامه ای جامع میتوان همه دندانپزشکان کشور را به کمک طرح تحول سلامت دهان دعوت و آنرا به یک عزم ملی و موفقیتی بزرگ هدایت و تبدیل کرد، به شرط بازبینی انتخاب مشاورین از سوی وزیر، حضور و دعوت از صاحب نظران واقعی جامعه دندانپزشکی کشور بخصوص متخصصین این رشته و استفاده از دانش و تجربه آنها و در خاتمه باید اندیشید که میزان کارآمدی شورای سلامت دهان و ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت دهان یا این ساختار فعلی، به چه میزان میتواند موفق باشد؟

دیدگاهها بسته شده است.