دومین جلسه شورای مشاوران علمی یازدهمین کنگره

دومین جلسه شورای مشاوران علمی

یازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

جمعه ۲ مهر ۹۵ 

دکتر باقر شهنی زاده: سلام، صبح همه همکاران بخیر و خوش آمدید.

اعتقاد من این است که منصب علم آن‌قدر مقدس است که جان آدمی‌به آن وصل است. حتی وقتی کسی می‌آید و شما کار مشخصی که با درد همراه نیست برای او انجام می‌دهید، یک کار ساده زیبایی، وقتی‌که می‌گوید آقای دکتر لبه دندانم پریده است، شما مطمئن هستید که آن را ترمیم خواهید کرد اما او فکر می‌کند که دیگر قابل ترمیم نیست! و واقعا نگران می‌شود.

من در مطلبی که به‌عنوان پیام کنگره نوشتم، برای بخش زیبایی دنبال کلمه ای می‌گشتم که به درستی بتواند آن را توصیف کند! چون یک جاهایی بحث زیبایی، درمان نیست. اما از طرفی برای یک عده ای نیاز محسوب می‌شود. درحال حاضر هم تب آن بسیار شدید است و همچنین ایمپلنت که در ابتدا یک جراحی خشن به نظر می‌رسید بخش زیبایی آن بسیار کارآمد شده است که ایمپلنت می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در زیبایی شما داشته باشد. به این دلیل که انسان زیباپسند است. حال چه کلمه‌ای را به‌کار ببریم که در این معنا و مفهوم بتواند مکنت آن را در مقابل درد و درمان بازگو کند؟!

متاسفانه در برخی کنگره‌ها به برخی رشته‌های دندان‌پزشکی هم کمتر توجه می‌شود به‌عنوان‌مثال پاتولوژی و  بیماری‌های دهان و بعداز آن ارتودنسی و بالاتر که بیاییم رادیولوژی. البته رادیولوژی با پیشرفت تکنولوژی توانسته تحول عظیمی‌در مطب‌ها ایجادکند. وقتی CBCT آمد و می‌توانست در درمان ایمپلنت راهگشا باشد یک‌مرتبه رادیولوژی یکی از نیازهای ضروری دندان‌پزشکی شد و در درون قلب مطب‌ها جا گرفت. اما بعضی رشته‌ها این‌طور نیست.

جالب است در فضای مجازی که امروز در بین همکاران ما کاربرد زیادی پیدا کرده است و با تشکیل گروه‌های ۲ تا ۳ هزار نفره بحث‌هایی مطرح می‌شود که افرادی که مبتکر این گروه‌ها بودند تصور آن را نمی‌کردند. گروه پاتولوژی تشکیل شده است که روزی ۳۰۰ کامنت در آن می‌گذارند که اکثرا تصاویر مختلف از دهان بیمار و رادیوگرافی‌های گوناگون است و همکاران متخصص درزمینهٔ بیماری‌های دهان، پاتولوژی و رادیوگرافی اظهارنظر می‌کنند. البته افرادی که دوست دارند چهره شوند مطالب بسیاری را در فضای مجازی مطرح می‌کنند و اگر در زمینه علمی ‌باشد اشکالی ندارد اما در جاهایی هم متاسفانه تبلیغات و نیازهای مادی کارهایی می‌کند که فضای مجازی خطرناک می‌شود.

اگر دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) یک برند جهانی است و انجمن دندان‌پزشکی هندوستان در دنیا رتبه خوبی دارد، بررسی کنیم ببینیم آیا آدم‌های سیاسی آن را اداره می‌کنند؟ یا جمهوری خواه باید باشد یا دموکرات؟ همچین چیزی هست؟ آیا انجمن دندان‌پزشکی انگلیس در دست سلطنت طلب‌هااست؟ یا مسیحیان دموکرات در آلمان هستند؟  نه این‌طور نیست! آن جا فضا را طوری درست می‌کنند که شایسته ترین انسان مسئولیت بگیرد تا موفق ترین کشور را داشته باشند.

وقتی ما کاری را تجربه می‌کنیم و ناموفق هستیم چرا آن‌ را تکرار می‌کنیم؟! نظر اکثریت این است که ایستادن در مقابل این قضیه هزینه دارد. اما من از دوستان خواهش کردم که دیگر دندان‌پزشکی را سیاسی نکنند. به‌عنوان‌مثال در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران فقط همین مسئولی که الان هست می‌توانسته رئیس شود؟

فقط شما باید ریاست دانشکده ای را داشته باشید که نمود جهانی کشور ما است؟ به نظر من اینجااست که باید این بیماری را درمان کنیم. باید با دوستان وارد صحبت شد. من وارد گفتگوی یک طرفه شدم، قبلا هم اعلام کردم و به دیدار آقای وزیر رفتم. به ایشان گفتم خواهش می‌کنم آدمی‌سیاسی را به‌عنوان رئیس دانشکده انتخاب نکنید! گفتند رای گیری کرده اند. گفتم از چه زمانی برای انتخاب رئیس دانشکده رای گیری می‌کنند؟ خوب معلوم است در دانشکده اگر چهار آدم همفکر و هم خط باشند شما وارد جلسه آن ها نخواهید شد! چرا؟

2session-igda1

سوال ساده من این است، قرار است یک پروژه ۶ تا ۱۲ ساله برگزار شود. اگر ۳۰ نفر باشند ۱۵ نفر باید متخصص کودکان باشند. کودکان در شورای سلامت فعلی نیست! چه کسی در آن شورا درمورد دندان‌پزشکی کودکان تا دوره نوجوانی اظهارنظر می‌کند؟ چه کسی؟ جراح یا متخصص پروتز؟ کدامشان؟ اینجااست که سیاست می‌آید حرف خودش را می‌زند. دو سال گذشته است و هنوز پروژه سلامت دهان و دندان اجرا نشده است. یک‌مرتبه آقای دکتر یزدانی می‌گوید بهداشت‌کاران سلامت دهان و دندان دوباره بیاید! بعد حدود ۹۰۰ کاردان بشوند بهداشت‌کار دهان و دندان. خوب یک ماده واحده ای هم هست که این افراد بعد از ۵ یا ۶ سال می‌توانند بشوند دندان‌پزشک! ما که در حال حاضر هم تورم دندان‌پزشک داریم هم تورم دانشکده!! این چه سیاستی است؟ این روش درستی نیست. ما تعداد بسیار زیادی دندان‌پزشک بیکار داریم. چرا این سیاست‌ها اتفاق می‌افتد؟ از انجمن‌ها می‌خواهند که یک پروژه بهداشتی بدهند. انجمن‌ها که بلد نیستند درمورد پروژه بهداشتی صحبت کنند! من در آن جلسه شرکت نکردم اما وقتی دستور جلسه اعلام شد، ۳ تا دستور جلسه بود! یعنی دستور جلسه بهداشت دهان و دندان مردم ایران جزء سه دستور جلسه مجمع انجمن‌های دندانپزشکی برای ۲ ساعت بود!! یعنی تا این حد بازی؟ سوال ساده دوم من این است که جناب آقای وزیر در این دوسالی که افراد برای اجرای پروژه سلامت دهان و دندان انتخاب شدند و موفق نشدند! DMF مردم در این دوسال متوقف شده است تا شما نتیجه شورای سلامت را ببینید؟ شما به‌عنوان وزیر با مسئولین کشورهایی که از ما فقیرتر هستند اما DMF مردم آن‌ها ۲/۱ است صحبت کنید و ببینید علت چیست؟

در سرمقاله هم نوشتم که آقای وزیر ازنظر من فرصت شما تمام است! و نتوانستید تصمیم درستی بگیرید. مگر تا ۶ ماه آینده می‌توانید پروژه بهداشت دهان و دندان را جمع کنید یا به جایی برسانید؟ چرا این‌طور تصمیم‌ها گرفته می‌شود؟ در کار علمی ‌باید علمی ‌فکر کرد! چرا چهره‌های دندان‌پزشکی کشور ما در دنیا نمود پیدا می‌کنند اما در داخل چهره نمی شوند؟ چرا ما نمی‌توانیم در افغانستان سمینار و کنگره برگزار کنیم؟ به این علت که مدام به دنبال پست و مقام هستیم.

