اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از بیماری پریودنتیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، دکتر نرگس بارفروش در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: دندان‌ها مستقیماً به استخوان نچسبیده اند بلکه توسط الیافی به نام پریودونتال لیگامنت و یا الیاف نگهدارنده دندان به استخوان وصل هستند. 

وی با بیان اینکه وظیفه این بافت‌ها تغذیه، حفظ و نگهداری دندان در استخوان است، گفت: ممکن است دندان‌ها کاملاً سالم باشند، ولی در اثر بیماری بافت‌های نگهدارنده نه تنها لق شده، بلکه عفونت ناشی از آن به سایر دندان‌ها و اعضای دیگر بدن نیز آسیب برساند که به بیماری بافت‌های نگهدارنده دندان پریودونتیت (پیوره) گفته می‌شود.

دبیر مشاور علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: بیماری‌های آماسی لثه یا پریودنتیت بسیارشایع و یکی از دلایل عمده از دست دادن دندان‌هاست از این جهت حفظ سلامت دندان بسیار حائز اهمیت است.

بارفروش در مورد علائم بیماری پریودنتیت افزود: قرمزی و تورم لثه، خونریزی و خروج چرک، بوی بد، لق شدن و یا افزایش لقی یک یا چند دندان، ایجاد فاصله بین دندان‌ها، جدا شدن لثه از دندان و عمیق شدن شیار بین لثه و دندان که به ان پاکت میگویند، تحلیل لثه (گاهاً) و درد مبهم و یا خارش دار بین دندان‌ها از مهم‌ترین علائم پیوره است.

این جراح و متخصص بیماری‌های لثه گفت: معمولاً بیماری‌های لثه در مراحل اولیه بدون درد بوده و به همین دلیل ممکن است بیمار متوجه پیشرفت تدریجی آن نشود و یا توجهی به خونریزی گهگاه آن به هنگام مسواک زدن و یا غذا خوردن نداشته باشد؛ بنابراین برای حفظ و سلامت لثه و دندان‌ها لازم است معاینات منظم دندانپزشکی صورت گیرد.

وی افزود: در بعضی موارد باوجود جدا و عمیق شدن شیار لثه ای، لبه لثه در محل طبیعی خود به نظر می‌آید و پیشرفت بیماری ممکن است از دید بیمار پنهان بماند.

دبیر مشاور علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با عامل ایجاد کننده پریودنتیت گفت: عامل ایجاد کننده پریودنتیت یا همان پیوره، میکروب‌هایی هستند که در محیط دهان وجود دارند و به‌صورت یک لایه بیرنگ و چسبنده به هم بر روی سطح دندان و لثه تجمع می‌یابند؛ به این لایه بیرنگ پلاک میکروبی می‌گویند که به راحتی با مسواک زدن پاک می‌شود.

بارفروش گفت: اگر التهاب لثه با رعایت نکردن بهداشت دهان ودندان ماندگار شود عفونت به بافت‌های عمقی تر، چون استخوان اتاقک دندانی و الیاف نگهدارنده دندان سرایت می‌کند و باعث تحلیل استخوان و اضمحلال الیاف نگهدارنده و در نهایت منجر به لقی و از دست دادن دندان می‌شود.

دبیر مشاور علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران درباره نحوه پیشگیری از بیماری پریودنتیت گفت: تمیز کردن دندان‌ها توسط مسواک، نخ دندان و خمیر دندان در جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه بسیار مؤثر است همچنین مراجعه منظم هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک توصیه می‌شود.

دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۱۹ تا ۲۲ دی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

انتشار یافته در خبرگزاری صدا و سیما

ثبت نام دوازدهمین کنگره علمی سالیانه
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران
http://12thcongress.igda.ir/2766.html
۲۲-۱۹ دی ماه

دیدگاهها بسته شده است.