ریاست محترم اداره کل تجهیزات پزشکی

 

به نام خدا
شماره: ۱۰۴۱۰/م/۹۷
تاریخ: ۱۰/۱۳۹۷/۰۹
جناب آقای دکتر رضا مسائلی
ریاست محترم اداره کل تجهیزات پزشکی
باسلام و احترام، عرصه دندان پزشکی کشور امروز آماج انواع و اقسام اعمال سلیقه ها و روش های متفاوت از جهات مختلف شده است، لازم است از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی وحدت رویه ای برگزیده شود تا مداخلات و تنش ها در این حرفه عارض نشود. مواردی را در این نامه مطرح کرده ایم و امیدواریم به این مهم توجه داشته باشید که بنا به گفته مقام محترم وزارت، اوضاع کشور بحرانی است و با بی توجهی ها یا کم توجهی عوارض سنگینی به سلامت دهان و دندان شهروندان کشور وارد خواهد شد.
  1. عنایت فرمائید در بسیاری از موارد با انجام کار کارشناسی علمی و دعوت از مدیران کارآمد انجمن ها، هیات مدیره اتحادیه صنف تجهیزات مواد دندان پزشکی، مدیران کلان شرکت های تجاری، بحث و تبادل نظر کرده و به خصوص با عنایت به این که جناب عالی مشاور محترم وزیر و رئیس اداره کل تجهیزات هستید می تواند کمک شایانی در حل مشکلات کند. هر دستور یا بخش نامه یا روش اداری چون از سوی جناب عالی الزاماً اجرا می شود، می تواند در صورت کارگشایی برای اوضاع دندان پزشکی مملکت موثر واقع گردیده یا متاسفانه در نتیجه ناکارآمدی و کارشناسی نشده باعث بروز مشکلات گردد.
  2. یقین قبول دارید که پیش از زمان بروز بحران ناشی از تحریم آمریکا، با امکان تخصیص ارز و جلوگیری از تحریم های احتمالی، اگر واردات کالا حداقل برای یک سال فراهم می شد امروز با بحران کمبود و گرانی کالا مواجه نبودیم.
  3. طبق اطلاعات واصله، بخشی از کالاهای وارد شده و مانده در گمرکات کشور به علت مشکل قیمت گذاری از یک طرف و انتظار طولانی برای ثبت پروفرمای واردات کالا به علت قوانین دست و پا گیر (اگر صحت داشته باشد) مانع از رغبت وارد کنندگان برای ترخیص یا واردات کالاها می شود. در بستر چنین وضعیتی همان کالاها به علت درخواست و نیاز دندان پزشکان توسط برخی سوداگران بلافاصله از طریق قاچاق وارد کشور می شوند و در نتیجه؛ کالاها با قیمت های سرسام آور به چندین برابر به فروش می رسند.
  4. بسیاری از شرکت های تجاری با سابقه بیش از چند ده ساله، کالاهای استاندارد و با تعریف مشخص را تحت نظارت اداره کل تجهیزات پزشکی تاکنون وارد می کرده اند که به طور معمول قبلا تنها چند روز صرف ثبت پروفرما می شد و این در حالی است که در شرایط بحرانی کنونی زمان بسیاری جهت ثبت پروفرما به هدر می رود و گاهی بیش از یک ماه مطول می شود. ضمن آن که پس از آن در ثبت و ارجاع حواله به بانک یا صرافی ها اختلال و موانع دیگری هم مطرح می شود که امیدواریم در ملاقاتی حضوری بتوان این موارد را کالبد شکافی نمود و راه حل های مقتضی را ارائه کرد.
  5. ارجاع واردکنندگان به صرافی ها، بانک مرکزی و بانک های عامل با توجه به بخش نامه های جدید سیاست گذاری انتقال پول، هزینه های بالا سری بسیاری را جهت انتقال حواله به خارج از کشور تحمیل می کند که خارج از کنترل می باشد. در حالی که پیش از این، انتقال پول و حواله جات بانکی با نازل ترین قیمت توسط صرافی ها انجام می گردید.
  6. میزان ارز تخصیص یافته به مواد و تجهیزات دندان پزشکی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تاکنون کاهش بسیاری داشته است که متعاقب آن میزان کالای وارده شده به کشور نیز به تبع بسیار کاهش داشته است و اکنون که سه ماه به پایان سال جاری باقی مانده است با کمبود بسیاری از مواد مواجه هستیم، خواهشمند است تلاش فرمائید که تامین حداقل ارز تخصیصی به سقف ۶۰ % تا ۷۰% سال ۱۳۹۶ فراهم گردد و جهت تایید پروفرمای شرکت های تجاری مواد و تجهیزات دندان پزشکی اقدام عاجل صورت پذیرد.
همچنین با توجه به این که در چند ماه آینده بودجه نویسی سال ۹۸ آغاز خواهد شد از شما به عنوان مقام مسئول در زمینه مواد و تجهیزات دندان پزشکی تقاضامندیم در بودجه نویسی سال ۹۸ تلاش دو چندانی در جهت تامین ارز لازم برای مواد و تجهیزات دندان پزشکی به عمل آید.
در این مدت تمام تلاش انجمن دندان پزشکان عمومی ایران بر این محور است که با توجه به واردات قطعی کالاهای دندان پزشکی با ارز سهمیه ای با همکاری داوطلبانه با اتحادیه صنف تجهیزات، مواد و وسایل دندان پزشکی و مدیران شرکت های تجاری و دعوت همکاران دندان پزشک در صحنه عدالت در توزیع کالاها را تا حد امکان فراهم کند.
انجمن دندان پزشکان عمومی ایران برای بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی هر گونه کمکی لازم باشد به کار خواهد بست. دندان پزشکان و مدیران شرکت های تجاری وقتی می توانند در محیطی سالم در خدمت مردم باشند که دولت با انجام به موقع وظایف خود و همکاری دستگاه اداری سالم اعتماد مردم و جامعه را جلب کند .
برای جناب عالی و همکاران  محترم در خدمت به مردم آرزوی موفقیت داریم.
دکتر باقر شهنی زاده
رئیس هیأت مدیره
انجمن دندانپزشکان عمومی ایران

                                                                                                                                                  
رونوشت:

  • جناب آقای دکتر ایرج فاضل، ریاست محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
  • جناب آقای دکتر حسینعلی شهریاری، ریاست محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی   
  • روسای محترم انجمن های علمی دندانپزشکی

 

نامه به جناب آقای دکتر غلام رضا اصغری  به شماره ۱۰۲۱۶ تاریخ ۹۷/۰۴/۱۲

نامه به جناب آقای دکتر رضا مسائلی به شماره ۱۰۲۱۷ تاریخ ۹۷/۰۴/۱۲

نامه به جناب آقای دکتر رضا مسائلی به شماره ۱۰۲۴۷ تاریخ ۹۷/۰۴/۲۷ 

نامه به جناب آقای دکتر رضا مسائلی به شماره ۱۰۲۹۵ تاریخ ۹۷/۰۵/۲۵ 

نامه  به جناب آقای دکتر رضا مسائلی به شماره ۱۰۲۹۶ تاریخ ۹۷/۰۵/۲۶

نامه به جناب آقای دکتر غلام رضا اصغری به شماره ۱۰۳۷۵ تاریخ ۹۷/۰۷/۲۹

نامه به جناب آقای دکتر رضا مسائلی به شماره ۱۰۴۳۵ تاریخ ۹۷/۰۹/۱۴


دیدگاهها بسته شده است.