پیام دکتر پارسا آتش رزم دبیر علمی یازدهمین کنگره

 

استادان ارجمند، همکاران گرامی و دانشجویان عزیز

یازدهمین کنگره علمی سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۲۴-۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ در تهران، مرکز همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد.

سرعت شتابان تولید علم، پیوستگی روز افزون رشته های دندانپزشکی و مهندسی و تاثیر فناوری آی.تی برتمام حوزه های علوم و حتی زندگی شخصی منجر به پیدایش حوزه مجازی (virtual) یا دیژیتال (digital) شده است و برآیند آن در دندانپزشکی را “دندانپزشکی دیژیتال” می نامند. تجهیزات و ادوات زیادی با رویکرد فناوری دیژیتال در حوزه های پزشکی و دندانپزشکی عرضه می شود. شناخت اصول نرم افزارهای دیژیتالی و آگاهی از اصول علم کامپیوتر از الزامات و ضروریات دانش حرفه ای دندانپزشکی است. به عبارتی با ترکیب علم و هنر دندانپزشکی، دانش علوم کامپیوتر و مهندسی مکانیک علم دندانپزشکی دیژیتال به عنوان پدیده ای مهم وارد عرصه دندانپزشکی شده است. در طی دهه گذشته در این زمینه سمینار، سمپوزیوم و دوره های آموزشی متعددی در دانشگاه های صاحب نام و مطرح کشورهای توسعه یافته برگزار شده است. تشکیل انجمن دندانپزشکی دیژیتال در کشورهای اروپایی انعکاس پیشرفت این حوزه می باشد.

نظر به اهمیت موضوع و تاثیر آن بر حوزه تشخیص، درمان و اجرا، مستندات برگزاری اولین کنگره دندانپزشکی دیژیتال را ضرورتی اجتناب ناپذیر کرد.

ویژگی های فناوری یا تکنولوژی دیژیتال سرعت، دقت و تکرارپذیری آن با حداقل هزینه، تجربه خوشایند برای بیمار و نتایج مطلوب تر می باشد. ذخیره سازی فایل های دیژیتالی در فضای مجازی با هزینه حداقل و کمترین فضا از خصوصیات برجسته دیگر آن است. نگاه دقیق و نظارت بیشتر دندانپزشک بر روند مراحل لابراتواری و یا اجرای آن توسط خودش در فضای دیژیتال و آموزش های مجازی با بهره گیری از تکنولوژی نرم افزار دیژیتال از ویژگی های دیگر دندانپزشکی دیژیتال است.

ورود فناوری دیژیتال در حوزه دندانپزشکی به سال ۱۹۸۴ می باشد و در این مدت سی سال و اندی پیشرفت شگرفی داشته است. هر چند ورود و تاثیر این حوزه در رشته های دوازده گانه دندانپزشکی به یک میزان نمی باشد اما آگاهی از آن و بهره گیری برای تشخیص، طرح درمان، ساخت رستوریشن دیژیتالی و ثبت مستندات بیمار امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.

ضمن تشکر از هیئت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، دست همکاری به سوی اساتید، پیشکسوتان، همکاران گرامی دراز کرده و امیدواریم با مشارکت همگانی خود با برپائی کنگره دندانپزشکی دیژیتال پرونده درخشان دیگری را در تاریخ دندانپزشکی کشور بگشائیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.