جلسه سمپوزیوم سلامت دهان و دندانپزشکی در هزاره سوم (دکتر باقر شهنی زاده)

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران  اظهار داشت: امسال در حاشیه  دوازدهمین  کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران  یک سمپوزیوم برگزار خواهد شد که در آن از مسئولین حوزه سلامت در دستگاه های دولتی و غیردولتی برای هم اندیشی دعوت خواهد شدکه در زمینه ی سلامت دهان و دندان و آموزش دانشکده‌ها در همین زمینه نظرات خود را بیان کنند  و برنامه‌ ها در جهت بهبود وضعیت سلامت جامعه طراحی شود.
دکتر باقر شهنی زاده رئیس انجمن ، در نشست هم‌اندیشی سیاستگذاری های حوزه سلامت دهان و دندان  اظهار کرد: در بند ۲ ماده ۷ اساس نامه ی علمی انجمن یکی از اهداف ما همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پیرامون بهداشت می باشد و این ما را ملزم می کند که در این حوزه وارد عمل شویم و  از جانب مردم  مطالبه گری کنیم.
وی افزود: مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان از دو جهت قابل بررسی است. نقدها به نوع عملکرد در این حوزه که ما را با چالش روبه رو می کند اما باید که این نقدها سازنده باشد و به دنبال کسب نتیجه مطلوب باشیم. ما نقد می‌کنیم و در کنار آن پیشنهادهای مناسب را به عنوان روش های جایگزین مطرح می‌کنیم.
شهنی زاده ادامه داد: بیمه دندانپزشکی بسیار سنگین است. در حال حاضر ۸۰تا ۹۰درصد هزینه های دندانپزشکی  پرداختی از جیب مردم است و بعید است که خدمات دندانپزشکی بیمه شود اما با مطالعه روی کشورهای توسعه یافته می‌توان روش مناسب را پیدا کرد و آن را در ایران بومی سازی کرد.
همچنین تصریح کرد: امسال در کنار کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران یک سمپوزیوم برگزار خواهد شد که در آن از مسئولین حوزه سلامت در نظام اجرایی کشور در دستگاه های دولتی و غیردولتی برای هم اندیشی دعوت خواهد شد که در زمینه ی سلامت دهان و دندان و آموزش دانشکده‌ها نظرات خود را بیان کنند.  برخورد سیاسی با دست آورد های یک جریان در حوزه سلامت پسندیده نیست. اینکه با تغییر مدیریت یک سیستم به طور کلی افراد و پرسنل کارشناس هم عوض شوند به دور از کار حرفه‌ای است زیرا توانمندی مدیریتی در برخی حوزه ها باید مرحله به مرحله ی آن را طی کرد تا به یک پروتکل اجرایی دست یافت. از این  حدف و اضافه ها فقط مردم ضربه می‌بینند.

  برگزاری سمپوزیوم یک اقدام تبلیغاتی نیست 

رییس انجمن دندانپزشکان عمومی اظهار کرد: دندان در جایی مطرح شد که ایرانیان در  سنین ۳۷تا۴۷سال از ۲۸ دندان ۷ دندان را ندارند.  باید روی این موضوع کار کرد که این افراد از چه زمانی دندانهای خود را از دست می‎دهند . باید دید آیا وظیفه شبکه بهداشتی درمانی در این موضوع تعریف شده است.  باید به پیشگیری بیشتر اهمیت  داد.
همچنین تصریح کرد: امروزه آگاهی بخشی در خودمراقبتی و خوددرمانی در دنیا مطرح شده است که بسیار موثر است.   رسانه ملی باید روی سلامت مردم کار کند. تیزر تبلیغاتی بسازد و فرهنگ سازی کند.
وی ادامه داد:  هم اکنون حدود ۳۰۰ کلینیک سیار در سطح کشور برای ارائه خدمات دندانپزشکی اعزام شده اند که نتیجه  و تاثیر آن در سلامت مردم جامعه باید بررسی شود . در گذشته هم طرح دهانشویه و فلورایدتراپی در مدارس انجام شد که هیچوقت از پایش آن آمار و گزارشی ارائه نشد.
رییس انجمن دندانپزشکان عمومی در آخر گفت:  برگزاری سمپوزیوم یک اقدام تبلیغاتی نیست و امیدواریم که با مسئولین این حوزه به نتایج مطلوبی برسیم.  ما ضمن شناسایی افراد با تجربه در این حوزه و افرادی که اطلاعات آماری دقیقی دارند و کسانی که سیستم درمانی کشورهای دیگر را مورد بررسی قرار داده اند در این زمینه با یکدیگر همکاری کنیم و طرح و برنامه ای در جهت بهبود وضعیت سلامت جامعه طراحی کنیم.

دیدگاهها بسته شده است.