پیام دکتر شهرام سپهرمند

 دکتر شهرام سپهرمند

مسئول اجرایی علمی بیماری های دهان، فک و صورت

یازدهمین کنگره علمی سالیانه

انجمن دندانپزشکان عمومی ایران
بیشترین علت مراجعه به مراکز درمانی در همه جای دنیا درد است. تعداد زیادی از مراجعات کلینیک های دندانپزشکی ایران هم درد دندان است اعم از درد شدید یا خفیف تا ناراحتی حین جویدن غذا. درصد کمتری وقتی یک پرکردگی قدیمی در دهان شان آسیب ببیند یا یک دندان سالم شان خدشه ای بردارد خود را به کلینیک می رسانند تا از بدتر شدن اوضاع پیشگیری شود. جمعی هم بدلیل مشکلات زیبایی دندان های قدامی و عده کمتری هم وقتی بعلت بی دندانی سوءهاضمه پیدا کردند سراغ ما را می گیرند.
متاسفانه آمار دقیقی از این یافته ها در دست نیست ولی حساب سرانگشتی حقیر در بخش تشخیص کلینیک های نیروهای مسلح این چنین گواهی می دهد. پوسیدگی دندان همانند یک سرطان در دهان مردم متاستاز می دهد ولی قسمت زیادی از وقت و انرژی دندانپزشکان و سرمایه های مردم و بیمه های دندانپزشکی صرف نگهداری دندان های  hopeless، زیبایی و بازسازی دندان های از دست رفته می شود و با اوضاع وخیم اقتصادی مردم دندانپزشکان که در این  سه حیطه کار می کنند نگران وضع اقتصادی مطب خود هستند.
ناتوانی دندانپزشکان در تشخیص درست، درمان مناسب و تسکین درد، بیماران را هر روز بی اعتمادتر از روز قبل راهی تکنسین‌های تزریقات و داروخانه کرده تا شفای درد خود را از دستان مبارک آنها بجویند. خود دندانپزشک هم که خاطره خوشی از درمان درد بیماران ندارد انگیزه فعالیتش کم شده سراغ کارهای ظاهرا کم دردسر میرود که شاید از آن طریق بتواند کمبودهای اقتصادی خود را جبران نماید. همه این مشکلات در کنار حجم روزافزون بیمار و پوسیدگی و درد چاره ای جز دانش کافی و عملکرد درست و سریع باقی نمی گذارد. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی و خودنمایی دندانپزشکی دیجیتال، هم در امر آموزش دندانپزشکان راهگشا است هم در امر تشخیص پوسیدگی و درد و هم کمک کار درمان خواهد بود. این فرصتی جدیدی است تا با بکارگیری پیشرفت های تکنولوژیک امیدوار باشیم که بتوانیم خدمت ارزنده ای به انسان های هم عصر خود ارائه دهیم.
یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی فرصتی است برای ارتقا دانش دندانپزشکی و اطلاع رسانی و اگاهی جمعی.
دکتر شهرام سپهرمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.