اطلاعیه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران پیرامون سمپوزیم زیبایی

شما را چه می‌شود؟ یا، ما را چه می‌شود؟

دو سه سال اخیر جریاناتی در دندانپزشکی کشور بوجود آمده است که نشانگر نفوذ یک تفکر تجاری در آموزش علمی دندانپزشکی می‌باشد. عده‌ای برای کسب ثروت، صحنه دنداپزشکی را قبضه کرده‌اند و نکند روزی بیاید که برای ماندن در صحنه هر قیمتی را بپردازند و به هر تریبونی متوسل ‌شوند، معدودی از شرکت‌های تجاری، متاسفانه علم را در پای تجارت ذبح می‌کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی تا منوپل کردن آن و انحصاری نمودن آموزش در بخش خصوصی غیر متعارف و سرایت آن به انجمن‌ها  خطری است که  حرفه‌ی دندانپزشکی را تهدید می‌کند.

در این روزها پیامی واصل شد مبنی بر اینکه یک یا دو شرکت تجاری یک ماه مانده به کنگره انجمن متخصصین ترمیمی ایران اقدام  به یک کار تبلیغاتی تحت عنوان “سمپوزیوم زیبائی” کرده‌است در آن پیام، مطالبی بود که از تاسف‌آور بودن گذشته و چوب حراج به داشته‌ها و نداشته‌های سخنرانان و انجمن ها زده است.

نکات اصلی این پیام این است؛ مزایای ثبت‌نام در این سمپوزیم:

  1. ۱٫ با ثبت نام در این سمپوزیم شرکتی، ثبت‌نام رایگان در ۳ روز کنگره سالیانه ترمیمی ۷-۸-۹ مهر۹۵!
  2. ۲٫ دریافت رایگان امتیاز آن کنگره !
  3. ۳٫ پرداخت حق عضویت یکساله در انجمن متخصصین ترمیمی ایران توسط برگزارکنندگان سمپوزیم با خرید محصولات در محل برگزاری.

این عاقبت آن وادادگی تجاری آموزشی است که انجمن‌های دندانپزشکی را سالهاست تهدید می‌کند. لطفاً عنایت بفرمائید در در یک پیام تبلیغاتی یک یا دو شرکت  تجاری هزینه ثبت نام کنگره یک انجمن و عضویت اعضاء همان انجمن تخصصی را پرداخت می‌کنند. واقعاً همکاران متخصصین ترمیمی این مملکت اجازه داده‌اند با آنها این رفتار را بکنند که آفر ثبت نام در یک برنامه شرکتی، عضویت در انجمن موظف‌شان ‌باشد! چطور انجمن متخصصین ترمیمی ایران نام خود را زیر این آگهی تجاری گذاشته‌ است و این شرایط را پذیرفته است؟

این چه مفهومی دارد؟ شما را چه می‌شود؟ آیا این چوب حراج زدن و تسلیم شدن یک انجمن به یک شرکت جهت سود بردن محض، آیا  به جز سقوط اخلاقی و حرفه‌ای است؟ دندانپزشکان این مملکت به این روز افتاده‎اند که بجای پرداخت هزینه برگزاری کنگره‌ها به دامان یک یا دو شرکت‎ها دخیل ببندند؟ چه کسی با سرنوشت حرفه‌ای خود اینگونه رفتار می‌کند؟ ما را چه ‌می‌شود؟

آیا این چنین نبود که از کنگره موفق انجمن متخصصین ترمیمی در سال ۹۴ دندانپزشکان با حضورشان به بهترین نحو استقبال کردند؟ دندانپزشکان که حق انجمن متخصصین ترمیمی ایران را ادا کرده‌اند! امروز  چه بر سر شما و ما آمده است که یک شرکت یک ماه قبل از کنگره‌ انجمن ترمیمی برای تجارت خود، نام‌تان را به یغما برده است تا شما عزت انجمنی را هزینه ثبت‌نام در کنگره‌تان و عضویت در انجمن‌ کنید! چرا؟

به کسانی که در جایگاه سخنران در هر سن و سال، جاه و مقام، هر اسم و رسم  و انجمنی که اعتباری برای خود داشت و دارد که محصول تلاش سال‌ها مدیران موفق آن بوده است ، بر حذر باش می‌دهیم که از تسلیم شدن به آموزش تجاری و تهدید اعتبار مدنی چهره حقوقی و حقیقی انجمن ترمیمی خودداری کنید! انجمن متخصصین ترمیمی ایران متعلق به همه حرفه‌ی دندانپزشکی است و همه‌ ما به این انجمن افتخار می‌کنیم.

اعلام می‌کنیم، این راه برخلاف منافع ملی و دندانپزشکی کشور است. اگر این روال ادامه یابد، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. ما ایمان داریم که همکاران متخصص ترمیمی حق عضویت انجمن‌شان را خودشان پرداخت می کنند. و قطعا با این تفکر نادرست مخالف هستند.

به صراحت اعلام می‌کنیم دخالت شرکت‌ها در امر آموزش و تسلیم انجمن‌ها به شرکت‌ها پذیرفتنی نیست. چنانچه در مقابل این کج راه که خلاف منزلت علم  و سخنرانان علمی کشور و یک نهاد مدنی است، موضع گیری نشود، با دندانپزشکان این کشور برای حفظ قداست حرفه دندانپزشکی در مقابل ثروت اندوزی و جاه طلبی وارد عمل خواهیم شد.

با کمال تاسف امروزه در هر ناکجا آبادی دکانی باز شده که دندانپزشکان را آموزش دهند!

هر سخنران علمی و هر انجمنی یک سرمایه ملی است، و همه متعلق به دندانپزشکان کشور است آنها جزء اموال شخصی و تجاری نیستند. افراد می‌توانند خطا کنند ولی انجمن‌ها متعلق به مردم هستند و در مقابل آن خطاکاران باید ایستاد. ما منتظر مواضع اصولی انجمن متخصصین دندانپزشکان ترمیمی ایران و سخنوران ترمیمی هستیم. دندانپزشکان کشور خود می‌دانند که در این لحظه حساس چه مواضعی را اتخاذ ‌کنند.

دکتر باقر شهنی زاده

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.