وقتی بیمار اجاره مطب دندانپزشکان را می پردازد

همیشه بالای و پایین شهر در نرخ بسیاری از کالاها و خدمات تاثیر داشته اما این روزها این تفاوت در خدمات دندانپزشکی نیز بی تاثیر نبوده و این پزشکان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود هزینه خدمات دندانپزشکی را دریافت می کنند.
وقتی بیمار اجاره مطب دندانپزشکان را می پردازدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک شهر و چند نرخ، حکایت این روزهای نرخ متفاوت دندانپزشکی در نقاط مختلف شهر است. بستگی به محیط جغرافیای شهر شما دارد، اگر بالا نشین هستید و خدایی نکرده به دندانپزشک مراجعه کنید یک قیمت می پردازید، اگر هم که پایین نشین باشید یک قیمت، خدا به دادتان برسد که پایین نشین باشید و به دلیل نبود مواد مناسب یا درمانگاه تخصصی مجبور شوید به بالای شهر بروید و دندان هایتان را ترمیم کنید یا بکشید!
باقر شهنی زاده رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی عمومی ایران علت چند نرخ بودن قیمت ها را بیمه ها دانست و بیان کرد: در همه کشورهای دنیا دندانپزشکی هزینه بردار است و مردم برای درمان باید تحت پوشش بیمه ها قرار بگیرند و بیمه ها هم این خلاء را که بین جیب بیمار و مطب است به شکل مناسبی پر می کنند، اما در کشور ما تنها خدمتی که تحت پوشش بیمه های خدمات درمانی قرار گرفته است، کشیدن دندان است.
وی گفت: کشیدن دندان مرحله آخر برای بیمار به حساب می آید و من پیشنهاد می کنم بیمه ها خدماتی مانند پر کردن و عصب کشی را تحت پوشش قرار دهند تا اینکه کمتر شاهد از دست دادن دندان ها و به این شکل شاهد اقدامات پیشگیرانه بیشتری از طرف بیماران باشیم.
رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی عمومی ایران تصریح کرد: بیمه ها می توانند نقش بسیار زیادی در ثبات قیمت تعرفه های دندانپزشکی ایفا کنند.
لیلا صدقی دندانپزشک و عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکی عمومی ایران درباره متغیر بودن تعرفه های دندانپزشکی گفت: بسیاری از دندانپزشکان در مطب های استیجاری مشغول به کار هستند و قیمت های متفاوت برای هر ترمیم بستگی به میزان مواد به کار رفته شده در دندان بیمار دارد.
تحقیقات میدانی ما هم نشان داد که بسته به محیط جغرافیایی، نرخ های دندانپزشکی متفاوت است. یعنی اگر مطب در بالای شهر باشد ، یک نرخ و اگر در نقطه دیگری باشد نرخ دیگری خواهد داشت.
برای مثال ترمیم یک کاناله در منطقه اسلامشهر بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است و در منطقه صادقیه تهران، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان .اگر بالاتر بیایید بیشتر از این هم می شود، برای مثال در محدوده تجریش و زعفرانیه نرخ ترمیم یک کاناله از ۲۳۰ تا ۳۰۰ هزار تومان متغیر است!
وقتی علت چند نرخ بودن تعرفه های دندانپزشکی را از حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جویا شدیم، بیان کرد:
برای دندانپزشکی تعرفه های ثابتی داریم که افراد می توانند با مراجعه به سایت های دانشگاه های علوم پزشکی شهر خود این قیمت ها را ببینند.
وی درباره چند نرخی بودن قیمت دندانپزشکی در نقاط مختلف شهر گفت: در صورتیکه دندانپزشک وجهی بیش از تعرفه مشخص شده از بیمار دریافت کند، تخلف کرده و مردم در صورت مشاهده چنین تخلفاتی می توانند به مسئولان بازرسی در وزارت بهداشت اطلاع دهند.
به نظر می رسد زور حاشیه چند نرخی بودن قیمت ها که در بیشتر نقاط متفاوت است، بر متن تعرفه های قیمت گذاری شده وزارت بهداشت می چربد، چراکه لااقل تحقیقات میدانی ما اینگونه نشان داد که تعرفه های معین شده از سوی دانشگاه های علوم پزشکی رعایت نمی شود.
لازم به ذکر است شماره تلفن رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت ۱۶۹۰ است و افراد می توانند در صورت مشاهده تخلف، موضوع را به مسئولان ذیربط اطلاع دهند.
انتشار یافته در باشگاه خبرنگاران جوان
لینک خبر:www.yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.