پیام دکتر باقر شهنی زاده به مناسبت یازدهمین کنگره

دندانپزشکان گرامی میهن عزیزمان،

ما و شما سربازان، سفیران و امیران سلامت دندانپزشکی کشور هستیم که مردم برای ما احترام قائل هستند. این احترام از آن باب است که ما می توانیم و وظیفه مان است که درد آن ها را درمان کنیم تا آنچه به نفع سلامت جسمی و روحی آن هاست برای ایشان تامین نماییم. در این میان اولین اصل تعهد اخلاقی به منش و کرامت انسانی که برای یک دندانپزشک از اولویت اصلی و محوری برخوردار است. پس از آن ما وظیفه داریم و مسئولیت مان حکم می کند که مدام سطح دانش مان را بالا ببریم. امروز آموزش پس از فارغ التحصیل شدن از انضباط مدونی برخوردار نیست. این اصل که ما چگونه موظف هستیم آموزه های جدید را بیاموزیم، در کجا و توسط چه کسی؟ یک پرسش مهم در مقابل آموزش مداوم جامعه پزشکی و نه فقط دندانپزشکی است.

یک دندانپزشک کجا و کی باید بیاموزد که علاوه بر دانش دوران دانشگاهی، روش های جدید درمان و دانش جدید آکادمیک را فرا گیرد و چه زمانی می تواند این دانش و تکنیک جدید را به کار بندد؟ براساس چه مستنداتی؟ این ها امروز از روند محوری قانونی و مدون برخوردار نیست! پذیرفتنی است که یک دندانپزشک باید در پایان هر پنج سال امتیاز خود را جهت تمدید پروانه مطب تامین کند. اما امتیاز چه آموزشی؟ توسط چه کسانی؟ اگر تکنیک و دانشی در هیچ مرکزی نیاموخت، چه باید کرد؟ او چگونه موظف خواهد شد و در کجا ایمپلنت، مواد و تکنیک جدید ترمیمی، روش درمان و دستگاه های جدید اندو، روش و آموزش و تکنیک های جدید پروتز و یا ترمیمی زیبایی یا جراحی های جدید پریو را بیاموزد؟

ما اعتقاد داریم باید مراکزی مانند دانشکده و یا انجمن ها براساس یک روش آموزشی مشخص این آموزش ها را انجام دهند. از این طریق به نیازهای مردمی حرمت گذاشته ایم و علم را عالمانه آموخته ایم. قطعا و البته می پذیریم که بسیاری از دانش های جدید را خود دندانپزشک می تواند بیاموزد. اما حد این موضوع هم در نزد دندانپزشک عمومی و هم نزد متخصصین دندانپزشکی کجاست؟ و چه کسی تعیین می کند؟! ما خیلی تلاش کرده ایم در انجمن دندانپزشکان عمومی ایران بر این محور کار کنیم و اگر انجمن ها نیز در حوزه رشته های خود همین کار را انجام دهند دانش دندانپزشکی ما از رشد کیفی مضاعفی برخوردار خواهد شد. تمام آنچه یاد گرفتیم که یاد دهیم و آماده ایم تمام تکنیک و روش های مدیریتی و آموزشی انجمن را به هر انجمن دیگری انتقال دهیم.

یازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در تاریخ ۲۴-۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ در تهران مرکز همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد. دبیر علمی این همایش دکتر پارسا آتش رزم اندیشمند فرزانه و فرهیخته دندانپزشکی کشور و رئیس کنگره دکتر لیلا صدقی با اندوخته ای ارزشمند از مسئولیت های گوناگون در برگزاری هفت کنگره علمی سالیانه و با شایستگی خردمندانه می باشند. ما با رسالت، با ممارست و تواضع، تلاش مان را خالصانه به کار می بندیم تا کنگره برای همه همکاران دندانپزشک بار علمی داشته باشد. همکار گرامی در این راه حضورتان علاوه بر یک ضرورت مشترک یک تعهد حرفه ای به فرزندان زحمتکش این مرز و بوم است. باهم باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.