چکیده برنامه سه روزه ارتودنسی پیشگیری

Interceptive Summery

 سلامت دهان و دندانها (Oral Health) نقش ویژه ای در سلامت عمومی (General Health) دارد . حیاتی ترین دوره دندانی (از سه دوره) سنین دندانی مختلط (Mixed Dentition) از حدود ۷ تا ۱۳ سالگی است . در این دوره ممکن است که فرد با مشکلاتی مواجه شود . این مشکلات :

۱- اگر احتمال وقوع دارد ، و یا ۲- اگر اوایل زمان وقوع آن است ، باید مداخله درمانی شود ! درمانهای پیشگیرانه متعددی وجود دارد که میتواند : یا ۱- موجب رفع کامل مشکل شود ، و یا ۲- موجب کاهش شدت بروز مشکل شود ، و یا ۳- باید به عنوان مقدمه ای بر درمانهای ارتدنسی بعدی اجرا شود .

این اقدامات درمانی پیشگیرانه میتواند به مقدار قابل ملاحظه ای از درمانهای پیچیده و پرعوارض ارتدنسی جلوگیری کند .
نکته بسیار مهم مداخله بهنگام (Treatment Timing) است که در این شرایط برمبنای :
۱- معاینه دقیق ،
۲- تشخیص صحیح ،
۳- طرح درمان متناسب میباشد .

در راستای تحقق شعار علمی “پیشگیری برتر از درمان” با عنایت به تمام نکات فوق ، مقدمتاً شناخت دوره های دندانی نقش بسیاری در سلامت دهان ودندان فرد دارد .

آشنایی با : روند رویش طبیعی دندانها (شیری و دائمی) ، مشکلات رویشی ، راههای پیشگیری از آن ، روش های درمانی مختلف ، دوره دندانی شیری و مشکلات آن ، و . . . از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

روشهای درمانی مثل: حفظ فضای دندانهای دائمی (Space Maintenance) ، بازیابی فضاهای دندانی (Space Regaining) ، تغییرات ابعادی اسکلتی فک بالا (Maxillary Expansion) ، تطابق تعداد دندانها با ابعاد فک (Serial Extraction) و . . . از مهمترین این اقدامات هستند .

در این نشست سه روزه ، به تکات بسیار دقیق و ظریفی و جدیدی در این مباحث پرداخته میشود که بخش عمده آن در منابع علمی به آن اشاره نشده است . ضمناً در برنامه زمانی در نظر گرفته شده تا شرکت کنندگان در مورد بیماران جالبی که با آن مواجه شده اند ، بحث کنند .

 

دیدگاهها بسته شده است.