به اطلاعیه‌هایی که درمورد ثبت نام دوره‌های زیبایی صادر می‌شود توجه کنید! مبلغ ۶۰۰ هزارتومان بابت ثبت نام دوره، ثبت نام کنگره ترمیمی، حق عضویت و در نهایت صدور امتیاز!! شرکت مبلغ را دریافت می‌کند تا به انجمن بپردازد؟ دنیا برعکس شده است؟! چرا این اتفاق افتاده است؟ انجمن یک افتخار است. در همه کشورها افراد حق عضویت انجمن‌ها را با افتخار می‌پردازند! در انجمن ADA از اول تا ۱۵ ژانویه ۹۰ درصد افراد حق عضویت شان را می‌پردازند. چون می‌خواهند انجمن‌شان دنیا را اداره کند. اما در انجمن های کشور ما حق عضویت نمی‌پردازیم! بعد شرکتی درست یک ماه قبل از کنگره انجمن ترمیمی برای فروش کامپوزیت خود تبلیغاتی انجام دهد و برای این‌که کنگره خلوت نشود اعلام می‌کند که آنجا هم رایگان شرکت کنید. صاحبان آن انجمن باید توجه کنند که چرا در برگزاری کنگره شان نقش شرکت‌های تجاری اینقدر برجسته است؟ برخی دوستان نظرشان این است که چه اشکالی دارد؟

اعلام کردند که شرکت‌ها می‌توانند ابزار و تجهیزات خود را آموزش دهند. باید به دقت تعریف آن را بررسی کرد! آن‌ها می‌توانند گذاشتن ایمپلنت را روی یک بلوک نشان دهند. بقیه مراحل از قبیل جراحی، قالب‌گیری و …. را به‌وسیله فیلم به دندان‌پزشک نشان دهید. اما اگر شرکتی وسیله سینوس لیفت داشت باید جراحی را هم خودش انجام دهد؟! اگر این‌طور است گذراندن دروس دانشگاهی، گرفتن پروانه مطب و مجوز کار و درمان چه می‌شود؟! یعنی هرکسی اجازه درمان بیماران را دارد؟ به چه دلیلی شرکتی حق دارد این کار را انجام دهد؟ خودمان هم نمی‌رویم که تعریف را به دقت بررسی کرده و اگر اشکالی دارد آن را درست کنیم! شرکت اعلام کرده دوره جامع ارتودنسی! دوره جامع زیبایی! دوره جامع ایمپلنت! خوب اگر این‌طور است در انجمن‌ها را تخته کنید!! شما بررسی کنید که چند شرکت در دنیا همچنین کاری را انجام می دهند؟ همچنین چیزی امکان ندارد!

باید از انجمن کودکان بخواهید که آموزش فیشورسیلانت دهند و بر روی یک CD به تمام دندانپزشکان ابلاغ کنید. چرا یونیت و صندلی می‌گیرید و در روستاها می‌گذارید؟ آنجا باید دندان‌پزشک برود؟ می‌گویید دندان‌پزشک نمی‌تواند برود و بهداشتکار دهان و دندان به‌جای او برود! چه ابزاری بخریم؟ یونیت و صندلی برای آن تعداد افراد کم چه فایده ای دارد؟ بعد اعلام می‌کنند چون کاردان نمی‌تواند دندان بکشد و پر کند بنابراین کاردان‌های بهداشت دهان و دندان را تبدیل به بهداشت‌کارکنیم.

من از اول خرداد شروع کردم دو یا سه اطلاعیه دادم. یکی از آن‌ها درمورد انجمن‌هاست که اگر شما به‌عنوان رئیس انجمن در وزارت کشور مجوز مرکزی به نام سازمان مردم نهاد کاوش را گرفته اید و در آن نوشتید آموزش علمی‌دندان‌پزشکان! وزارت کشور مسئولیتی نمی‌پذیرد. کسی به وزارت بهداشت مراجعه می‌کند و این مجوز را برای شما می‌گیرد. شما می‌توانید مرکز آموزشی بزنید، چرا هیچکس دیگر نتوانست این کار را انجام دهد؟! سوال این است که اگر رئیس انجمن نبودید به شما مجوز می‌دادند؟ این رانت است! همان سیاستی که می‌آید قدرت را می‌گیرد علم را هم می‌فروشد! به همین خاطر می‌گوییم که شرکت باید مستقل از انجمن باشد! هیچ شرکتی حق ندارد برای معرفی کالایش بیماران را به شرکت دعوت و درمان کند! باید روی مدل فکی با روش hands-on training معرفی کالای خود را انجام دهد.

2session-igda2

دکتر پارسا آتش رزم در کنگره ما و سایر کنگره‌ها هم سخنرانی داشته اند و ذاتا یک ایرانی متعهد هستند. ایشان درمورد تم کنگره بیش‌تر برایتان توضیح خواهند داد.

دکتر پارسا آتش رزم: سلام عرض می‌کنم خدمت همه اساتید ارجمند و همکاران گرامی. متشکریم که تشریف آوردید. در خدمتتان هستم. از هیأت مدیره انجمن دندان‌پزشکان عمومی‌ایران بخصوص جناب آقای دکتر شهنی زاده تشکر می‌کنم و امیدوارم در برگزاری کنگره‌ای آبرومند در جهت ارتقاء علم دندان‌پزشکی همکاری و همیاری داشته باشند. این آرزویی است برای من که روسا و هیأت مدیره انجمن‌های علمی‌در کنار هم بنشینند و برای هر سال یک برنامه مشخص علمی‌ را برنامه‌ریزی کنند و بر مبنای آن کارهای شان را سازماندهی کنند. دوستی و همدلی بین انجمن‌ها بیش‌تر باشد و آرزو می‌کنم بین آن‌ها تنش و دلخوری پیش نیاید. من همیشه ارادت خاصی نسبت به پیش‌کسوتان دارم اما وقتی کسی کاری را یک ماه قبل از ما برنامه‌ریزی کرده و انجام می‌دهد اخلاقاً صحیح نیست که ما نیز همان موضوع را مطرح کنیم.

از طرفی الان فن آوری نسل چهارم IT هست و تاثیر علوم مهندسی در پزشکی و دندان‌پزشکی باعث شده که واژه ای مطرح شود به نام “Digital Dentistry” که البته تاریخ آن به ۳۰ سال گذشته سال ۱۹۸۶ برمی‌گردد. الان بحث دندان‌پزشکی دیژیتال خیلی مطرح است. البته رشته‌های دوازده گانه به یک اندازه تاثیر نپذیرفتند اما رشته‌های restorative بیش‌تر تاثیر پذیرفتند و رشته‌های بیماری ها و پاتولوژی کمتر. این مسئله بسیار گسترده مطرح شده است و اولین کنگره بین المللی دیجیتال در سال ۲۰۱۴ در فلوریدا مطرح شد. کنگره دیگر، کنگره جامعه دندان‌پزشکان اروپااست و ده‌ها کنگره دیگر. ما اعتقاد داریم بیش‌تر روی اصول و محدودیت‌ها باید صحبت شود. اگر یک دندان‌پزشک عمومی ‌این محدودیت‌ها و اصول را بداند مانند این است که قبل از خرید خودرو قوانین راهنمایی و رانندگی را بداند. اگر اصول را بدانیم مطمئنا موفقیت بیش‌تری در کارمان حاصل خواهد شد. جالب است که الان تشکلی به نام “Digital Dentistry Society” تشکیل شده است. روز سه شنبه اساتید رشته‌های پریو، پروتز، جراحی و رادیولوژی لطف کردند در انجمن در جلسه شرکت کردند. نقطه نظرات خیلی خوبی مطرح کردند و دبیران مشاور علمی‌در آن رشته‌ها تعیین شد. ماحصل نظرات اساتید این بود که ما بیش‌تر روی مسائل پایه ای دندان‌پزشکی دیژیتال و موارد کاربرد آن تأکید کنیم. فرصت بسیار محدود است و من درخواستم از اساتید در این چهار ماه باقی مانده همکاری و همیاری است.

مصدع اوقات نمی‌شوم و امیدوارم ازنظرات مفید و کاربردی اساتید بهره مند شویم. ممنون و متشکرم.

دکتر باقر شهنی زاده:  روزی تصمیم گرفتیم که درمورد دندان‌پزشکی زیبایی برنامه ای داشته باشیم. تصمیم گرفتیم یک سمپوزیوم علمی ‌برگزار کنیم. همه باهم به دبی رفتیم. برای ما تجربه خوبی بود. تعدادی از همکاران متخصص نیز همراه ما آمدند. خیلی دوست داشتم که همکاران ایرانی در مقابل سخنرانان خارجی بسیار منظم و منضبط باشند. خانمی‌جلوی در سالن ایستاده بودند. از ایشان پرسیدم خانم شما چرا در کلاس شرکت نمی‌کنید؟ گفتند مباحثی که سخنران تدریس می‌کند را بلد هستم و این‌ها فکر می‌کنند ما از ایران در برنامه شرکت کردیم سطح دانش‌مان پایین است. رفتم چند دقیقه ای به صحبت‌های کلاس گوش دادم. دیدم خیلی درمورد بدیهیات صحبت می‌کند. با خودم فکر کردم این خانم خیلی خوب انتقاد می‌کنند و دانش کافی هم دارند. اسم‌شان را پرسیدم گفتند “دکتر لیلا صدقی”! ایشان از آن تاریخ در انجمن هستند و از مسئولیت برگزاری دوره ترمیمی‌شروع کردند تا الان که عضو هیأت مدیره هستند و بیش از هفت کنگره مسئولیت داشتند و کار اصلی ایشان بستن جدول علمی‌کنگره‌ها و همایش‌ها است.

خوب می‌دانید که جدول کنگره بستن کار سختی است. دکتر صدقی خیلی جوان هستند اما من و دوستان هیأت مدیره واقعا با ایمان و اعتقاد، با علاقه و درایت ایشان را به‌عنوان رئیس یازدهمین کنگره علمی ‌سالیانه انجمن دندان‌پزشکان عمومی ‌ایران انتخاب کردیم.

