مطب های دندانپزشکی

✍️مطب های دندانپزشکی
 و کروناویروس
    ✴️مطب بحث اول
کروناویروس با قدرت تهاجمی وسیع و انتشار سریع و تخریب بافت ریه و پس از مختل کردن سیستم ایمنی بدن،بیماری خطرناکی است که سلامت جامعه جهانی را به خطر انداخته است.این ویروس بیشترین انتقال آن از طریق تراوش های آلوده دهانی و بینی به صورت سرفه یا عطسه مي باشد.علاوه بر نحوه انتقال سریع،با نشستن و ماندگاری ویروس روی اغلب سطوحی که ما به طور مداوم با آن ها تماس داریم باعث خطرناک تر شدن این ویروس شده است.
بسیاری از بیماری های ویروسی در مجموعه انواع آنفولانزا و خانواده کرونا ویروس از همین راه ها منتقل می شوند. اما به علت سرعت انتقال کرونا ویروس و به دنبال آن از کار انداختن سیستم ایمنی بدن با از بین بردن بافت ریه و تنگی نفس شدید بیمار، ممکن است موجب مرگ بیمار شود.
درصد بالایی از مبتلایان که بهبود پیدا می کنند نیازمند مراقبت های ویژه ی طولانی می باشند.
بسیاری از جان برکفان جامعه پزشکی که دارای امکانات تجهیزاتی و پوشش کامل در بخش ها هستند در معرض ابتلاء و بستری شدن و از دست دادن جان خود قرار گرفتند،چه برسد که این امکانات ناقص باشد.
اما در مورد دندانپزشکی؛در مرحله کمون یا در مرحله ناقل بودن این بیماران ممکن است با یا بدون علامت به دندان پزشکی مراجعه کنند.دندانپزشک ماسک،عینک و حداکثر شیلد و یک گان می پوشد ولی کاری که با سرتوربین دندانپزشکی انجام می دهد،به خصوص که بیشترین انتقال از طریق دهان (سرفه)و بینی(عطسه)است ممکن است به چرخه انتقال ویروس منجر شود.با پاشیدن آب و هوای با فشار بسیار زیاد به داخل دهان به وسیله سرتوربین دندانپزشکی این امکان انتقال شدیداً افزایش می یابد و محتویات دهان بیمار را در وسعت زیادی منتشر می کند.
در چنین شرایطی اگر بیمار کروناویروس مثبت (COVID 19) باشد امکان انتقال را نه فقط برای دندان پزشک و دستیار از طریق آئروسل ایجاد می کنند بلکه برای مدت طولانی در محیط مطب باقی می‌ماند و در سطوح می نشیند و مطب نیاز به یک کنترل عفونت وسیع دارد.
لباس کار دندان پزشک و دستیار باید در بعضی موارد شبیه لباس بخش مراقبت های ویژه  باشد چون درمان دندانپزشکی ریسک پذیر است در چنین شرایطی فقط باید به درمان های اورژانس روی آورد.پس به نظر می رسد که درمان های انتخابی ضرورتی نداشته باشد.
آیا برای کمک به جلوگیری از انتقال بیماری و افزایش ریسک ابتلا به کرونا ویروس برای دندانپزشک،دستیار،منشی و سایر بیماران و همراهان ترجیح بر متوقف کردن این پروسه کاری دندانپزشکی نمی باشد؟تا بدين طريق باري بر دوش همکاران پزشک خود اضافه نکنیم!
حال می مانند بیماران اورژانسی که چه تدبیری باید برای آنها فراهم کرد؟ چنانچه بشود از ارتباط تصویری از طریق تلفن همراه و یا از تکست تلفني برای کنترل درد و مشاوره بیمار،مشکلات وی را حل کرد.ضمن آن که در هر حال باید مراکزی را اعم از مطب یا کلینیک دندانپزشکی با تجهيزات كافي آماده کرد و این مستلزم تمهیدات لازم می باشد.
تعطیلی مطب های دندانپزشکی در شرایط اوج بحران که در آن به سر می بریم از سوی برخی از همکاران دندانپزشک اعمال شده است.همکاران دندانپزشک به خوبی از کنترل عفونت در مطب دندانپزشکی اطلاع دارند و مشکلات حاد ناشی از ویروس کرونا را نیز اطلاع دارند و می توانند در مورد کارهای دندانپزشکی مراقبت های خاص در مراحل حساس را انجام دهند.
این بحث باز است.❇همکاران می توانند دیدگاه های خود به آیدی های ذیل
@igda1, @igda2,@igda3
ارسال نمایند یا در گروه هم اندیشی
https://t.me/joinchat/BoDnzUdQitl4itIAaiv6MA
مطرح کنند.

 انجمن دندانپزشکان عمومی ایران
✴ لینک پروتکل پیشنهادی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران  برای مطب های دندانپزشکی  در مقابله با کروناویروسhttps://igda.ir/6838.html

گروه «هم اندیشی برای تغییر وتحول»

آدرس گروه / عضویت
https://t.me/joinchat/BoDnzUdQitl4itIAaiv6MA

#کرونا_را_شکست_میدهیم

دیدگاهها بسته شده است.