پیام دکتر محمد مشرف به مناسبت یازدهمین کنگره

دکتر محمد مشرف
دبیر مشاور علمی پاتولوژی
یازدهمین کنگره علمی سالیانه
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران
همکاران گرامی اینجانب به عنوان فردی که سال های متمادیست در زمینه های بیماری های دهان، فک و صورت- پاتولوژی دهان، فک و صورت و پوست و نیز جنبه های تشخیصی درمانی با بهره گیری از دانش رادیولوژی و نیز جراحی (به ویژه انکوسرجری: جراحی مربوط به ضایعات پاتولوژیک) اشتغال داشته ام، نکاتی را فهرست وار به همه همکاران عزیزم توصیه می نمایم.
۱٫ مطالعات و بررسی های مختلف اپیدمیولوژیک نشان می دهد که متاسفانه دندانپزشکان سهم مناسبی با توجه به شغل حساس خود در کشف و تشخیص به موقع بیماری های گوناگون حفره دهان، فک و صورت و بطور خاص سرطان را در بین سایر پزشکان و متخصصین ندارند.
همکاران به خوبی واقف هستند که چنانچه معاینه حفره دهان و نسوج اطراف آن (منطقه صورت و ناحیه گردن مجاور فک تحتانی) در زمان اندکی حدود ۲ تا ۳ دقیقه با دقت و با توجه و بطور سیستماتیک (شروع معاینه از: نگاه به فیزیونومی صورت سر و گردن شامل پوست، فاصله چشم ها و توجه به تقارن دو طرفه و نیز توجه به ارتباط فکی-دندانی) و بعد از لب ها به سمت ناحیه اروفارنکس (چین های قدامی و خلفی دیواره قدامی حلق که لوزه ها این دو چین قرار دارند) مخاط دهان رویت و در صورت لزوم لمس گردد و در نهایت یک نگاه کلی به گردن در محدوده زیر لبه فک تحتانی و لمس دو طرفه غدد لنفاوی حداقل شامل منطقه زیرچانه ای Sub-mental و تحت فکی Sub-mandibularمورد نظر و توجه تان باشد.
۲٫بررسی و ارزیابی رادیولوژیک فکین- صورت و دندان ها از طریق یک کلیشه رادیوگرافی پانورامیک فکین (OPG)
۳٫ باتوجه به مشکوک شدن به هرگونه بیماری در مخاط زبان(و پوست) و استخوان و بافت نرم ارجاع بیمار به متخصص و فرد مناسب با آگاهی و اشرافی که از توانایی های همکاران متخصص خود دارند، انجام پذیرد.
یازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در تاریخ ۲۴-۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ در مرکز همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد. بر آن هستیم تا برای پاتولوژی یک فضای آموزشی ایجاد کنیم که بتواند هشدار و اطلاع رسانی های مفید و حیاتی را به نحو احسن انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.