دکتر لیلا صدقی: خدمت همه همکاران و اساتید بزرگوار. از آقای دکتر شهنی زاده و هیأت مدیره محترم انجمن که به من اعتماد کردند و مرا به‌عنوان رئیس کنگره یازدهم انتخاب کردند، خیرمقدم عرض می‌کنم. در این مدت که در انجمن هستم درس‌های بزرگی از دکتر شهنی زاده و سایر اساتید بزرگوار یاد گرفتم. امیدوارم دانشجوی خوبی بوده باشم و بتوانم به خوبی درس پس بدهم. خوشحالم که در خدمت استاد بزرگوار دکتر پارسا آتش رزم با تم بسیار جالب و پر محتوا که برای کنگره یازدهم انتخاب کردند، باشم. امیدوارم با استفاده ازنظرات و همیاری و همدلی اساتید فرهیخته و بزرگوار، کنگره ای پربار و متفاوت برگزار کنیم. دکتر آتش رزم فرمودند که زمان بسیار محدود است و ۴ ماه بیش‌تر وقت نداریم! متاسفانه آقای دکتر نکته ای که باید مطرح کنم این است که دوماه بیشتر فرصت نداریم! چون طبق قانون جدیدی که وزارت خانه اعلام کرده است باید دوماه قبل از برگزاری کنگره یعنی تقریبا ۲۱ آبان ماه ۹۵ برنامه کامل کنگره در سایت آموزش مداوم بارگذاری شود.

مصدع اوقات نمی‌شوم و امیدوارم ازنظرات اساتید بهره کافی را ببریم.

متشکرم

دکتر باقر شهنی زاده: من خواهش می‌کنم دوستان خودشان را معرفی کنم.

دکتر مهیارشهبازی مقدم: موضوع خیلی جالبی انتخاب‌شده است و من همیشه معتقدم که دندان‌پزشکی نباید درجا بزند و یک‌سری اصول به‌طور ثابت همیشه تکرار شود . با توانایی که در دوست عزیزم پارسا آتش رزم می‌بینم و خانم دکتر صدقی، می‌دانم که این کنگره خیلی خوب برگزار می‌شود و خوشحالم که در خدمت شما هستم.

دکتر پوپک معصومی، متخصص پاتولوژی

دکتر افشین ابراهیمی‌، متخصص بیماری‌های دهان، فک  صورت: من امیدوارم این کامبینیشن نتیجه خوبی خواهد داد

دکتر میرجبار ارجمند، دندانپزشک

دکتر جمشید زمان،دندان‌پزشک عمومی، عضو هیات مدیره انجمن

دکتر صدیقه امجدی، مسئول دوره جامع زیبایی  و بازآموزی

دکتر آرزو علائی، متخصص بیماری‌های دهان: امیدوارم کنگره امسال هم مثل سال‌های قبل پربار باشد ولی کار سختی پیش روداریم

دکتر شکوفه شیراندشت،کادر اجرایی انجمن

 دکتر رامین فهیما،ترمیمی ‌و زیبایی

دکتر شهرام سپهرمند، کادر اجرایی انجمن

دکتر شبنم شریفی میلانی، متخصص ترمیمی‌: از دیدن تم کنگره بسیار خوشحال شدم. تم بسیار خوبی است

دکتر علی امامقلی پور: من اولاً به همشهری عزیزم دکتر آتش رزم تبریک می‌گویم و خیلی خوشحالم در کنار ایشان هستم.

تم digital dentistry  من آبنده دندان‌پزشکی را در digital dentistry  می‌بینم  و با توجه به فروش اسکنرها در بازار خیلی رقابت دارد و این‌ها همه نیاز به آموزش دارد و سختی‌های خودش را دارد و دندان‌پزشک بتواند به‌درستی پرپ بکند و بتواند از این دستگاه به‌طرز صحیحی استفاده کند و این به نظر من تم نوینی هست، حداقل در کنگره‌هایی که ما داشتیم و خیلی خیلی مورداستفاده قرار خواهد گرفت و یک smile design  که به اسم digital smile design  که یکی از معروفترین smile design  که به‌صورت دیجیتال دندان‌پزشکان می‌توانند از آن استفاده کنند. و در دنیا معروف شده است  بهر حال من در خدمت شما هستم .

دکتر اسماعیل یاسینی، متخصص ترمیمی‌: همان‌طور که دوستان فرمودند digital dentistry جزء مباحث بسیار روز است و امیدوارم که کنگر با موفقیت برگزار شود.

 دکتر محمد اثنی عشری، متخصص اندو: آرزوی موفقیت می‌کنم برای دکتر آتش رزم و سرکار خانم دکتر لیلا صدقی

دکتر مصطفی محاوری، متخصص کودکان: امیدوارم کنگره خیلی خوبی داشته باشیم وکماکان مثل گذشته انجمن دندان‌پزشکان عمومی ‌بتواند خلأهایی که وجود دارد بتواند اطلاعات خیلی خوبی در اختیار دندان‌پزشکان قرار بدهد.

دکتر مهتاب میر کریمی، متخصص کودکان

دکتر لیدا طوماریان، متخصص کودکان: با سلام و صبح بخیر خدمت همکاران عزیز، خوشحالم که دوباره در کنار انجمن دندانپزشکان عمومی هستم. برای من تم کنگره جذابیت دارد و امیدوارم راهی برای دندانپزشکی کودکان در آن باشد. از الآن خسته نباشید می‌گویم و می‌دانم کار بسیار سنگینی است. پارسال هم به همراه همین تیم مسئولیت دندان‌پزشکی کودکان را داشتیم  و با توانایی که در آقای دکتر شهنی زاده، دکتر صدقی و دکتر آتش رزم دیدم مطمئن هستم کنگره خوبی داریم.

دکترسیدکاظم نبوی نژاد: با سلام و خیر مقدم خدمت اساتید بزرگوار و عرض تبریک خدمت استاد دکتر آتش رزم و همچنین سرکار خانم دکتر لیلا صدقی و آقای دکتر شهنی زاده راهنمای انجمن دندان‌پزشکان عمومی‌ایران، همیشه انجمن ها چیزهای جدید را ارائه کرده است و بعد از ما آمده‌اند مسائل و موضوعات تقلید و کپی کردند. با کمک شما اساتید ما همیشه موفق بودیم و ان شاالله کنگره خوبی داشته باشیم.

دکتر باقر شهنی زاده: می‌خواهیم درارتباط با موضوعاتی که وجود دارد وارد بحث شویم. دکتر طوماریان می‌فرمایند که دندان‌پزشکی دیجیتال در یک جاهایی مشکل دارد. اتفاقاً دندان‌پزشکی کهنسالان هم مشکل داشت. اگر بخواهیم در کودکان کاری کنیم باید چه کاری انجام می‌دادیم، مثل اندو در دندان‌پزشکی بزرگسالان مشکلات خودش را دارد، ولی در بیماری‌های دهان، پاتولوژی و رادیولوژی خیلی جای کار داشت. علتش این است که ایمپلنت بیش‌تر در کهن‌سالان است، در حال حاضر طیف جوان جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهد.

حالا یک‌مرتبه جمعیت جامعه ما پیر شد. این دندان‌پزشکی کهن‌سالان واقعاً موضوع خیلی خوبی برای کنگره بود. حالا دندان‌پزشکی دیجیتال، اما این‌یک‌تم است. تم اصلی کنگره است و قرار نیست همه سالن‌ها درباره این دندان‌پزشکی دیجیتال صحبت بکنند ولی یکی از مطالبی که ما با دوستان در انجمن به‌عنوان اهدافمان صحبت می‌کنیم می‌گوییم قبل از اینکه بحران به وجود آید باید جلوی آن را گرفت. ما موقعی که ایمپلنت را به‌عنوان یک درمان برنامه‌ریزی کردیم، اغلب می‌گفتند که اصلاً ایمپلنت ضرورتی ندارد.

در مقاله‌ای نوشتم که من دندان‌پزشک عمومی ‌یا همکار متخصص پروتز یا همکار متخصص پریو چطوری باید ایمپلنت را انجام بدهد؟کی و کجا؟ چه کسی متولی این آموزش است؟ و چه کسی باید تصمیم بگیرد و این مشکل را حل کند؟

همین‌طور دندان‌پزشکی زیبایی آمده است که چهارتا اسلاید در کنگره ببیند و برود در مطبش انجام دهد. چون مرگ‌ومیر ندارد و همین‌طور ایمپلنت را هم انجام می‌دهند.

کی و کجا باید تعیین کند که یک‌ترم جدیدی ازنظر آموزش در دنیا آمده است و باید آموزش داده شود، من می‌گویم دانشکده دندان‌پزشکی دوره یک‌ساله ایمپلنت بگذارد و شما اگر این دوره را ببینید می‌توانید در مطب سینگل ایمپلنت را انجام دهید که استخوان چقدر باشد، عرض آن چقدر باشد این را نشان دهیم و اگر بخواهیم سینوس لیفتینگ انجام دهیم سه سال باید آموزش ببینیم و باید این کار را انجام بدهیم.

2session-igda3

ما با آموزش به هر شکلی و توسط هرکسی موافق نیستیم. امکان ندارد ما در انجمن کاری را انجام دهیم که به‌صورت آکادمیک پایه‌گذاری نکرده باشیم.

من اعتقادم این است که وقتی یک‌ وسیله یا تکنولوژی جدید در دنیای علم می‌آید مرکزی تحت عنوان کوریکولوم نویسی یا هر چیزی که هست باید بگوید این دوره را این انجمن انجام می‌دهد و استادتان را به من معرفی کنید کوریکولوم را بنویسد. به‌عنوان‌مثال دوره روتاری سیستم! باید این‌طور ببیند، روی بلاک انجام بشود، بعد برود مطب انجام دهد. همکاری می‌آید می‌گوید من یک  CAD/CAM را می‌خواهم یگیرم و در مطبم بگذارم ولی من به‌اندازه کافی نمی‌توانم این را پوشش بدهم و می‌شود  یک تکنسین در مطبم بگذارم و این کار را انجام دهد.

