قسمت دوم مصاحبه‌ی دکتر باقر شهنی زاده در مطب مجازی

قسمت دوم/ مشروح پاسخ‌های دندان‌پزشک به سوالات مخاطبان فارس

آنچه درباره ایمپلنت و ارتودنسی باید بدانید/ ناگفته‌هایی درباره لامینت دندان‌/ روش‌های پیشگیری از بی‌نظمی دندان در کودکان/ علل تغییر رنگ لثه

خبرگزاری فارس: آنچه درباره ایمپلنت و ارتودنسی باید بدانید/ ناگفته‌هایی درباره لامینت دندان‌/ روش‌های پیشگیری از بی‌نظمی دندان در کودکان/ علل تغییر رنگ لثه

رئیس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران در برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس به سؤالات مخاطبان درباره ایمپلنت و لامینت دندان‌ها، مراقبت های لازم از دندان کودکان روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها عفونت لثه و غیره پاسخ داد.

به‌گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح  دانش سلامت و حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور در برنامه «مطب مجازی»، منتشر می‌کند.

باقر شهنی زاده، رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران مهمان این قسمت برنامه «مطب مجازی» در خبرگزاری فارس بود تا به سوالات مخاطبان فارس پاسخ دهد.

در ادامه تعدادی از سوالات شما را در برنامه «مطب مجازی» با دکتر شهنی زاده مطرح کردیم که پاسخ‌ آن‌ها به شرح زیر است:

ح امیری از یزد: ایمپلنت دندان به چه معناست؟ چه افرادی کاندید مناسب هستند؟

 رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران در پاسخ به این سوال گفت: هرکس که دندان خود را ازدست داده باشد کاندید مناسب کاشتن ایمپلنت است، و اگر فردی از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری‌های سخت دیگری رنج ببرد کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت نیست و پزشک باید در برخی موارد به کاشت ایمپلنت توصیه کند و در برخی موارد افراد را از کاشت ایمپلنت منع کند.

رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران توضیح داد: اگر دندان از بین رفته فردی بین دو دندان دیگر قرار گرفته باشد یعنی بین دو دندان فرد خالی شده باشد، توصیه می کنم برای پوسیده نشدن دو دندان سالم، فرد اقدام به کاشت ایمپلنت کند تا از پوسیدگی و بی نظمی در سایر دندان ها جلوگیری به عمل آید.

ع.ابراهیمی از بیرجند: تفاوت ایمپلنت متحرک و ثابت را توضیح دهید؟ 

این دندان پزشک عمومی گفت: در گذشته برای کاشت ایمپلنت از دندان های متحرک استفاده می شد به این صورت که دو دندان اطراف تراشیده می شد و سپس دندان متحرک به آن ها متصل می شد، که این عمل خطر پوسیدگی دندان های سالم را پی داشت، اما امروزه با روش های نوین این مشکلات از بین رفته است و برای کاشت ایمپلنت استخوان فک تراشیده می شود و دندان جدید توسط پیچ به فک متصل می شود که حتی افرادی که هیچ دندانی در دهان ندارند برای آن ها چند دندان کاشته و سپس بقیه دندان ها به صورت متحرک در دهان فرد قرار می‌گرند و با انجام این کار فرد هیچ مشکلی برای تکلم و غذا خوردن نخواهد داشت.

وی افزود: وظیفه دندان پزشک حفظ دندان های بیمار است که بوسیله روکش کردن ، جرم گیری و سایرمراقبت‌ها به از بین رفتن دندانها کمک می کند و ایمپلنت آخرین راه برای درمان است و باید بدانیم هیچ دندان مصنوعی نمی تواند جای دندان طبیعی انسان را بگیرد.

وی ادامه داد: فردی که کاشت ایمپلنت انجام میدهد باید از دندان کاشته شده بسیارمراقبت کند و هر ۶ ماه یکبار برای معاینه و جرم گیری به پزشک خود مراجعه کند تا از بوجود امدن پوسیدگی و تجمع میکروب ها در محل کاشت ایمپلنت جلوگیری به عمل اید.

 شهنی زاده گفت: دندان های کودکان حدود شش ماهگی وارد حفره دهان می شود و تا شش سالگی دندانهای کودک کامل می شود.

