بهداشت دهان و دندان در ایران به رغم تمام تلاش ها به خوبی رعایت نمی شود


بهداشت دهان و دندان در ايران به رغم تمام تلاش ها به خوبي رعايت نمي شود

متخصص پريودنتولوژي و عضو انجمن دندانپزشكان عمومي ايران در آستانه برگزاري يازدهمين كنگره سالانه انجمن دندانپزشكان عمومي ايران از ۲۱ تا ۲۴ دي ماه گفت : در اين زمينه تلاش هاي فراواني شده است اما گوش شنوايي كه بايد در اين زمينه باشد، نيست و به همين دليل از وضعيت مناسبي در حوزه بهداشت دهان و دندان برخوردار نيستيم.
دكتر خسرو ثائبي افزود : در رسانه ها تبليغات زيادي در زمينه بهداشت دهان و دندان مي شود اما متاسفانه به خوبي رعايت نمي شود اين درحالي است كه اگر موارد بهداشتي رعايت شود، بسياري از مشكلات اين حوزه برطرف خواهد شد.
وي بيان كرد : ارتقاي سطح سلامت دندان در جامعه در گرو اين است كه چهار گروه با هم همكاري داشته باشند؛ اول خود افراد جامعه كه بايد بهداشت دهان و دندان را به خوبي رعايت كنند و بعد از آن به همكاري دندانپزشكان، پريودنتولوژيست ها و متخصصان دهان و دندان نياز است تا در اين زمينه موفقيت هاي لازم حاصل شود.
ثائبي ادامه داد : نقش دندان پزشكان در اين زمينه بسيار پررنگ تر است به طوري كه بايد عواقب عدم رعايت بهداشت را به بيماران خود گوشزد كنند و روش هاي صحيح بهداشتي را به آنها آموزش دهند.
متخصص پريودنتولوژي در خصوص رشته پريودنتولوژي گفت : اين رشته يكي از رشته هاي دندانپزشكي است كه در مورد انساج نگهدارنده دندان، بهداشت دهان و دندان و نگهداري دندان در حد سلامت بحث مي كند.
ثائبي ادامه داد : افراد بايد بهداشت را رعايت كنند و حتما سالي دو بار براي كنترل بهداشت و سلامت دهان و دندان خود به دندانپزشكان مراجعه كنند و اگر لازم باشد توسط دندانپزشكان به متخصصان مربوطه ارجاع داده شود.
وي شايع ترين بيماري هاي دهان و دندان را مرتبط با بافت نگهدارنده دندان دانست و گفت اين بافت شامل استخوان است كه ريشه دندان در داخل آن قرار گرفته است، بافت نرم است كه در مجاورت دندان قرار دارد و به آن لثه مي گويند و اليافي كه در داخل فاصله ميكروسكوپي ريشه دندان با حفره استخوان قرار دارد و اين فاصله را پر مي كنند و همچنين ساختمان خارجي ريشه دندان است كه اين الياف در داخل آن قفل مي شوند و باعث مي شود كه دندان نگهداري شود.
ثائبي افزود : اگر بيماري در بافت نرم رخ دهد كه معمولا در اثر عدم رعايت بهداشت است، به قسمت هاي عمقي كه استخوان دندان است، سرايت مي كند و به تدريج كه استخوان از بين مي رود ، در واقع دندان بافت هاي نگهدارنده خود را از دست مي دهد كه منجر به لقي دندان و آبسه و عفونت مي شود و در نهايت دندان از بين خواهد رفت و بايد كشيده شود.
وي اضافه كرد : علاوه بر رعايت بهداشت دهان و دندان از سوي افراد جامعه، دندانپزشكان نيز موظفند بيماران را هدايت و حمايت كنند و روش هاي بهداشتي را براي پيشگيري از عفونت ها و بيماري هاي بيشتر به آنها آموزش دهند.
ثائبي خاطر نشان كرد : بنابراين با رعايت بهداشت و آموزش موارد بهداشتي مي توان از بروز بيماري ها پيشگيري كرد و اگر احيانا پيشگيري نشد يا اينكه بيمار به موقع مراجعه نكرد و يا اينكه توسط دندانپزشك هدايت نشد، بايد حتي الامكان در مواقعي مراجعه كند كه ما بتوانيم كاري براي او انجام دهيم زيرا بافت نگهدارنده دندان استخوان است و استخوان تا جايي كه  باعث حفظ و نگهداري دندان مي شود، قابل درمان است اما اگر اين نسبت به هم بخورد و مقاومت استخواني كمتر شود، دندان از بين مي رود.
وي ادامه داد : بنابراين درمان در حيطه كار پريودنتولوژيست ها، در وحله اول شامل پيشگيري از بروز مشكل است و در وحله دوم اگر مشكلي ايجاد شد بايد توسط دندانپزشكان برطرف شود.
يازدهمين كنگره سالانه انجمن دندانپزشكان عمومي ايران از ۲۱ تا ۲۴ دي ماه در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.