روش همسان‌سازی آموزش وارنیش فلوراید و فیشورسیلانت را در این کنگره آموزش می‌دهیم و هرکسی می‌خواهد در مطبش پیشگیری برای مردم کار کند. چون بالاخره ما پیشگیری را در مطب انجام می‌دهیم. یاد بگیریم که چگونه انجام دهیم. والان دندان‌پزشکی در دنیا به سمت کنسرواتیو رفته است و این حفره‌های گشاد و تراش‌های لامینیت حذف‌شده است.

در راستای انتخاب دبیر مشاور علمی در رشته‌های گوناگون دندانپزشکی، در رشته پروتزهای دندانی دکتر صدفی، در رشته پریو دکتر خسرو ثائبی، در رادیولوژی دکتر مهرداد پنج نوش و در جراحی دکتر علیرضا جهانگیر نیا را معرفی کردیم. در ارتودنسی پیشنهاد ما این است که دکتر حسنعلی شفیعی به‌عنوان دبیر انتخاب شوند و در اندو پیشنهاد دادند که دکتر رضا تباری باشد. در رشته بیماری‌های دهان دکتر افشین ابراهیمی به‌عنوان دبیر در کنگره سال گذشته حضور داشتند که مدیریت این رشته را دکتر آرزو علایی در دست داشتند و سخنرانی هم می‌کنند و از روز اول هم کادر اجرایی انجمن حضور داشتند. بعدها ایشان متخصص شدند و امسال تصمیم گرفتیم ایشان را به‌عنوان دبیر مشاور علمی بیماری‌های دهان در نظر بگیریم.

در رشته‌های ارتودنسی، اندو، بیماری‌های دهان، پریو، پاتولوژی، ترمیمی ‌و کودکان باید در کنار آقای دکتر آتش رزم استفاده کنیم. علتش هم این است: به این نتیجه رسیدیم که یک نفر وقتی دبیر علمی‌ می‌شود بحث علمی کنگره غالب در پروتز یا مثلاً ترمیمی‌ یا جراحی خواهد شد. ما دو سال در کنگره‌های انجمن به این نتیجه رسیدیم. مثلاً یک دندان‌پزشک عمومی‌ وقتی‌ در کنگره شرکت می‌کند، ذائقه‌اش متفاوت است و همه‌چیز را باید بداند.

دکتر کتایون اصفهانی زاده: سلام عرض می‌کنم خدمت همکاران عزیزم. خانم دکتر طوماریان، ما در حضور شما جسارت نمی‌کنیم همچنین سیستمی‌ پیاده کنیم هر طوری که شما بفرمایید.

دکتر باقر شهنی زاده: در مورد کودکان ما پارسال خانم دکتر اصفهانی زاده را انتخاب کردیم که سفر رفتند. اگر خانم دکتر طوماریان قبول داشته باشند من خانم دکتر کتایون اصفهانی زاده را پیشنهاد می‌کنم. پس خانم دکتر اصفهانی زاده و خانم دکتر آرزو علائی انتخاب شدند.

دکتر یاسینی و دکتر شهبازی  ما را درزمینه ترمیمی ‌راهنمایی کنید.

دکتر اسماعیل یاسینی: من افتخار می‌کنم بک هم‌چنین سمتی را داشته باشم ولی شما هم می‌دانید که من خیلی گرفتار هستم و اصلاً فرصت ندارم. به خاطر همین پیشنهاد کردم آقای دکتر شهبازی مقدم این مسئولیت را بپذیرند.

دکتر باقر شهنی زاده: آقای دکتر ما خوشحال می‌شویم در خدمت شما باشیم. البته شما کنگره‌های خیلی خوبی را برگزار کردید و به‌خصوص ریاست انجمن ترمیمی ‌را که آقای دکتر داشتند. من الآن یک مطلبی درباره انجمن ترمیمی ‌می‌نویسم ولی برخلاف میل من است. ولی اعتقادم این است که انجمن ترمیمی که پارسال کنگره‌ای به آن موفقی و شلوغی داشته است چرا امسال باید خودش را به شرکتی متصل کند که ثبت‌نام بکنید و ثبت‌نام هم رایگان است. حتماً هم به شما و دوستان زنگ می‌زنم و این اطلاعیه را می‌دهم  و دلم هم می‌خواهد با دوستانی که آنجا سخنرانی می‌کنند تماس ‌بگیرم و صحبت ‌کنم و اعلام ‌کنم که شما درست است عالم هستید ولی باید علمتان را در اختیار انجمن تان بگذارید.

اینکه گفتند پارسال ترمیمی‌ خیلی موفق بوده است خیلی خوشحال بودم چرا ؟ چون  ترمیم دندان‌ها موفق می‌شود و مردم سلامتشان را به دست می‌آوردند و پو ل شان را راحت به دندان‌پزشک می‌دهند و انجمن‌شان هم سربلند است. من فکر می‌کنم این جریان اصلاً ضرورتی نداشت. نظر من و هیات مدیره برای رشته ترمیمی خانم دکتر منصور میرزایی به‌عنوان دبیر مشاور علمی ترمیمی است. آقای دکتر مشرف برای پاتولوژی بسیار همکار برنامه‌ریز دقیق و سخت‌گیری هستند.

من خواهش می‌کنم که خانم دکتر صدقی یک آمار کلی از تعداد پانل‌ها و سالن‌ها در برج میلاد به ما بدهند تا ببینیم که دوستان درزمینه تخصص خودشان چه پیشنهاداتی دارند.

دکتر لیلا صدقی: اگر چهار روز برنامه داشته باشیم، سه سالن برای پنل‌ها می‌توانیم استفاده کنیم و سالن‌های جانبی داریم که  با ظرفیت ۶۶ نفر و ۱۰۰ نفر ظرفیت که برای کارگاه‌ها و کلاس‌های کوچک‌تر قابل‌استفاده هستند. در سه روز، چهار پانل برگزار می‌کنیم و در روز آخر سه پانل برگزار می‌کنیم و حدوداً هفتاد پانل داریم که باید تقسیم کنیم.

دکتر پارسا آتش رزم: من به‌عنوان هماهنگ‌کننده هستم و اعتقادم بر این است که اساتید متخصص ترمیمی ‌باید پانل‌هایشان را مرتبط با موضوع کنگره مشخص کنند. من دانش متخصص ترمیمی، اطفال یا پاتولوژی را ندارم و در مباحث اندو، جراحی، بیماری‌های دهان، پروتز به همین شکل مرتبط با تم اصلی کنگره موضوعات را انتخاب کنند.

ازنظر من بیسیک خیلی اهمیت دارد. می‌گویند دانش کلید همه‌چیز است. وقتی شخصاً وقتی در سخنرانی‌هایم را مرور می‌کنم می‌بینم هنوز نیاز دارم خیلی چیزها را از بیسیک بدانم. در  Digital Dentistryبیش‌تر می‌خواهم روی اصول تأکید کنم. این سمتی خواهد بود که بگوییم چه چیزی را بخریم، ازنظر من فاجعه است، وظیفه‌ی انجمن‌ نیست وظیفه‌ی انجمن این است که دانش و اطلاعات را به بدنه دندان‌پزشکان عمومی‌ایران منتقل کند. از عزیزان درخواست دارم که در تمام رشته‌ها، پانل‌ها را بر مبنای تم کنگره انتخاب نمایند و بیش‌تر هم روی اصول تأکید فرمایند. سریع‌تر پانل‌ها مشخص شوند که فرضاً رادیولوژی، پاتولوژی، پروتز، جراحی، پریو، اطفال به چه  تعداد پانل داشته باشند.

  دکتر آرزو علائی: هر رشته‌ای یک پانل دارد؟

2session-igda6

دکتر شهنی زاده: در چهار روز ۶۰ پانل داریم. یک سالن بزرگ و دو سالن با ظرفیت‌ ۲۰۰ نفر، دو سالن آمفی تئاتری با ظرفیت ۱۱۰ نفر، ۸ سالن با ظرفیت ۶۶ نفر، دو سالن ۴۸ نفری و دو سالن کنفرانس ویژه ۶۰ نفری داریم که باید به طبق نیاز این سالن‌ها را اجاره کرد.

دکتر پارسا آتش رزم: برای هر موضوعی حداقل ۳ پانل می‌توان داشت و البته یک پانل پرسش و پاسخ داشته باشیم که همکاران بتوانند مسائل و مشکلاتشان را در کارهایشان مشخص بکنند. یکی از ویژگی‌های جالب Digital Dentistry بحث تحصیل است، امروزه آموزش‌ها به شکل مجازی برگزار می‌شود. ؟پری کلینیک‌ها در خیلی از کشورها به شکل مجازی برگزار می‌شود.

نرم‌افزارهایی هستند که علاوه بر این‌که وکس آپ می‌کنند، مورفولوژی دندان را روی گچ می‌تراشند. در فضای دیجیتال هم این کار را انجام می‌دهند. یعنی ضرورت دارد که دانشجوی دندان‌پزشکی مثل یک مهندس در کامپیوتر طراحی بکند. یک اباتمنت اختصاصی برای یکی از بیماران تهیه می‌کردیم که علاقه‌مند بودم و در فضای دیجیتال آن را ساختیم. پشت این فضای دیجیتال مهندسین نرم‌افزار هستند که نمی‌دانند wilson curve  چیست؟ نمی‌دانند spee curve چیست؟ و این ابانتمنت‌ها را برمبنای اکلوژن طراحی می‌کند. آیا functional cusp  چیست؟ من علاقه‌مند هستم این مباحث را برای دندان‌پزشکان مطرح کنیم. نرم‌افزاری در فضای دیجیتال آمده است به نامdigital smile design  یک فضای کاری از تشخیص تا طرح درمان است. این نکات هستند که بعضی رشته‌ها کمتر و برخی بیش‌تر درگیرند. ازنظر من اگر بتوانیم برمبنای اصول بیسک کارکنیم، کنگره خوبی خواهد بود.