 

 

ح.فولادی از اصفهان: آیا افرادی که در حال شیمی درمانی هستند می توانند ایمپلنت انجام دهند؟

وی گفت: شیمی درمانی و رادیوتراپی باعث پایین آمدن مقاومت بدن می شود و بهتر است افرادی که تحت شیمی درمانی هستند تا زمان بهبود کامل از ایمپلنت استفاده نکنند زیرا اگر فک فرد مقاومت کافی را نداشته باشد انجام ایمپلنت با شکست مواجه می شود.

ج. الله یاری از لرستان: در خصوص مراقبت از دندان های کودکان توضیح دهید؟ آیا افتادن دندان کودکان در آینده باعث ایجاد بی نظمی دندان ها خواهد شد؟

وی توضیح داد: دندانهای شیری کودکان معمولا از ۶ سالگی شروع به افتادن می کند. افتادن دندان های شیری از ۲ دندان جلویی بالا و پایین شروع می شود. گاهی ممکن است دندان های شیری کودکان ۶ ماه زود تر بیفتد یا ۶ ماه دیر تر بیفتند و دندان های جدید جایگزین شوند. باید به این موضوع توجه داشت که بسیاری از بهم ریختن دندان ها ناشی از افتادن دندان شیری در زمان کودکی است که باید در آن زمان کودک را به مراکز ارایه خدمات برد و از روکش مخصوص کودکان برای جلوگیری از بی نظمی های آینده استفاده کرد.

آیا شیر دادن زیاد مادر به کودک باعث پوسیدگی دندان کودک می شود؟

رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: خوردن مداوم شیر توسط کودک به دلیل داشتن مواد قندی باعث پوسیدگی وسیع دندان می شود که دربسیاری از موارد نمی توان کاری انجام داد.

ح. خسروی از اراک: آیا همیشه نیاز است برای کشیدن دندان عقل جراحی انجام داد؟

شهنی زاده افزود: هر دندانی که براحتی کشیده شود ضرورتی برای جراحی آن وجود ندارد اما دندان عقل به دلیل مخفی شدن در لثه و ناقص در آمدن آن در مواقعی برای کشیدن و خارج کردن آن نیاز به جراحی است . وارد شدن ناقص دندان به حفره دهان باعث تورم شدید و محلی برای تجمع میکروب ها خواهد شد که باید با عمل جراحی آن دندان را خارج کرد.

ع.محمودی از اهواز: ویژگی لثه سالم را بیان کنید؟ تغییر رنگ لثه نشان دنده بیماری خاصی است؟

شهنی زاده در توضیح این سوال افزود: لثه سالم حالتی مثل پوست پرتقال دارد و باید توجه داشت که پوسیدگی دندان ها و تجمع میکروب ها در حفره های بین دندان و لثه نه تنها باعث پوسیدگی دندان ها می شود بلکه این پوسیدگی ها به تدریج باعث تغییر رنگ لثه و ایجاد عفونت در لثه ها خواهد شد، خطر عفونت لثه در افرادی که بیماری ایدز و دیابت دارند بیشتر است و لثه این افراد به دلیل مقاومت پایین در هنگام مسواک زدن با خون ریزی مواجه می شود.

وی گفت: وجود لکه های قرمز و سفید بر روی لثه نشان دهنده عفونت لثه ها است و اگر این تغییر رنگ ظرف مدت ۱۵ روز برطرف نشد باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد.

ف. رضوی از بندر عباس: در چه مواقعی باید ارتودنسی انجام داد؟ آیا ارتودنسی عوارض دارد؟

رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: یکی از اعمالی که امروزه در کشور ما مد شده و افراد زیادی برای زیبایی بیشتر به دنبال آن هستند ارتودنسی دندان ها است، اما باید بدانیم ارتودنسی در مواقعی برای درمان کاربرد دارد. به طور مثال،برای ترمیم فاصله زیاد دندان ها از یکدیگر، نامنظمی دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها استفاده می شود، در افرادی که به دلیل نامنظمی دندان ها مشکل تکلم دارند می توانند با انجام ارتودنسی مشکل خود را برطرف کنند. توصیه می شود افراد از ارتودنسی در جهت پیشگیری از مشکلات دهان و دندان استفاده کنند.

وی افزود: بهترین زمان برای ارتودنسی در کودکان سن ۸ یا ۹ سال است که با انجام ارتودنسی در این سن می توان از بی نظمی و پوسیدگی دندان ها در آینده جلوگیری کرد.

