پیام ‏دکتر تبسم هوشمند

پیام ‏دکتر تبسم هوشمند
دبیرمشاورعلمی مواد دندانی‏
یازدهمین کنگره علمی سالیانه
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

علم مواد دندانی یکی از علوم پایه در دندانپزشکی است و به عنوان یک شاخه مهم در ساخت و ارزیابی مواد دندانپزشکی دارای جایگاه ویژه ای در اکثرکشورهای جهان می باشد. تمام مواد دندانی که در دندانپزشکی مصرف می شود از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد.

از یک سو با انجام آزمایشات دقیق، خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی تحت بررسی و ارزشیابی قرار می گیرد و از سوی دیگر بررسی های جامع فیزیولوژیکی و بیولوژیکی صورت می گیرد تا زیست سازگاری و عوارض بیولوژیک مواد تعیین گردد.
امروزه واژه مواد دندانی جای خود را به زیست مواد یا بیو مواد دندانی داده است. مبحث جدید زیست مواد دندانی (بیومواد دندانی) تکمیل کننده دستاوردهای مواد دندانی است.
انواع داربست‌هایی که در مهندسی بافت استفاده می‌شود، در گروه زیست مواد دندانی جای می‌گیرند. از طرفی استفاده از نانوتکنولوژی برای ساخت نانو مواد دندانی و نیز استفاده از سلول‌های بنیادی و انواع داربست‌هایی که در مهندسی بافت در حیطه بیومواد ساخته می‌شوند و منجر به تشکیل انساج مختلفی از دندان می‌شوند در حال پیشرفت و گسترش در این حوزه هستند.
به همین دلیل است که امروزه در این زمینه حیطه ای به نام «دندانپزشکی رژنراتیو» یا بازسازی شونده (Regenerative Dentistry)  مطرح شده است.
گروه مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان اولین گروه متشکل از متخصصین مواد دندانی در کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرده است و برای نخستین بار این رشته تخصصی با تربیت دانش آموختگان در مقطع  PhD در کشور پایه گذاری گردید.
امید است که با پیشرفت ها و موفقیت های بدست آمده در این حوزه تخصصی وضعیت سلامت دهان و دندان کشورمان بیش از این ارتقا یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.