بازسازی جنینی استخوان فک با استفاده از سلول های بنیادی

در همایش انجمن دندانپزشکان عمومی عنوان شد؛

بازسازی جنینی استخوان فک با استفاده از سلول های بنیادی

دبیرعلمی بخش جراحی ششمین همایش ایمپلنت انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: روش بازسازی جنینی استخوان فک با استفاده از سلول های بنیادی در ایران انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر وفا مشیر آبادی روز چهارشنبه در حاشیه همایش ایمپلنت انجمن دندان پزشکان عمومی در جمع خبرنگاران گفت: زمانی که دندان از بین می رود با تحلیل استخوان و از بین رفتن فک مواجه می شویم به ویژه اگر بیشتر از چهار ماه از زمان کشیدن دندان گذشته باشد بنابراین برای ایمپلنت نیاز به بازسازی استخوان به وجود می آید.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم کارکرد دندانی خوبی توسط ایمپلنت به بیمار بدهیم لازم است بستر مناسبی ایجاد شود که در گذشته با گرفت های وسیع استخوان که از طریق جراحی دردناک و وسیع انجام می شد این کار صورت می گرفت اما در حال حاضر با پتانسیل جنینی بدن بیمار که از دوره جنینی در بدن باقی مانده است کمک گرفته می شود به این صورت که استخوان با استفاده از سلول های بنیادی تحریک می شود تا خود را بازسازی کند.

مشیر آبادی گفت: برای تحریک استخوان فک علاوه بر سلول های بنیادی از روش های prp ،prgf، prf استفاده می شود تا به صورت هدفمند بتوان بازسازی فک را هدایت کرد.

وی یادآور شد: این روش ها در ایران استفاده می شود و در کنار آن نیز همچنان تحقیقات زیادی در دانشگاه علوم پزشکی در مورد آن در جریان است .

مشیر آبادی گفت: به طور کلی جراحی ایمپلنت نسبت به علوم دیگر جراحی نوینی است اما به سرعت در حال پیشرفت است.

وی افزود: بازسازی جنینی با استفاده سلول بنیادی، استفاده از لیزز، درمان دارویی پیشرفته، بازسازی وسیع توسط گرفت های استخوانی بسیار پیشرفت کرده و همچننن تحقیقات در مورد شکل ایمپلنت ها چگونگی ایمنی با سرعت جوش خوردگی بالا در حال انجام است .

دبیر علمی بخش جراحی همایش ایمپلنت انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: شایع ترین جراحی ها در ناحیه فک و صورت مربوط ضربه ها (تروما) هستند و بعد از انها به ترتیب جراحی اختلالات مادرزادی ، و جراحی های درمانی تومورهای سرطانی و کیست ها قرار دارند.

مشیر آبادی در مورد میزان جراحی های فک و صورت و ایمپلنت در ایران، گفت: اینکه چند درصد جراحی و در کدام منطقه کشور انجام می شود بستگی به موقعیت جغرافیای آن منطقه دارد، در نواحی دور دست بیشتر ازدواج ها خانوادگی است و آنامالی سر و صورت مانند شکاف کام و لب بیشتر دیده می شود و جراحی های ناحیه فک و صورت بیشتر برای رفع این بیماری ها صورت می گیرد.

وی افزود : همچنین در نواحی جاده ای به علت آمار بالای تصادفات شکستگی سر و صورت بیشتر رخ می دهد و جراحی ها بیشتر موبوط به آن حوزه می شوند.

ششمین همایش ایمپلنت انجمن دندانپزشکان عمومی ایران تا ۱۵ مرداد ماه جاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.