اخلاق‌مداری در پزشکی، حرف اول را می‌زند

سلامت آنلاین- رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی در نشست خبری ششمین همایش زیبایی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با محوریت دندانپزشکی زیبایی، اصول و اخلاق، بر لزوم آموزش و توجه به اصول اخلاقی در زمینه زیباسازی دندان‌های بیماران تاکید کرد.

به گزارش سلامت آنلاین، دکتر باقر شهنی زاده با اشاره به این‌که ششمین همایش زیبایی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران از ۲۵ تا ۲۷ مرداد ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود، گفت: هدف از برگزاری این همایش ایجاد روشی صحیح با تکیه بر اخلاق پزشکی است که باید آن را بدرستی مدیریت کرد.
رئیس انجمن دندانپزشکان ایران، اقدامات زیبایی را که روی دندان های بیمار انجام می شود تا جایی بدون مشکل و عارضه عنوان کرد که به بافت سالم بیمار صدمه وارد نشود.

اوگفت: زمانی که انجام نوعی عمل زیبایی روی دندان ها باعث شود بافت سالم دندان مورد تهاجم قرار گیرد، بحث اخلاق به میان می آید و پزشک با توجه به آموزش هایی که پیش از آن دیده، باید بیمار را مجاب کند که سلامت دندان بر زیبایی آن ارجحیت دارد. در واقع، انجام بسیاری از کارهای زیبایی لزومی ندارد.

حفظ سلامت بیمار در درجه اول قرار می گیرد

شهنی زاده اظهار داشت: زیبایی و درخواست بیماران برای زیباتر شدن طبیعی است اما باید همراه با سلامت بیمار باشد؛ همان گونه که گاهی ارتودنسی در راستای سلامت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها انجام می شود و صرفا یک عمل زیبایی به شمار نمی رود.
او روش های مبارزه با درخواست های زیبایی نادرست را هدف اصلی انجمن دندان پزشکان عمومی عنوان کرد و گفت: باید شیوه های مناسب جایگزین روش های اشتباه شوند به گونه ای که وقتی درخواست های زیبایی از حدی می گذرد، مقوله اخلاق مداری مطرح شود.

باید فرهنگ سازی کرد

رامین آغنده، دبیر همایش نیز در این نشست خبری با اشاره به گرایش جامعه ایرانی به مقوله زیبایی بیان داشت: بالا بودن درخواست زیبایی در کشور به مسائل فرهنگی باز می گردد به طوری که در جامعه ما، زیبایی را به شکل بدی تفسیر می کنند و نتیجه آن می شود که بسیاری از عکس ها و تصاویر منتشر شده در سایت ها و شبکه های اجتماعی ملاک زیبایی در جامعه شده است و بسیاری از بیماران در مراجعه به دندانپزشک با نشان دادن این قبیل عکس ها تمایل دارند همانند آنها به نظر برسند. این کار اغلب غیرممکن است و دندان پزشکان در این قبیل موارد باید بیماران را به سمت درمان صحیح هدایت کنند تا فرهنگسازی درستی در این زمینه صورت گیرد.
این متخصص پروتزهای دندانی و فلوشیپ ایمپلنت، بسیاری از مشکلات دندانی را معلول دانست و گفت: این مشکلات علت نیستند و بخش اعظم آنها با آموزش های لازم قابل رفع هستند. به عنوان مثال، برای رفع بدرنگ‌شدن دندان بیمار سیگاری، به جای استفاده از بیلیچینگ یا سفید کردن دندان ها که بعد از مدتی دوباره به رنگ اولیه دندان برمی‌گردد، باید با آموزش های لازم به بیمار این مشکل را رفع کرد.

سفید کردن دندان ها و عوارض آن

آغنده درباره سفید کردن دندان ها یا بیلیچینگ اظهار داشت: موادی که در این عمل زیبایی انجام می شود یک ماده اکسیدان بسیار قوی است و با نفوذ به دندان، وارد عصب دندان می شود و التهابی ایجاد می کند که گذاراست اما در صورتی که بارها این عمل تکرار شود، تحریکاتی ایجاد می کند که عوارض جبران ناپذیری در پالپ دندان به جا می گذارد. از عوارض بیلیچینگ یا سفید کردن دندان ها می توان به تحلیل بافت های داخلی یا سطحی دندان اشاره کرد.

او اضافه کرد: در صورت ادامه این روش، دندان به دلیل حساسیت زیاد ایجاد شده در آن به ترمیم ریشه نیاز پیدا می کند. از دیگر عوارض این روش، سوختگی های جزئی است که به دلیل استفاده از این مواد اکسیدان روی دندان ها و بافت اطراف لثه ایجاد می شود و به صورت گذارا اتفاق می افتد و بهبود می یابد.

زیباسازی دندان بهانه ای برای رفع مشکلات دندانی

در ادامه نشست، لیلا صدقی دبیر اجرایی همایش به بعد دیگر زیبایی در دندان پزشکی اشاره کرد و گفت: در کشور ما این فرهنگ به وجود نیامده که افراد سالی یک بار براز معاینه به دندان پزشک مراجعه کنند. بنابراین با توجه به افزایش گرایش افراد به زیباسازی دندان های خود می توان به آن نگاه مثبتی هم کرد به طوری که مراجعه بیماران برای زیباسازی می تواند بهانه ای باشد که پوسیدگی های نهفته دندان ها از طریق معاینه و عکس رادیوگرافی تشخیص داده شود و به این طریق، سلامت دندان ها حفظ می شود.

انتشار یافته در خبرگزاری سلامت آنلاین

لینک خبر

دیدگاهها بسته شده است.