م. رضوانی از البرز: در خصوص مراقبت های بعد از ارتودنسی توضیح دهید؟

وی توصیه کرد: غذاهای سخت مانند چیپس، آجیل، بلال، ذرت بو داده، ته دیگ و….می توانند موجب آسیب به دستگاه های ارتودنسی شوند. برای خوردن بعضی از غذاهای سفت مانند سیب یا هویج می توان آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرد، وجود مواد غذایی شیرین در مجاورت براکت‌ها و سیم‌ها و تمیز نکردن آنها می‌‌تواند شانس ایجاد پوسیدگی دندان ها را افزایش دهد.

ک. کریمی از شهریار: آیا نخ دندان باعث لقی دندان می شود؟

وی افزود: نخ دندان یک ابزار مناسب برای از بین بردن غذاهای مانده در بین دندان ها است و از آن جا که اغلب مردم فقط روی دندان ها مسواک میزنند، غذا در بین دندان ها باقی می ماند که با نخ دندان می توان این غذا ها را از بین برد و از پوسیده شدن دندان ها و بوی بد دهان جلوگیری کرد. استفاده از نخ دندان اگر به صورت صحیح انجام شود به هبچ وجه باعث لقی و بی نظمی دندان ها نمی شود. بهتر است افراد نخ دندان را علاوه بر حرکت دادن به سمت چپ و راست به سمت بالا و پایین نیز حرکت دهند.

شهنی زاده بیان کرد: نخ دندان در سایزهای مختلف و جنس های مختلف در بازار موجود است که نخ دندان نازک برای افرادی که دندان های چسبیده بهم دارند مناسب است و نخ دندان پهن برای افرادی که فاصله دندان هایشان از هم زیاد است استفاده می شود.

ح.قشقایی از ایلام: آیا لکه های تیره و زرد رنگ بر روی دندان از بین می رود؟

این دندان پزشک گفت: برخی افراد در مناطقی زندگی می کنند که فلوراید آب زیاد است که همین موضوع باعث ایجاد لکه های تیره بر روی دندان ها می شود،  و افرادی نیز لکه ها سفید بر روی دندان هایشان مشاهده می شود که این لکه ها نیز نشان دهنده پوسیدگی دندان ها است که با روش های نوین قابل درمان است.

ه. الوانی از همدان: در افرادی که به آمپول های بی حسی حساسیت دارند چه روشی برای کشیدن دندان عقل استفاده می شود؟

این دندان پزشک گفت: در افرادی که نسبت به آمپول های بی حسی حساسیت دارند یا آمپول بی حسی در بدن آن ها اثری ندارد، برای کشیدن دندان عقلشان از روش بی هوشی استفاده می شود، یا در مواقعی شکستگی دندان به حدی است که برای جراحی دندان ها و فک باید این افراد را بی هوش کرد که با این روش می توان این افراد را معالجه کرد.

س. یزدی از کرج: در خصوص لامینت و عوارض آن توضیح دهید؟

وی توضیح داد: طبع زیبایی همیشه در انسان ها وجود داشته است، هرچه امکان رسیدن به زیبایی آسان تر باشد افراد برای رسیدن به آن بیشتر به دنبالش می روند اما باید توجه داشت که در مواقعی این زیبایی عوارضی را به دنبال دارد، لامینت دندان ها یکی از روش هایی است که امروزه برای زیبایی دندان ها از آن استفاده می شود. باید توجه داشت که میزان فضای لامینت و کامپوزیت در این افراد به دقت بررسی شود که انجام لامینت سبب بی نظمی دندان ها در آینده نشود.

شهنی زاده ادامه داد: افراد متقاضی ترمیم خط لبخند باید توجه داشته باشند که برای سفید شدن دندان های آن ها، دندان ها به اندازه یک یا دو میلی متر تراشیده می شود و سپس مواد چینی مورد نظر بر روی دندان ها چسبانده می شود که اگر این عمل به صورت دقیق انجام نشود می تواند باعث شکستن و افتادن دندان فرد شود. باید توجه کرد که در لامینت نباید موقعیت دندان نسبت به لثه تغییر کند و اگر قالب چینی مورد نظر به صورت مناسب بر روی دندان نصب نشود ممکن است لامینت بعد از گذشت زمان از روی دندان ها بیفتد.

وی در پایان گفت: افراد بهتر است گول تبلیغات زیبایی دندان ها را نخورند، چون افرادی که این تبلیغات رنگین را می کنند بیشتر از این که به دنبال سلامتی افراد باشند به فکر سود جویی هستند و مردم باید توجه کنند هزینه زیبایی نباید با از دست دادن سلامتی تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.