نامه شماره ۱۰۳۷۵ معاون محترم وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو

به نام خدا


شماره: ۱۰۳۷۵/م/۹۷

تاریخ:۹۷/۰۷/۲۹

 

جناب آقای دکتر غلام رضا اصغری

معاون محترم وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو

 

باسلام و احترام، از تلاش های مجدانه جناب عالی و همکاران محترم برای خدمت به مردم میهن مان سپاس گزاری می کنیم. شرایط حساس کنونی مملکت می طلبد که مسئولان و مدیران کلان نسبت به مطالبات مردم به خصوص از طریق نهادهای مدنی که نقش حساسی در شرایط کنونی دارند، مسئولانه و متحدانه توجه کنند تا بتوان مشکلات را هر چه بیش تر کاهش داد یا از انحراف آن به سمت بحران جلوگیری کرد.

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران تنها انجمن دندان پزشکی در کشور است که دارای مجوز فعالیت صنفی می باشد و در حوزه نیازهای صنفی دندان پزشکان، در تعامل و همکاری با همه انجمن های دندان پزشکی، اتحادیه صنف تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی، جامعه دندان سازان ایران و شرکت های تجاری دندان پزشکی می تواند فعالیت کند.

در نامه شماره ۱۰۲۱۶/م/۹۷ مورخ ۱۲/۴/۹۷ انجمن دندان پزشکان عمومی ایران با احساس مسئولیت در مورد نحوه توزیع کارپول بی حسی دندان پزشکی به خصوص در نحوه مدیریت توزیع میدانی و کشوری آن، مجدانه خواستار برچیدن انحصار توزیع و رویکرد وسیع و گسترده کردن مراکز پخش کارپول بی حسی شد که قاعدتاً باید مورد توجه حضرت عالی و همکاران قرار می گرفت.

اکنون اطلاع داده شده است که کارپول بی حسی با رشد ناگهانی ۲۵% در قیمت مصرف کننده در انواع خود، از سوی شرکت سهامی داروپخش مواجه شده است، امیدواریم افزایش قیمت کارپول بی حسی با وجود ارائه فاکتور رسمی آن از سوی یکی از نمایندگان پخش کارپول بی حسی در کشور صحت نداشته باشد، با این وجود مراتب ذیل جهت تأمین شرایط بهتر و کاهش بحران به استحضار رسانیده می شود:

۱- کارپول بی حسی دندان پزشکی اکنون توسط شرکت سهامی داروپخش وابسته به دولت تولید می شود. دندان پزشکی کشور مورد هجمه تاثیر افزایش قیمت دلار و متعاقب آن افزایش سرسام آور و ناموزون قیمت کالاها در کشور قرار گرفته است، چنین اقدامی یعنی بالابردن قیمت کارپول بی حسی تولید داخل به هیچ وجه به نفع سلامت دهان و دندان مردم نمی باشد.

۲- از آن جائی که این کالا (کارپول بی حسی دندان پزشکی) اکنون به صورت سهمیه ای در حد ضرورت، تولید و توزیع می شود که تاکنون تکافوی نیاز داخلی را می داده است، افزایش قیمت آن و این نحوه توزیع پذیرفتنی نیست.

۳- کارپول بی حسی بعنوان یکی از مواد مصرفی استراتژیک درمان های دندان پزشکی می باشد، چنان چه افزایش قیمت در مورد آن اعمال شود، منجر به افزایش قیمت بسیاری از خدمات و کالاهای دندان پزشکی خواهد شد و بار سنگینی بر دوش دندان پزشکان و مردم تحمیل می کند که با سیاست های دولت تدبیر و امید هم خوانی ندارد.

۴- در شرایط کنونی، تقاضا می شود به سرعت این افزایش قیمت تا به بحران اقتصادی و اجتماعی در دندان پزشکی تبدیل نشده است، لغو گردد. مجدانه همچنان تقاضا می شود در توزیع کارپول بی حسی در کشور، مراکز رسمی پخش این محصول را به تعداد بیشتر و با دسترسی آسان تر برای دندان پزشکان فراهم نمایید تا سطح دسترسی در سراسر کشور تسهیل گردد و تصویر تحمیل صف ها و انتظار غیراصولی در نوبت دریافت سهمیه ماندن، حذف گردد.

۵- تقاضا می شود در حذف افزایش قیمت کارپول بی حسی دستور اکید صادر و برای توزیع آن چاره اندیشی اساسی شود.

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران در این شرایط آمادگی خود را برای همکاری با سایر انجمن ها و نمایندگی ها و مراکز پخش متعهد به قانون و سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات اعلام می دارد. برای جناب عالی و همکاران آرزوی موفقیت داریم.

 

دکتر باقر شهنی زاده
رئیس هیأت مدیره
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

رونوشت:

جناب آقای دکتر رضا مسائلی، مدیر کل اداره کل تجهیزات پزشکی

جناب آقای رضا کلانتری، ریاست محترم اتحادیه صنف تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی تهران
جناب آقای دکتر محمد عبده زاده، مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل

جناب آقای دکتر مهدی گلابگیران، ریاست محترم  اداره تجهیزات دندانپزشکی

جناب آقای دکتر حسین علی شهریاری، ریاست محترم کمیسیون بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی

دیدگاهها بسته شده است.