دکتر باقر شهنی‌زاده: پانل پاتولوژی بین رشته‌های بیماری‌های دهان و پاتولوژی و جراحی و رادیولوژی، پانل اشتراکی می‌تواند باشد. در کنگره دهم از این پانل‌ها خیلی خوب استقبال کردند.

دکتر لیدا طوماریان: چون تعداد همکاران اطفال زیاد است یک سری موضوعات را از سابقه کنگره‌ها که مورد نظر همکاران اطفال است، اضافه کنیم و در مقالاتی که می‌رسد روی این عناوین انتخاب کنیم. یکی از مسائلی که وقتی به تروما برخورد کردم، برای خود من جالب بود، مسئله Decoronation بود که خیلی از همکاران از انجام این کار اکراه دارند. حتی اندودنتیست‌ها روی دندان بچه‌ای که آپکس باز بود خیلی کار کرده بودند و به نظرم این می‌تواند یکی از عنوان‌های سخنرانی باشد که این آگاهی‌ها را به دندان‌پزشکان ما بدهد که سریع تصمیم به extraction یا ارجاع به متخصص‌هایی که خودشون هم کم این کار را انجام داده‌اند، نگیرند. پیشنهاد من این است که اگر تعداد همکاران در هر رشته‌ای به اندازه کافی است علاوه بر این‌که با دبیر آن رشته قرار است صحبت شود الان هم یک تصمیم‌گیری انجام شود.

دکتر شهنی‌زاده: یکی از چیزهایی که آقای دکتر محاوری پیشنهاد دادند که کار مشترک دندانپزشکانی کودکان و ارتودنسی انجام شود.

دکتر مصطفی محاوری: در بحث دندان‌پزشکی کودکان می‌توانید ارتودنسی پیش‌گیری را انتخاب کنیم و درمان‎های زود هنگام را کنارش قرار بدهیم که موضوع بیش‌تر مربوط به کودکان است تا بحث ارتودنسی که می‌تواند یک پانلی را مستقلاً به خود اختصاص دهد.

عمدتاً نگرش همکاران ارتودنتیست مقداری متفاوت است و کاملاً درمانی نگاه می‌کنند ولی همکاران اطفال بیش‌تر نگرش پیش‌گیرانه دارند یعنی حتی در درمان‌های ارتودنسی پیچیده‌ای هم که انجام می‌دهند باز هم در فاز متحرک نگرش پیش‌گیرانه دارند، تا در سن‌های بالا مشکلی بوجود نیاید. یک مسئله جالبی که ما در کودکان داریم و خیلی حساس هستیم تا در همان سن‌های پایین باز کنیم، expansion بدهیم اما همکاران ارتودنتیست می‌گویند که بعد از سن ۱۲ یا۱۴ سالگی درمان شود. در واقع نوع نگرش‌ها فرق دارد. درست است مشکلات راه تنفسی و لوزه ‌ها در سن ۱۴  سالگی برطرف می‌شود ولی adenoid face ،expansion  که برطرف نکرده اید باقی می‌ماند. چون مفهوم آموزشی که به ما و همکاران ارتودنتیست داده شده است متفاوت است.

مهکامه میرکریمی‌: من در مورد یک مسئله ابتدایی میخواستم صبحت کنم. این پایگاه‌هایی در مدارس گذاشته شده است و همکاران زحمت می‌کشند و در آن پایگاه‌ها دندان‌های بچه‌ها را درست می‌کنند. من در جریان کار بعضی‌ها بوده ام. یکی از مشکلاتی که وجود دارد، برای تعداد زیادی بچه فیشورسیلانت تراش داده شده است که یک تا یک و نیم میلی متر عمق دارد یا یک PRR ساده تبدیل به یک کامپوزیت فیلینگ گسترده شده است. شاید جا داشته باشد که کالیبرشن یا یک اصول ساده، استفاده از فلوراید که در پایگاه‌ها انجام می‌شود یا همین پی آر آر یا فیشورسیلنت‌ها که به تعداد خیلی زیاد انجام می‌شود که خیلی اوقات آن بیس اولیه ایزولیشن را ندارد و ترمیم دندان‌های هیپوپلاستیک که خیلی دیده‌ام با تراش‌های خیلی وسیع انجام شده است. روی این مسائل اگر تمرکز شود شاید عنوان خوبی باشد.

دکتر شهنی زاده: البته من یک پیشنهاد داده بودم که انجمن کودکان یک پروژه‎ای هم‌سو با پروژه بهداشت دهان و دندان طراحی کند تا در این موضوعات سخنرانی شود و همکاران در آن شرکت کنند و این سخنرانی هم به یک سی دی تبدیل شود و در سراسر کشور پخش شود که در آن به تفکیک بپردازند که این کیس ترمیم است یا فیشورسیلانت و یک فردی که فیشورسیلانت باید بشود ترمیم نشود یعنی نمی‌دانند که تا کجا باید پیش بروند.

دوستانی که در این کار هستند باید مطالعه کنند، در دنیا هم این اتفاق افتاده است، اول آمدند گفتند اگر میخواهیم پیش‌گیری انجام دهیم همه روش‌های درمان پایش شوند و شش ماه بعد دوباره بیماران را معاینه کنند و اشکالات را برطرف کنند. الان می‌گویند بر طبق آماری که گرفته‌اند این پیش بینی را دارند. وقتی می‌گویند DMF شش است منظورمان این است که در دهان یک نفر دو تا پوسیدگی، دو فیلینگ و دو تا میسینگ داشته باشیم، این‌طور نیست، رندم است. ازنظر آماری استان‌ها آمار بالاتر از این حرف‌هاست.

شمال شهر تهران در دهان فیلینگ است در جنوب شهر تهران ریشه دندان می‌بینید. طرح شما مثل این می‌ماند که شما در یک بیمارستانی نشسته‌اید یک مریضی آمده است و میخواهد سنگ کلیه‌اش را بردارد، نوبت به او می‌دهند و وقتی نوبت رسید با لیزر سنگ شکن کارش را حل می‌کنند ولی به کسی که تصادف کرده است که نمی‌توان برای چند روز دیگر نوبت داد.

وقتی بیماری تعداد زیادی دندان پوسیده دارد باید بدانید از آن طیف خانوادگی، اقتصادی و جمعیتی می‌آید. برای دیگران هم این اتفاق میافتد، پس باید جلوی آن را گرفت. نمی‌شود به او نوبت داد چون تعداد پوسیدگی دندان‌اش مرتب بیشتر می‌شود.

2session-igda4

دکترکتایون اصفهانی‌زاده: ما دستگاهی برای تشخیص پوسیدگی و پوسیدگی بین دندان‌ها داریم که به نامDiagnodent  در مراکزی که همکاران کار می‌کنند ما می‌دانیم نباید پروکسیمال انجام دهیم و به ضرر بیماران تمام می‌شود. مریض فکر می‌کند دندان را فیشورسیلانت کردیم دندان خراب نمی‌شود در حالی که در آن‌جا پوسیدگی بین دندانی وجود دارد. تعداد کمی از همکاران را با این دستگاه آشنا بکنیم.

یکی دیگر از مسائلی که من خودم در مطبم با آن درگیر هستم کنترل رفتاری کودکان است. من حداقل هفته ای ۵ مریض دارم که همان روز رفته‌اند یک مطبی دندان را باز کردند و خراب کردند و بچه با گریه و حالت تهوع ناشی از اضطراب آمده است که مشکل را برطرف کنم. یعنی یک حد و مرزهایی برای توانایی‌ها بشناسیم یا اگر راهی است آموزش کنترل رفتاری بدهیم. در دانشگاه یک یا دو جلسه کنترل رفتاری آموزش میدادیم که برای یک دانشجویی که قرار است بعدها کار کند کافی نیست. کمی‌در این قضیه تأکید بیش‌تری بکنیم این روزها کودکان مضطرب زیاد داریم.

دکتر لیلاصدقی: یکی از اولین چیزهایی که می‌توان دیجیتال حساب کرد مانیتورهایی است روی یونیت‌ها نصب است و برای کنترل رفتار کودکان  کارتون می‌گذارند.

دکترکتایون اصفهانی‌زاده: یکی از مادران به من می‌گفت که چرا برای کودکان کارتون نمی‌گذاری؟ به نظرم، این کار مانند این است که معلم کلاس اول برای بچه‌ها فیلم بگذارد و خودش کنار بایستد، هیچ وقت آن ارتباط یک به یک را با کودک نخواهد داشت. باید بچه‌ها به ما اعتماد کنند تا  ارتباط برقرار شود و  بتوانیم برای آنها کارکنیم و ما را به‌عنوان دندان‌پزشک بشناسند.

دکتر لیلا صدقی: یک دستگاهی هم هست به اسم ونت برای تزریق بی حسی بدون درد البته نمی‌دانم چقدر در اطفال قابل‌استفاده باشد.

