نامه شماره ۱۰۲۹۶ مشاور محترم وزیر و مدیر محترم اداره کل تجهیزات پزشکی

به نام خدا

    شماره:۱۰۲۹۶/ج/۹۷

    تاریخ:۱۳۹۷/۰۵/۲۷

 

جناب آقای دکتر رضا مسائلی                                

مشاور محترم وزیر و مدیر محترم اداره کل تجهیزات پزشکی

با سلام و احترام !  ضمن آرزوی موفقیت برای جنابعالی و همکاران در شرایط سخت کنونی و با توجه به اهمیت و حساسیت تصمیم گیری در حوزه اختیارات جنابعالی به ویژه موضوع دندانپزشکی باستحضار میرساند که این حرفه درمانی فوق العاده متمایز از کلیه رشته های درمانی میباشد. اولا –  کلیه مراحل درمانی دندانپزشکی وابسته به تجهیزات است . ثانیا – تجهیزات دندانپزشکی بسیار بوده و آنهم از متنوع ترین نوع آن (لااقل ۲۰۰۰ قلم) میباشد . ثالثا – خدمات سلامت خدمات مردمی و کاملا عمومی بوده و به عبارتی کاملا با سلامت دهان ۸۱ میلیون هموطن ایرانی ارتباط دارد . این برخلاف مجموع سایر حوزه های درمانی سلامت است که شاید یک شهروند در طول عمرش حتی یکبار مراجعه نداشته باشد .

جناب آقای دکتر مسایلی به خوبی واقفید که با افزایش هزینه های خدمات سلامت دهان (۳ تا ۴ برابری !!!) بیشتر همکاران دندانپزشک در مضیقه قرار داده میشوند نه بیماران ! اگرچه بدون تردید این مضایق انعکاس روانی و روحی خود را  بر بیماران بدنبال خواهد داشت . لذا در بهترین شرایط در نتیجه بطور قطع اختلال در روابط بیمار و دندانپزشک – حتی سوء ظن- هم در کمیت و هم کیفیت  درمان ارائه شده ایجاد میکند .

بهر حال در این مورد همانگونه که وظیفه و مسئولیت هر نهاد مدنی ، به عنوان اتاق فکر نظام اجرایی کشور است ، مطالبی بیش‌تر جهت آگاهی محضرجنابعالی به اطلاع می رسانیم:

الف- جنابعالی برحسب حوزه وظایف دولتی به این نتیجه رسیده اید که شرکت های تجاری دندانپزشکی یا مراکز غیرمجاز ممکن است! در واردات کالاهای دندانپزشکی بهردلیل افزایش قیمت ، احتکار ، یا کم فروشی اعمال کنند. برای مقابله با این احتمال در خبر اعلام کردید که نمایندگان انحصاری این شرکت های تجاری ارجع در واردات نیستند و هر فردی در تمایل میتواند کالای دندانپزشکی وارد کند.

اینکه به این نتیجه رسیدید که نابسامانی در امر واردات و توزیع وجود دارد ارزشمند است، اما حذف همه شرکت های تجاری و صدور حکم بی اهمیت لحاظ کردن یا در واقع لغو امتیاز نمایندگی واردات آنها که طبق قانون تجارت بین المللی محترم است، آیا این خود موجب اختلال در فعالیت بخش خصوصی ، سرمایه گذاری و تامین کالای سلامت دهان مردم در کشورمان نمی شود؟ آیا دندانپزشکان به عرصه تجارت و پیچ و خم های آن تسلط دارند که اعتبار حرفه ای آنها را به یک حرکت فردی سوق داده شود؟ (چه رسد به افراد عادی!)  ممکن است این امر موجب برهم زدن نظم اجتماعی از سوی دستگاه دولتی اعلام گردد. فرضاً که این اقدام مورد استقبال قرار نگیرد باید به نحوه توزیع احتمالاً ناسالم تن در داد؟ در مدیریت باید اشراف آنچنان وجود داشته باشد که تمام دستگاه ناظر قضایی، انتظامی، گمرکی و … کنترل واردات از سوی شرکت های تجاری دندانپزشکی بسیج شود که مقررات رعایت و کنترل شود. اینگونه تمام این سیستم اداری، انتظامی و قضایی یک مملکت در حفظ منافع ملی مشارکت می کند.

تاکنون همه این مراکز از جمله شرکت های تجاری دندانپزشکی در ضرورت حفظ اهمیت سلامت دهان متکی برقانون حضور داشته و موفق بوده اند، وظیفه ما منحصرا صیانت از تجارت سالم است.

توصیه اکید ما این است که بفکر حفظ یک سیستم کلان نظارتی از سوی بخش دولتی، خصوصی و از سوی نهادهای مردمی باشیم تا کیان اجتماعی مملکت و امنیت زندگی حرفه ای و اجتماعی مردم تأمین گردد.

