هیچ نوع بیماری واگیر در زمان جنگ نداشتیم/ لزوم فراخوان پزشکان برای حضور در مراکز مورد نیاز

رئيس هیأت مدیره انجمن دندانپزشكان عمومی حضور داوطلبانه پزشکان در همه مناطق جنگی را از افتخارات جامعه پزشکی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و بر لزوم فراخوان پزشکان به مراکز مورد نیاز برای حضور در کنار مردم و خدمت به آنان تأکید کرد.

 

محمدباقر شهنى‌زاده، رئيس هیئت مدیره انجمن دندانپزشكان عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار سینا با اشاره به حضور موثر پزشکان در زمان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: علی‌رغم اینکه ما در شروع جنگ غافلگیر شدیم اما هیچ نوع بیماری‌های خاص مختص جبهه‌های جنگ مانند اسهال و استفراغ و بیماری واگیر نداشتیم که این موضوع از افتخارات دوران دفاع مقدس بود.

 

رئيس هیأت مدیره انجمن دندانپزشكان عمومی افزود: همچنین از دیگر افتخارات جامعه پزشکی می‌توان به حضور داوطلبانه پزشکان در همه مناطق جنگی اشاره کرد که به صورت طرح یک ماهه در خدمت مجروحین و مردم مناطق جنگی بودند که باعث شد مردم در دوران دفاع مقدس از لحاظ پزشکی هیچ مشکلی نداشته باشند.
افراد بسیار مخلصی در بسیج جامعه پزشکی حضور دارند

 

شهنى‌زاده، با اشاره به حضور بسیج جامعه پزشکی در عرصه‌های مختلف انقلاب تاکنون اظهار کرد: افراد بسیار مخلصی در بسیج جامعه پزشکی حضور دارند و به نظر می‌رسد این سازمان باید دایره فعالیت خود را بزرگتر کرده به دوستان همفکر و هم عقیده خودشان بسنده نکنند چرا که سازمان بسیج جامعه پزشکی از قدرت بالایی برای برقراری ارتباط با بسیج مردم، پرشکان، دندانپزشکان و همه اقشار جامعه برخوردار است.

 

وی با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان کشور بعد از گذشت ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروزه علاوه بر اینکه مردم باید از خدمات بهداشت و درمان بهره‌مند شوند دولت نیز باید پروژه‌هایی پایه‌ریزی کند تا به وسیله آن پزشکان را برای ارائه خدمت‌ به صورت دائمی به مناطق مختلف اعزام کند.

 

رئيس هیأت مدیره انجمن دندانپزشكان عمومی به نقش بیمارستان‌های صحرایی اشاره و تصریح کرد: بیمارستان‌های صحرایی و تجهیز آن به نیروهای تخصصی و امکانات مؤثر اما مقطعی است که ضرروت دارد به مرور زمان بیمارستان دائمی برپا شود.

 

آخرین نفس‌های رژیم است و دیگر کاری از دستشان بر نمی‌آید

شهنى‌زاده، با بیان خاطرات خود از روزهای پیروزی انقلاب می‌گوید: زمانی‌ که شاه رفت بنده دانشجوی شهر مشهد بودم در یکی از سفرها به تهران نزدیک میدان ۱۷ شهریور نیروهای شاهنشاهی را دیدیم که مردم را می‌کشتند، در آن حین شخص مسنی را دیدم که خوشحال است با تعجب از او پرسیدم چرا خوشحالی در حالیکه مأموران مردم را مثل برگ درخت بر زمین می‌ریزند؟! گفت: خوشحالم چون آخرین نفس‌های رژیم است و دیگر کاری از دستشان بر نمی‌آید.

 

چند روز بعد شاه رفت و من خاطره آن مرد هیچ وقت فراموش نمی‌کنم و برایم یادآور این نکته بود که بعد از هر سختی آسانی است و گاهی اوقات انسان در سختی‌های زندگی فرازی برای رهایی می‌یابد که بعد از شهادت هموطنان ما در آن ایام بود که انقلاب پیروز شد.

 

وی در ادامه افزود: دوران سربازی بنده با آغاز جنگ همراه بود که باعث شد داوطلبانه از تهران به زادگاهم اهواز بروم و در آنجا خدمت کنم، در آن زمان علاوه بر کارهای دندان پزشکی کار تخلیه مجروحین را هم انجام می‌دادم چون به این نتیجه رسیدم که مجروحین به علت فاصله زیاد تا بیمارستان‌ها خونریزی کرده و از بین می‌رفتند که توانستیم با استفاده از هلیکوپترها و مجهز کردن آمبولانس‌های خاص فاصله انتقال مجروحین از جبهه به بیمارستان‌ها را از ۳ ساعت به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کاهش دادیم.

 

اگر پزشکان به مراکز مورد نیاز فراخوانده شوند یقیناً در کنار مردم خواهند ماند

رئيس هیأت مدیره انجمن دندانپزشكان عمومی در پاسخ به این سؤال که برای حفظ خون شهیدان در عرصه‌های مختلف و پزشکی چه باید کرد؟ تأکید کرد: به اعتقاد بنده باید گروه پزشکی کشور را در خدمات مردمی دخالت داد به این صورت که از آنها بخواهیم به مردم نیازمند مناطق مختلف خدمت کنند چرا که اگر پزشکان به مراکز مورد نیاز فراخوانده شوند یقیناً در کنار مردم خواهند ماند.

 

شهنى‌زاده، در پایان متذکر شد: همچنین بخش دولتی علاوه بر ایجاد درمانگاه و بیمارستان به مراکز نیازمند می‌تواند از حضور انجمن‌ها و گروه‌های مختلف نیز برای کاهش مشکلات استفاد کنند و مطمئن باشند که مورد استقبال قرار خواهد شد.

لینک خبر: www.sinanews.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.