دکترکتایون اصفهانی‌زاده: من آن را یک‌بار استفاده کردم و واقعاً کمی ‌درد دارد ، من خودم سوزن‌گیج ۳۰ کوتاه استفاده می‌کنم و ژل بی حسی هم میزینم و بچه‌ها نمی‌فهمند ولی آن دستگاه ابتدا یک فشاری را وارد می‌کند. آن فشار اولیه دردش خیلی بیش‌تر از سوزن ‌گیج ۳۰ است.

دکتر مهیار شهبازی مقدم: آقای دکتر آتش رزم به موضوع جالبی اشاره فرمودند. مسائل پایه‌ای در دندان‌پزشکی اهمیت زیادی دارد. همه به دندان‌پزشکی ترمیمی ‌به‌چشم زیبایی نگاه می‌کنند. یکی از مباحثی که در دندان‌پزشکی ترمیمی ‌وجود دارد این است که ما چگونه پوسیدگی را تشخیص دهیم و چگونه برداریم که از عواقب بعدی آن برحذر باشیم، هنوز معیاری برای برداشت کامل پوسیدگی وجود ندارد.

خیلی وقت پیش یک پایان نامه‌ای داشتیم که دانشجویان روی آن کار کردند. در بخش ترمیمی‌ دانشکده دندان‌پزشکی، دانشجو پوسیدگی را برمی‌داشت، دو استاد چک می‌کردند که پوسیدگی برداشته شده است و سپس با Dyes رنگ می‌کردیم و می‌دیدیم که بیش از ۵۰% موارد پوسیدگی باقی مانده و تشخیص داده نشده است. بعد برای دندان مشکل پیش می‌آید و نمی‌دانیم که آیا این همان پوسیدگی باقی مانده است residual Carries یا secondary Carries  این خودش معضل بزرگی است. ازنظر دیجیتالDiagnodent  می‌تواند کمک بکند که مطمئن شویم  پوسیدگی را به طور دقیق برداشته‌ایم. متاسفانه بالای ۵۰% کار دندان‌پزشک ترمیمی‌ تعویض ترمیم‌های قدیمی‌است. آیا این تعویض ترمیم‌های قدیمی‌ همان پوسیدگی نیست که جا گذاشتیم و باعث بروز اشکال شده است. این که چند مرتبه دندان را پر و خالی کنیم یک سیکل معیوبی است که باید پیدا کنیم مشکل از کجاست و این مشکل را رفع بکنیم و این دندانپزشکی پایه است. باید بتوانیم به دندان‌پزشکان‌ کمک کنیم که بتوانند درست تشخیص دهند و درست ترمیم کنند که هزینه اضافی برای بیمار و مطب خودمان پیش نیاید.

من نظرم این است که درزمینهٔ دیجیتال پانلی باشد که حتی با کمک متخصصین کودکان برای تشخیص پوسیدگی با Diagnodent چه قبل از درمان و چه بعد از درمان.

دکتر اسماعیل یاسینی:  صحبت‌هایی که دکتر شهبازی مقدم فرمودند بسیار به‌جا و اساسی است، Digital Dentistry بحث کاملاً جدید و روز است. در اکثر کشورهای دنیا از آن استفاده می‌شود. علاوه بر Digital Dentistry بحث‌های بیسیک را هم برای دندان‌پزشکان در نظر بگیریم چون دندان‌پزشکان عمومی ‌از نقاط مختلف کشور می‌آیند و با توجه به هزینه‌ی بالای سیستم‌های دیجیتال همه امکان استفاده را ندارند ولی شکی نیست آگاهی دادن به آن‌ها بسیار خوب است. اگر بتوانیم پانل مشترک بین گروه ترمیمی، اندو و پروتز داشته باشیم بسیار خوب می‌شود. چون در خیلی از موارد پوسیدگی‌های عمیقی است که بحث برانگیز است که اندو شود، post core  بشود یا نشود. بحثی است بین این سه گروه مختلف که خیلی چالش برانگیز است منتهی به شرطی که اگر قرار باشد که این سه گروه مختلف متخصص در یک گروه باشد این‌ها از قبل با هم هماهنگ شده باشند تا یک سخنرانی بسیار خوبی داشته باشند.

دکتر مصطفی محاوری: من فقط خواهشم این است که دقتی به این قضیه شود. دندان‌پزشکان عمومی‌که از تهران یا شهرستان‌ها می‌آیند به‌دنبال پیدا کردن یک دانش به این کنگره می‌آیند و باید حواسمان به این مطلب باشد که یک فرمولی به‌دست این عزیزان داده شود و جوری نشود که بگویند چه در پانل کودکان و چه در پانل ترمیمی‌ یا هر پانل دیگری شرکت کرده‌ام و افراد بیش‌تر در پی معرفی خودشان بودند تا علم. بهتر است نگرش به‌گونه‌ای باشد تا افراد بعد از حضور در کنگره‌ها بتوانند روش‌ها را در کار خود استفاده کنند.

دکتر علی امامقلی پور: من در ابتدای صحبتم عرض کردم که Digital Dentistry یک دنیای جدیدی در علم دندان‌پزشکی است و همان بیسیک که آقای دکتر آتش رزم گفتنند خیلی اصل مهم است که باید به آن دقت کرد. در سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۴ یکی از اساتید در آمریکا گفتند که دندان‌پزشکی زیبایی در ایران یک انقلابی را ایجاد خواهد کرد والان ما به می‌بینم که بیش‌ترین درمان‌هایی که انجام می‌شود درزمینهٔ زیبایی است. به همین جهت لازم است که مواد و تکنیک‌ها و سیستم‌های جدید شناخته شود و دندان‌پزشکان آموزش ببینند تا درمان‌های موفق‌تری داشته باشند. به هر حال این دستگاه‌های smile design که به صورت دیجیتال انجام می‌شود باید آموزش داده شوند و خیلی موارد را ما دیجیتالی طراحی می‌کنیم و در عمل چنین چیزی وجود نداشته است. خیلی وقت‌ها نمی‌توان نتیجه آن طراحی دیجیتال را در عمل  و در کار کلینیکی مشاهده کرد. بنابراین باید واقع بینانه به این قضیه نگاه کرد و به نظر من احتیاج به آموزش خیلی دقیق دارد و امیدوارم این کنگره شروع کار برای آموزش‌های آکادمیک باشد.

دکتر شبنم شریفی میلانی:  من با اساتید موافق هستم و فکر می‌کنم انتخاب این تم برای کنگره کار نو و جدیدی است و بهتر است مثل هر کاری علمی‌و بیسیک شروع شود. زمانی که دستگاه جدیدی وارد عرصه می‌شود خیلی علمی‌ و دقیق بررسی شود تا در روند کار با سرخوردگی مواجه نشود.

دکتر پارسا آتش رزم: طرح اولیه من به‌عنوان الگو این است که اولین سخنران یک مهندس کامپیوتر باشد تا اصول مهندسی دیجیتال را بگوید. برای مهندسی دیجیتال یک سخت افزار نیاز داریم و یک نرم‌افزاری که در واقع آن دانش دندان‌پزشک است که حداقل نیازمندی‌های دانش آن کار است. پیش نیاز ترمیمی‌دو ترمیمی‌ یک است و ترمیمی ‌پیش نیاز مورفولوژی است. این که پیش‌نیاز دندان‌پزشکی دیژیتال چه چیزی است مهم است. اگر ما بتوانیم از مهندسین دانشگاه‌های تهران و شریف و… دعوت کنیم تا اصول مهندسی دیجیتال را برای ما باز بکند که چه چیزی است تا دندان‌پزشکان چشم بسته یک اسکنر خریداری نکنند و بعد پشیمان شوند که چرا خریداری کردند و مجبور بشوند over treatment بکنند.

برای یک دندانی که لمینت می‌خواهد و توانایی ندارد که درست کنند و دندان‌های دیگر را تراش می‌دهند، ازنظر اخلاقی این کار صحیح نیست. عرضم این است که گروه‌ها اگر بیش‌تر روی اصول تأکید نمایند. حتی ممکن است ما بیش‌تر از یک سالن اصلی نتوانیم روی دندان‌پزشکی دیجتال صحبت کنیم. به هر حال مباحث غیر دیجیتال هم هست. فرصت محدود است و ما برای سخنرانانی که دعوت می‌شوند سعی کردیم ۳۰ تا۴۰ دقیقه زمان سخنرانی در نظر بگیریم. مقالاتی که دریافت می‌کنیم اگر Oral peresention دوازده دقیقه سخنرانی و سه دقیقه زمان پرسش و پاسخ در نظر بگیریم تا سعی کنیم به شکل کنگره‌های خارجی نزدیک شود و پوستر هم خواهیم داشت، برای سخنرانی‌های ۴۰ دقیقه‌ای ۵ دقیقه زمان پرسش و پاسخ خواهد بود.

منتهی پانل‌های پرسش و پاسخ  هم خواهیم داشت، فرض کنید برای یک دندان اندو، کران‌لنت یا … می‌خواهد و سعی داریم در این زمینه‌ها بحث کنیم.

دکتر شبنم شریفی میلانی:  دقیقا باید به همین شکل باشد. به اندازه کافی شرکت‌ها سعی در ساده نمایی این ماجرا دارند و همه دندان‌پزشکان نیاز دارند که علمی‌تر بدانند.

دکترکتایون اصفهانی‌زاده: من یک پیشنهادی دارم که برای پانل‌ها و برای کنگره در تلگرام کانل پرسش و پاسخ بسازیم.

