جای خالی ایمپلنت در واحدهای دانشگاهی

رئیس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: هنوز ایمپلنت به صورت تخصصی در رشته های دانشگاهی تدریس نمی شود.

دکتر باقر شهنی زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه ششمین همایش ایمپلنت و مهندسی بافت نرم و سخت افزود: یکی از گروه های جامعه که مردم با آن بسیار در ارتباط هستند دندانپزشکان هستند.

وی ادامه داد: ما برای هر مشکلی که مردم با ما در میان می گذارند طرح علمی داریم و رسیدگی به مسائل عادلانه صورت می گیرد. در واقع بیشتر شکایت هایی که از دندانپزشکان می شود به گونه ای رسیدگی می شود که همکاران ما کمتر دچار آن مشکل شوند.

وی با بیان اینکه هنوز رشته ایمپلنت در دانشگاه ها تدریس نمی شود گفت: ‌ما در این همایش از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی می خواهیم که آموزش ایمپلنت در واحدهای آموزشی دانشگاه ها گنجانده شود.

شهنی زاده افزود: برای یادگیری ایمپلنت نیازمند دوره های آموزشی هستیم و پیشنهاد ما این است که برای کاهش  عوارض پدیده های نو در دندانپزشکی باید به جایی برسیم که براساس شواهد عینی بهترین خدمت به بیمار ارائه شود  که برای تحقق این امر باید شواهد عینی وارد آموزش دانشگاه ها شود.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ادامه گفت: در حال حاضر آموزش ایمپلنت در حد ۲ واحد تئوری در دانشگاه ارائه می شود و پیشنهاد ما این است که یک سال آموزشی را برای ایمپلنت در نظر بگیرند تا مشکلاتی که وجود دارد کاهش پیدا کند.

وی افزود: گرایش به ایمپلنت در سال های اخیر افزایش یافته زیرا وقتی دندانی را از دست می دهند بدون تکیه بر دندان های دیگر با ایمپلنت آن را جایگزین می کنند.

وی در خصوص شکایت بیماران از دندانپزشکان گفت: دندانپزشکان قبل از درمان طوری بیماران را توجیه می کنند که احساس بهتری قبل از دریافت خدمات دارند اما اساس کار ما طوری در نظر گرفته شده است که مشکلات همکاران دندانپزشک را شناسایی و براساس آن دوره های آموزشی برگزار می کنیم.

وی در خصوص مشکلات بیمه ای خدمات دندانپزشکی گفت: این حوزه می طلبد که بخش دولتی وارد عمل شود چون در بسیاری بخش ها دولت متولی بیمه ها است و بیمه های تکمیلی هم مستقل هستند بنابراین دولت می تواند خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

شهنی زاده افزود: پوشش دندانپزشکی در برخی سازمان ها از جمله شرکت نفت بسیار خوب و در آموزش و پرورش بسیار پائین است و پیشنهاد ما این است که بیمه ها با پوشش بهتر خدمات دندانپزشکی، موجب کاهش پوسیدگی دندان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.