شایع‌ترین سرطا‌ن‌های دهان/ لزوم غربالگری سلامت دهان توسط دندانپزشکان

لزوم معاینه بیماران از لحاظ علائم سرطان در مطب های دندانپزشکی

تهران-ایرنا- دبیر علمی بخش بیماری های دهان و دندان یازدهمین کنگره علمی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: دندانپزشکان عمومی در مطب ها و کلینیک ها باید بیماران خود را از لحاظ علائم و نشانه های انواع سرطان های دهانی معاینه کنند تا در صورت لزوم به متخصصان دیگر ارجاع داده شوند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از انجمن دندانپزشکان عمومی، دکتر آرزو علائی اظهار کرد: به همین منظور دندانپزشکان عمومی باید با علائم بیماری های دهان به خصوص سرطان های سر و گردن آشنایی داشته باشند.
وی با بیان این که سرطان می تواند به شکل های متعدد بروز کند، افزود: هر نوع زخم مزمنی که به درمان های مختلف جواب نداده باشد، هرگونه تغییر رنگ یا قرمزی که بی دلیل باشد، ضایعه ای به صورت پلاک سفید در مخاط دهان که با گاز استریل پاک نشود، برجستگی در دهان که به درمان های مختلف پاسخ ندهد یا ضایعه فرورفته در بافت نرم یا سخت، می توانند نشانه هایی از سرطان دهان باشند.
علائی گفت: بنابراین دندانپزشکان موظفند تمام بیماران خود را در نور کافی از لحاظ این علائم بررسی کنند.
وی به نقش دخانیات در بروز سرطان های دهانی اشاره کرد و افزود: در کشور ما سن بروز سرطان نسبت به کشورهای دیگر پایین تر آمده که بخشی از آن به دلیل تغییرات ژنتیکی و مقداری نیز به دلیل مصرف دخانیات است؛ این درحالی است که مطالعات نشان می دهد سیگار و قلیان که در بین جوانان شیوع زیادی یافته است، تاثیر زیادی در بروز سرطان ها به ویژه سرطان دهان دارد.
علائی ادامه داد: بنابراین معاینه دوره ای توسط دندانپزشکانی که آموزش های لازم در این زمینه را گذرانده باشند، بسیار کمک کننده است تا بیماران به متخصصان بیماری های دهان ارجاع داده شوند و درمان بیماری در مراحل اولیه و بدون اتلاف وقت انجام شود.
علائی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماران پس از متوجه شدن بیماری خود نمی دانند که باید به چه متخصصی مراجعه کنند و دچار سردرگمی می شوند و از مطبی به مطب دیگر می روند و به همین دلیل زمان طلایی برای درمان را از دست می دهند.
وی بر لزوم اطلاع رسانی در مورد رشته تخصصی بیماری های دهان و دندان در سطح رسانه ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر عموم مردم برخی پزشکان نیز اطلاع کافی در مورد این رشته و خدمات آن ندارند که باید در این زمینه اطلاع رسانی جامعی صورت گیرد.
علائی در مورد شایعترین سرطان های دهان اظهار کرد: در افراد سیگاری شایعترین سرطان ها در لب و کف دهان بروز می کند اما در افراد غیرسیگاری در گونه، مخاط زبان و کام نرم بیشتر شایع است.
وی با تاکید بر افزایش آگاهی پزشکان در مورد سرطان های دهان گفت: وزارت بهداشت برای این منظور می تواند دوره های بازآموزی در این زمینه راه اندازی کند و یا یک واحد درسی برای دانشجویان پزشکی قرار دهد تا این خلا برطرف شود.
دبیر مشاور علمی بخش بیماری های دهانی این کنگره گفت: در این کنگره تلاش می شود سطح آگاهی دندانپزشکان در این زمینه افزایش یابد به همین منظور پنلی با عنوان پنل بیماری های دهان شامل سرطان های سر و گردن، تکنیک های بیوپسی و ضایعات برجسته شایع برگزار می شود.
یازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران از ۲۱ تا ۲۴ دی ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود.پ

لینک خبر:www.irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.