دکتر مصطفی محاوری: در مورد مدیریت مطب هم سخنرانی شود.

 

دکتر باقر شهنی زاده: چند شرکت را دعوت کردیم که نرم‌افزارهایشان را برنامه‌ریزی کنند. نرم‌افزارهای دیجیتالی فیلدهای نام، نام خانوادگی و شماره همراه بیمار و … را دارند. ازنظر مدیریتی می‌توان به سادگی شبکه کرد تا منشی شما حتی از هر کار درمانی دندانپزشکی فیلم بگیرد. خیلی مواقع پیش می‌آید که شما فکر می‌کنید که چه کاری برای مریض انجام داده‌اید و در بایگانی دیجیتال می‌توانید ببینید برای مریض‌تان چه کاری انجام دادید و براحتی می‌توانید یک پرونده دیجیتال تشکیل دهید. اصلاً لازم نیست که خیلی تخصص نرم‌افزاری داشته باشید.

درزمینهٔ نرم‌افزار Digital Smile Design یک کمپانی تمام اشکال دندان‌های سانترال، لترال، پریمولر و … همه را بررسی کرده است. برای همه این‌ها یک دامینی در نظر گرفته است و می‌توانید از مریض عکس بگیرید و روی این برنامه آنالیز کنید. آنالیزهای مختلفی می‌دهد که به صورت سه بعدی است. درزمینهٔ پاتولوژی چند سایت بزرگ وجود دارد که از مریض عکس می‌گیرید و نمونه میکروسکپی را گرفتید و یافته‌های کلینیکی را می‌گیریم و در سایت آپلود می‌کنید. و با توجه اطلاعات شما جستجو می‌کند و به شما گزینه‌های مشابه را می‌دهد.

در دانشکده دکتر عادله ستاره و دکتر تیمورتاش همیشه به ما می‌گفتند در معاینه بیمار ابتدا بافت نرم و بافت سخت و زیر زبان و بالای زبان را به خوبی نگاه کنید و  مریض را ازنظر روحی و جسمی ‌بررسی کنید که آمادگی دارد یا خیر.

دکتر افشین ابراهیمی: اگر قرار است عنوان و گرایش کنگره Digital Dentistry باشد قسمتی از این کار، کار مهندس‌های پزشکی است، پس نیاز داریم نیمی‌ از اطلاعات بیسیک باشد و کسی را پیدا کنیم که به‌عنوان‌مثال در دستگاه لیزر چه مزایا و معایبی دارد، به‌عنوان کلیت به ما مزایا و معایب دستگاه‌ها را بگوید. اگر این کنگره با این گرایش کمی ‌به اصول و بیسیک را بپردازد نتیجه بخش­تر خواهد بود. از دوستان متخصص در این زمینه برای ارجاع به سایتی که در کار تخصصی به ما کمک کند پیدا کنید تشکر می‌کنم.

دکتر آرزو علائی: بنده و دکتر ابراهیمی ‌به کمک همدیگر یک سری موضوعات را انتخاب کردیم و نوشتیم، دکتر آتش رزم، می‌خواهم بدانم ما چند ساعت وقت داریم از لحاظ این‌که چه موضوعاتی را مدیریت کنیم و چه موضوعاتی در اولویت باشند.

دکتر آتش رزم: دو تا سه پانل داریم که هر پانلی دو ساعت است و یک سری از پانل‌ها مشترک خواهد بود که تقریبا شش ساعت به بیماری‌های دهان اختصاص پیدا می‌کند.

دکتر آرزو علائی: بخشی از بیماری‌های دهان به بیسیک‌ها برمی‌گردد و چون از لحاظ مالی دندان‌پزشک را تامین نمی‌کند خیلی از دندان‌پزشکان شرکت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند به سمت پانل‌های ترمیمی ‌و جراحی بروند و بیماری‌های دهان روی مباحث بیسیک جای مانور است، که ما سعی داریم به صورت کیس و پرسش­و­پاسخ روی مسائل بیسیک مانور بدهیم که جذابیت خود را داشته باشد. سوال بعدی این بود که آیا تمهیداتی برای سخنران مدعو که تهران تشریف ندارند برای استقرار در طول زمان کنگره اندیشیده اید؟

دکتر آتش رزم: قطعاً، این‌ها سیاست‌های انجمن است و دکتر شهنی زاده باید بفرمایند و وجود دارد و مانند تمام کنگره‌ها متداول است، در حال حاضر درخواستی که داریم این است که همکاران و اساتید بتوانند عناوینی بدهند که مرتبط با کنگره باشد تا بتوانیم در کنگره و همراه با خلاصه مقاله باشد و بتوانیم آن‌ها را جمع آوری کنیم و قابل ارائه برای دندان‌پزشکان باشد. این اصل قضیه است، یعنی روح کنگره و بر مبنای آن تم کنگره در نظر گرفته شود و خوب بعضی رشته‌ها بیش‌تر  و بعضی رشته‌ها کمتر با دیژیتال درگیر هستند. درزمینهٔ بیسیک هم اگر باشد کمک می‌کند.

دکتر آرزو علائی: برای مقالات مهلت ارسال تا چه تاریخی می‌باشد؟

دکتر آتش رزم: برای خلاصه مقالات حداکثر تا ۲۸ مهر مهلت داریم که در سایت انجمن آمده است و می‌توانید خلاصه مقالات را آپلود بفرمایید که در گروه‌ها بحث و بررسی شود.

دکتر لیلا صدقی: دکترعلائی، خودتان هر ساله شاهد آن هستید که پانل‌هایی که صرفاً پاتولوژی و یا صرفاً بیماری‌های دهان باشد با توجه به این که همزمان در سالن‌های دیگر برنامه‌های دیگر اجرا می‌شود احتمال این‌که سالن خالی بماند و مدعو نداشته باشد و اساتید با تمام زحمت‌هایی که برای سخنرانی شان می‌کشند، برای اساتید و وجهه کنگره خوب نیست، پیشنهاد بنده این است که از پانل­های ترکیبی استفاده کنیم که جذابیت بیش‌تری داشته باشد. پیشنهاد بعدی در جواب دکتر اتش رزم، سه تا پانل برای تمام رشته‌ها به صورت تساوی تقسیم بندی نمی‌شود زیرا بعضی رشته‌ها مانند پروتز چندین شاخه دارند که سه تا پانل پروتز و یا ترمیمی‌کم خواهد بود. به نظر بنده دو پانل برای بیماری‌های دهان و دندان مناسب است

دکتر آرزو علائی: در مورد کارگاه‌ها، نسخه نویسی در این کنگره هم تقاضا داریم جزو کارگاه‌ها در نظر گرفته شود.

دکتر لیلا صدقی: در برج میلاد ما محدودیتی برای کارگاه‌ها نداریم، مشروط به این‌که ارائه خوبی برای کارگاه‌ها شود. خیلی هم خوشحال می‌شویم این برنامه‌های جانبی را بتوانیم داشته باشیم.

دکتر پوپک معصومی: همان‌طور که خانم دکتر صدقی فرمودند داشتن یک پانل جدا برای پاتولوژی برای دندان‌پزشک عمومی ‌فایده ندارد، ترجیحاً پانل‌های ترکیبی را پیشنهاد می‌دهم، بحث دوم این‌که دیژیتال پاتولوژی مقوله اش با Digital Dentistry فرق می‌کند، یکی از راه‌کارهایش این است که عکس را در اینترنت آپلود کنیم و جست­و­جو کند که این ضایعه چیست و راهکار دوم که ما استفاده می‌کنیم این است که از اسلایدهایمان عکس بگیریم و کامپیوتر سلول‌هایی که مد نظرمان است را شروع به شمردن می‌کند و درصد آن را می‌دهد و ما نوع بیماری را تشخیص می‌دهیم. سومین راهکار سایت‌هایی که می‌شود با آن‌ها مشورت کرد که خود من به شخصه کار نمی‌کنم با آنها و علت اول این است که بنده عکاس حرفه ای نیستم و مورد دوم این که اساتیدی که دوست دارم با آن‌ها مشورت کنم همه آن‌ها پیش بنده هستند.

Digital Dentistry موضوعی بزرگ است، اول فکر می­کردم دنیا فقط پاتولوژی دارد، بعد دیدم نه دنیا خیلی اطلاعات دیگر هم دارد و مسئله اصلی اش پول درآوردن است.

