وحدت رویه دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مراکز تصمیم گیرنده در برخورد با بازگشایی مطب های دندانپزشکی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسمه تعالی

شماره:۱۰۹۰۳/ب/۹۹
تاریخ:۱۳۹۹/۰۲/۰۸

?موضوع: وحدت رویه دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مراکز تصمیم گیرنده در برخورد با بازگشایی مطب های دندانپزشکی

———————————
شماره ثبت نامه در وزارتخانه: پ/۱/۱۰۲
تاریخ ثبت نامه: ۰۸/۰۲/۱۳۹۹

? همکار محترم جناب آقای دکتر علی اکبر حق دوست

✅ معاون محترم آموزشی وزیر، رییس کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی

✍️ با سلام و احترام ، امیدواریم با حضور جناب عالی در عرصه آموزش پزشکی، اعتلاء انجمن های علمی کشور و ایجاد فضا برای رشد و شکوفایی ارزش های علمی ، تحقیقاتی و پژوهشی جامعه پزشکی کشور زمینه های بهتری فراهم گردد. نگاه جناحی و افراد جناحی در کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت و برخی عمل کردهای آن ها موجب حذف اندیش مندان فرهیخته و فعالان علمی از صحنه جامعه انجمن های علمی پزشکی کشور شده است که امیدواریم به سرعت مرتفع گردد.

?چندی است در خصوص بازگشایی مطب های دندان پزشکی و مشکلات آن، نوع برخورد، دیدگاه‌های عملیاتی اجرایی توسط برخی از روسای محترم دانشگاه های علوم پزشکی، معاونین محترم درمان یا سایر مسئولان در کشور موجب بروز نگرانی شدید شده است.

?طرح موضوع دندان پزشکی از زمره “مشاغل پرخطر” در افکار عمومی از سوی کمیته مشورتی دندان پزشکی وزارت بهداشت، ابهامات بسیاری به وجود آورده است. هر مسئولی هم با تصور و زعم خود دستور بستن مطب های دندان پزشکی صادر می کند که بر ابهام آفرینی دامن زده است .

?دندان پزشکان مانند همه مشاغل پزشکی که با طیف گسترده بیماران از جمله بیماران کرونایی و بیماران ایدزی و هپاتیتی درگیرند و به درمان آنان می پردازند و مانند همه اعضاء جامعه پزشکی، ملاحظات و مراقبت های خاص خود را اجراء می کنند.

?تفاوت بسیاری بین ریسک آفرینی یک بخش مراقبت ویژه بیماران کرونایی با مشکلات آئروسل و دراپلت دندان پزشکی وجود دارد . بیماران کرونایی طبق آمار۹ در ۱۰ هزار ممکن است به دندان پزشکی مراجعه کنند که رو به کاهش است ولی در بخش کرونایی صددرصد بیماران مبتلا هستند.

? مستدعی است دستور فرمایید کلیه مسئولان دانشگاه ها علوم پزشکی کشور، اعضاء کمیته مشورتی دندان پزشکی وزارت بهداشت از هرگونه اظهار نظر شتاب زده و اغلب غیر حرفه ای خودداری کنند و براساس پروتکل های استاندارد جهانی و ملاحظات ملی و بومی اقدام نمایند. در این خصوص وحدت رویه مرکزی ضروری و الزامی است.
از توجه و عنایت جناب عالی سپاس گزارم.

? دکتر باقر شهنی زاده
رئیس هیات مدیره
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

 

دیدگاهها بسته شده است.