ب- درمورد حذف ناگهانی تمام ارز دولتی از واردات کالای دندانپزشکی، رهاکردن سلامت مردم در بازار آزاد ، کم اهمیت جلوه دادن دندانپزشکی از پیشگیری تا درمان ، و تداوم درد طاقت فرسای نیاز درمانی هر انسان می باشد.

طیف عظیم دندانپزشکان و مردمی که از این تصمیم حذف ارز مطلع شدند در تعجب و نگرانی فرو رفته اند. اگر این تصمیم برای حتی یک هفته هم دوام بیاورد نشان از خطر اعمال پیش چالش های ناخواسته به مردم است. واقعا این حذف به علت نداشتن ارز بوده یا قرار است همانطور که برخی اخبار اعلام شده که بخشی از کالاها در فهرست واردات ارز دولتی قرار گیرد یعنی به مرگ گرفته شده که به تب راضی شوند؟

ما دندانپزشکان شایستگی مان را در چهل سال تحمل تمام مصائب و مشکلات و نارسایی ها در مملکت مان و در حمایت از جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده ایم . انتظار و تقاضایمان این است که به سلامت مردم در دندانپزشکی رفتار بسیار سنجیده تری صورت گیرد. به سادگی می توان لرزه براندام مردم انداخت که نگران حال و روز امروز و آینده دندانپزشکی خود باشند. اینها عاقبتش حداقل بی اعتمادی و شک نسبت به تصمیمات استراتژیک در کشور است.

در نهایت نکاتی را به لحاظ اینکه حضرت‌ عالی دندانپزشک بوده و افتخار همکاری داریم به عرض برسانم که بهتر بود در این برهه حساس با تمام طیف مسئولان دولتی و نهادهای مدنی (انجمن ها) در این روزها که باهم ملاقات داشتید، در این مورد رایزنی می‌کردید تا این تصمیم ها نگرانی به مردم و دندانپزشکان و مدیران شرکت های تجاری عارض نکند. شاید هم نتیجه مشاوره همین بوده است ، اما پیشنهاد آنچه به نفع منابع مردمی ملی است را تقدیم می داریم:

۱- سلامت دندانپزشکی مردم در تمام عرصه های بهداشتی، درمانی دارای اهمیت است و هیچوقت در هیچ شرایطی آن را نباید رها کرد بخصوص که در شرایط امروز مقایسه میزان ارز دولتی و ارز آزاد اگر بخواهد در قیمت محصولات دندانپزشکی عملیاتی شود، هم سلامت مردم که اصل کلیدی است آسیب جدی می بیند، هم دندانپزشکان و طیف نیروهای عظیم شاغل آنها بعلت گرانی سرسام آور قیمت کالاها  قادر به ادامه کار نخواهند بود. سلامت مردم، اقتصاد دندانپزشکی و جمعیت مهم کارکنان شرکت های تجاری در عرضه کالا زمین گیر خواهند شد. پس سلامت مردم و خدمات مراکز درمانی و فعالیت اقتصادی شرکت های تجاری اصل است.

۲- ارز اختصاص داده شده به واردات دندانپزشکی کل کشور در مقابل کل ارز مورد نیاز واردات، رقمی نیست، ولی در سلامت مردم نقش تعیین کننده ای دارد و حذف آن نقشی در اقتصاد ملی ندارد. موکد درخواست می کنیم کلیه کالاهای دندانپزشکی که در سنوات اخیر با ارز دولتی وارد شده بدون استثنا در ردیف تخصیص ارز قرار گیرد. این ضرورت مهمی است!

۳- درمورد نحوه توزیع عادلانه تمام سازمان های ذینفع دعوت به اقدامات قانونی حول وظایف خود شوند و اسباب و ابزار توزیع عادلانه کالا باهمکاری اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی ، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، انجمن ها و کمپین با انجام وظیفه سازمان های مسئول فراهم شود.

۴- تخصیص ارز براساس جدول شرکت های تجاری ثبت شده متکی بر عدالت اقتصادی با همکاری انجمن ها، اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی و کمپین صورت پذیرد و شرکت های تجاری که با ارز دولتی کالا وارد کرده اند، به همان قیمت ترخیص کنند.

ضمن ابراز امتنان از این اقدامات قطعا فضای آرامشی که امروز چالش های آن تحمیلی بوده است دوباره فراهم خواهد شد و امیدواریم از این فرصت تحمیل تحریم های غیر عادلانه همه در راه ایجاد فرصت برای شرایط تولیدات درکشور با تشویق و ترغیب سرمایه گذاری هم از سوی شرکت های تابعه و هم دعوت از طریق سرمایه گذاری همکاران دندانپزشک در سراسر کشور در راه اندازی صنایع دندانپزشکی تولید نهادینه و راه اندازی شود.

فصل همکاری و تعاون برحسب اعتقاد به همکاری وسیع همه با هم برای تامین منافع ملی فراهم است باید آن را قانونمند و اجرایی کرد. برای جنابعالی آرزوی موفقیت و بهروزی داریم.

 

دکتر باقر شهنی زاده
رئیس هیأت مدیره
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

دیدگاهها بسته شده است.