دکتر محمد حسین ارگانی : سلامی‌چو بوی خوش آشنایی، “دست” شعری از شادروان فریدون مشیری

از دل و دیده گرامی‌تر هم آیا است؟ دست، آری ز دل و دیده گرامی‌تر، دست

زین همه گوهر پیدا و نهان در دل و جان بی گمان دست گرانقدر تر است

هر چه حاصل کنی از دنیا، دست آورد است

هر چه اسباب شرف باشد در روی زمین، دست دارد همه را زیر نگین  – سلطنت را که شنیده است چنین

شرف دست همان بس که نوشتن با اوست – خوش ترین مایه دلبستگی من با اوست

در فرو بسته ترین دشواری – در گران بار ترین نومیدی

بارها بر سر خود بانگ زدم هیچ تر نیست مخور خون جگر دست که هست

بی ستون را یاد آر  – دست‌هایت را بسپار به کار

کوه را چون پر کاه از سر راهت بردار

وه چه نیروی شگفت انگیزی است، دست‌هایی که به هم پیوسته است

به یقین هر که به هر جای درآید از پای، دست‌هایش بسته است

دست در دست کسی، یعنی پیوند دو عشق

دست در دست کسی، یعنی پیمان دو جان

دست در دست کسی دادی اگر دانی دست ، چه سخن‌ها که بیان می‌کند از دوست به دوست

لحظه ای که از دست طبیب گرمی‌مهر به پیشانی بیمار رسد، نوش داروی شفا بخش تر از داروی اوست

چون به راس آیی و سرمست برافشانی دست، لشکر شادی و شوق است که افراشته ای، کشور غم خورد از لشکر دست تو شکست

دست گنجینه مهر و هنر است ، گاه بر گردن یار ، گاه بر دسته ی داس، گاه بر دنده ی چرخ، گاه بر زخمه ی ساز ، گاه در یاری نابینایی، گاه در ساختن فردایی

آنچه آتش به دلم می‌زند اینک هر دم، سرنوشت بشر است

داده با تلخی غم‌های دگر دست به دست

بار این در دو دریغ است که ما تیرهامان به هدف نیک رسیده است ولی دست‌هامان نرسیده است به هم

امدوارم که دست‌هایمان به هم برسد

دکتر جمشید زمان: ما پذیرای همه نکات و پیشنهاداتی که داده اند هستیم و دکتر لیلا صدقی که به‌عنوان رئیس کنگره در بستن پانل‌ها و کسی که همیشه زحمت این مسائل را کشیده است و ما هم از دکتر لیلا صدقی و آتش رزم پشتیبانی می‌کنیم که هر برنامه ای که داشته باشند اجرا کنیم.

دکتر صدیقه امجدی: خسته نباشید میگویم خدمت اساتید و خیلی خوشحالم که در انجمن عمومی ‌درخدمت گروه ترمیمی‌هستم. برای دکتر لیلا صدقی آرزوی موفق می‌کنم و می‌دانم که کنگره باز هم موفق خواهد بود. اجازه می‌خوام یک شعر را تقدیم اساتید بزرگوارم کنم.

من معلم هستم/ هر شب از آینه‌ها می‌پرسم/ به کدامین شیوه وسعت یاد خدا را بکشانم به کلاس/ بچه‌ها را ببرم تا لب دریاچه عشق/ غرق دریای تفکر بکنم/ با تبسم یا اخم؟ من معلم هستم/ نیمکت‌ها نفس گرم قدم‌های مرا می‌فهمند/ بال‌های قلم و تخته سیاه/ رمز پرواز مرا می‌دانند/ سیب‌ها دست مرا می‌خوانند. من معلم هستم/ درد فهمیدن و فهماندن و مفهوم شدن/ همگی مال من است – تقدیم به اساتید عزیزم

دکترشکوفه شیراندشت: عرض ادب خدمت اساتید بزرگوار، در راستای اهداف انجمن هر آن‌چه که کار اجرایی باشد به دیده منت ما انجام می‌دهیم و هدفمان سربلندی ایران عزیز است. مایه افتخار بنده است که در خدمت اساتید بزرگواری همچون دکتر آتش رزم و دکتر لیلا صدقی و بقیه اساتید بزرگوار باشم و ما هدفی جز سلامت آحاد مردم را نداریم.

دکتر وارسته:  باسلام و عرض ادب خدمت تمام اساتید بزرگوار و سپاس‌گزارم از تمام اساتید که افتخار داده اند تا در خدمت آن‌ها باشیم، زحمت کشیدند و با مطالب ارزشمند خودشان به جلسه ما رونق بخشیدند . همچنین از تمام همکاران کادر اجرایی که زحمت می‌کشند و با مشقت بسیار کنگره‌ها را برگزار می‌کنند و ساعت‌های بسیاری صرف می‌کنند، برای بسته شدن پانل‌ها و هماهنگ کردن، از یکایک تشکر می‌کنم، از گرفتن فضای کنگره تا اجرائیات کنگره خیلی زحمت می‌کشند از همه تشکر و سپاس‌گزارم.

دکتر مارال قربان زاده: سلام عرض می‌کنم خدمت همه اساتید عزیز و ممنونم بابت این‌که مثل همیشه با ما به‌خصوص اساتید عزیزم در رشته اطفال (دکتر کتایون اصفهانی زاده، مصطفی محاوری، لیدا طوماریان، مهکامه میرکریمی) همراهی کردند. امیدوارم مثل هر سال در کنار هم کنگره ای پرباری را با حضور همگی داشته باشیم.

دکتر شهنی زاده: دکتر میرجبار ارجمند یکی از صنفی کارهای بسیار زبردست است که آن موقع که من با ایشان اشنا شدم هیچ موی سفیدی بر سر نداشت والان یک موی سیاه بر سر ندارد، ولی بخت شان روشن است

دکتر ارجمند: من تشکر می‌کنم از تمام دوستان عزیز، کاری بس دشواری است ولی همه‌چیز دست بشر عاجز- و برای همه عزیزان آرزوی موفقیت دارم

دکتر آتش رزم: از اساتید ارجمند تشکر میکنم، محبت و راهنمایی کردند، برای بنده جالب است که اساتیدی که معلم هستند نکته نظرات آن‌ها یکی بود و پیشنهاد دادند که روی دانش و بیسیک تأکید کنیم، بنده دیدگاه این را قبول دارم که این پایه‌ها و ریشه‌های آن علم که در آن رشته که صاحب نظر هستند، مشخص شود. خیلی از مسائل روشن می‌شود تا ما بیاییم یک تکنیک را بگوییم این دستگاه چه کارهایی انجام می‌دهد، این کافی نیست، کل مطالب مربوط به آن رشته را اگر بتوانیم منتقل کنیم، به هر حال همه ما معلم بودیم، نمیدانم چرا نسل جدید از دانش آن رشته فرار می‌کنند، رزیدنتی می‌گوید تکنیک یاد بدهید اما بیسیک را بلد نیست و این چیز عجیبی است و وقتی فارغ التحصیل می‌شود این نقص‌ها را می­بینند، به این علت است که غیر از مسائل امتیاز تمام کنگره‌ها و اموزش‌های مدون پربار است و جمعیت زیادی تشریف می‌آورند. به‌عنوان کوچک همه در حد توانم و هیات مدیره اجازه دهند اجرا کنم. از اینکه روز تعطیل تشریف آوردید تشکر می‌کنم.

دکتر شهنی زاده: هر کنگره­ی ما یک سایت دارد که این کنگره هم به نام یازدهمین کنگره ثبت شده است ” http://11thcongress.igda.ir”، ما یک سایت خبری igdanews.ir داریم که با template جدید اعلام می‌شود که اخبار دندان‌پزشکی و دیدگاه‌ها را درآن منعکس می‌کنیم، چون به نظر بنده جان خبر جان انسان است، هرچه انسان آگاه تر باشد می‌تواند در سرنوشت خود و دیگران بیش‌تر تاثیر بگذارد. در مملکت ما خیلی چیزها عجیب است. در مملکتی که شعر و ادب و هنر در آن ریشه دارد و دنیا کتاب‌های ادبی ما را ترجمه می‌کنند، خیلی از دوستان نسل جدید مفهوم این کتاب‌ها را نمی‌دانند، برای چیست و نمی‌خوانند و نمی‌دانند چه اتفاقی در ادبیات افتاده است و تکنولوژی جدید هم که می‌آید ما از آن بد استفاده می‌کنیم. فضای مجازی که به علت رشد تکنولوژی دیجیتالی امکان ارتباط را خیلی زیاد کرده اما ارتباط انسانی کم شده است. انجمن ما حدود ۵۰ کانال تلگرامی ‌داریم اعم از در شعب‌های شهرستان، ایمپلنت، دندان‌پزشکی و مردم و …  و بنده تمام کانال‌ها و سوپر گروه‌ها را می‌خوانم و همه انتظار دارند تمام پاسخ‌هایشان را جواب بدهم. سایت خبری را هم باید وزارت ارشاد تایید کند. می‌خواهیم یک سوپر گروه پیشنهاد برای برنامه کنگره درست کنیم، اشکالی که دارد نگه‌داری کانال‌ها کار بسیاری دشواری است و مسئله بعدی این که همکاران سخنرانان اصرار دارند در یک موضوع خاص با اسلایدهای تکراری و یک تایم خاص سخنرانی کنند، ما یک ملاک گزینش نداریم که مقاله و سخنران را چطور و چگونه انتخاب کنیم.

بنده گاهی اوقات نگران می‌شوم که سخنران آماده برای سخنرانی نیست. از لحاظ زمان سخنرانی و غیره ..و گاهی اوقات اسلایدها از لحاظ دید و فضای مکان سخنرانی استاندارد نیستند. مدیر پانل برای معرفی سخنران‌ها و … باید زمان‌ها را تقسیم بندی و مدیریت کنند و سخنران باید زمان سخنرانی خود را مدیریت کند تا کیفیت کار بالا برود. مسئله اخر هم این که در یک موضوع چندین سخنران داریم. دراین کنگره این تصمیم را داریم که یک سالن را برای یک موضوع خاص با سخنرانان متعدد در اختیار شرکت کنندگان قرار دهیم و برنامه ای داشته باشیم که چه موضوعی برای دندان‌پزشک عمومی ‌بیش‌تر مهم است و در چه موضوعی امتیاز خود را کسب کند و همه بتوانند امتیازات خود را به صورت حضوری دریافت کنند نه غیرحضوری. به امید دیدار دوستان در برنامه پیش رو برای تدوین یک برنامه عملی ارزشمند. سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.